Bättre hälgrepp?!

Finns det någon vänlig själ som kan tala om för mig hur man kan få bättre hälgrepp i pjäxorna. Jag skulle uppskatta det väldigt mycket!
 
hälgrepp...

Om du har plastpjäxor med spännen högt upp kan du dra dem hårdare, om inte det funkar, byt pjäxa mot en som passar din fot bättre, det enda råd jag har att ge, en engångslösning är att prova med superlim ;).
 
Bättre hälgrepp

Det finns självhäftande skumgummi som går att klippa till och sätta på innerskon.
Kolla på innerskon hur det ser ut runt hälen, sen är det bara att testa sig fram tills du får ett bra hälgrepp.
Ett annat allternativ är att ta pjäxorna till någon duktig butik som kan hjälpa dig, i Stockholm så finns Alpingaraget, http://www.alpingaraget.se , 08 - 16 50 10

Lycka till

- anders
 
Aloha!
Skulle du inte få tag på självhäftande skummgummi kan ett tunt liggunderlag och silvertejp göra susen. Ett annat tips är att trä en socka över innerskon.
 
Har haft detta problem i de flesta pjäxor och troligen beror det på ett högt fotvalv vilket gör att hälen chippar upp när man böjer sig framåt.

Jag har testat följande:

- Tejpat olika halvmåneformade liggunderlagsbitar med silvertejp på innerskon (Scarpa T1) Det funkar bra efter lite trixande. Nackdelarna är att liggunderlaget trycks ihop efter ett tag och man får lägga på mer och mer material. Att ta ur innerskon varje dag för torkning blir också klurigare då tejpkonstruktionen skadas, mycket tejp går åt... Skavsår dyker upp och man inte rundar av kanterna på liggunderlagen eller slarvar med fotvården.

- Formgjutna inlägg. Fungerar tillfredställande då hela foten får bättre grepp och man kan dra åt vristspännet (mittenspännet) lite bättre vilket håller ned foten lite. Dock får jag ändå en liten och irriterande chippning i hälen.

- Testat med att bygga upp hälen underifrån med kork mellan inner och yttersko. Kändes bara som att gå i högklackat (ANTAR jag...) och gav egentligen inget stöd för foten.

Glapp i hälen påverkar ju hela åkningen så nu lutar det åt ett par skumsprutade alpininnerskor att trycka ned i Scarpaskalen. Vore intressant med någon som verkligen testat detta, hur fungerar det med flexet? När kommer den första specialutvecklade formsprutningsbara/värmbara innerskon i ett par bra plasttelisskal?
 
har du scarpa?

På scarpapjäxor finns en läderförstärkning på utsidan av innerskon. Om du sprättar loss denna lite grann och pillar in vadd innanför så får du bättre hälgrepp.

/Björn
 
Pjäxdoktor

Ta pjucken till en bra pjäxdoktor som kan trixa lite med plasten. Allt annat måste väl ses som temporära lösningar tills du får tillfälle att lämna in dem.

/Robert

Som nog tror att Buda provat högklackat ändå...
 
Re: Pjäxdoktor

robert72; sa:
Som nog tror att Buda provat högklackat ändå...

Man är ju alltid öppen för nya möjligheter :) Allt måste testas innan man kan uttala sig eller hur? För att även kunna deltaga i debatter med kvinnor ang. högklackat skall jag genast göra ett försök att fjällvandra i stilettklackar. Återkommer med rapport...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sladden bättre glid? Telemark 6

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.