Bästa vinterköket?

FJS90/91; sa:
livetarunderbart (Ann-Catrine Nordberg)
Det är klart att jag måste tala om hur jag ska använda köket, glömde det…:)

Jag tältar och åker skidor i nordisk fjällmiljö på vintern. Alltså inte hög höjd och inte i länder där det är svårt att få tag på bränsle. Eftersom jag åker skidor och tältar är vikten central. Även ljudnivån är viktig då jag är en social varelse som önskar att samtala under den tid jag använder köket. Att köket ska fungera under sträng kyla är självklart väldigt viktigt.


Ann-Catrine


Då tycker jag att du genast skall skaffa en pulka som gör att vikten inte blir en faktor på samma sätt, sedan så tycker jag att du skall samla ved och laga din mat över levande eld i det fria.. UNDERBART!! I det här läget så hade jag utan tvekan valt Trangiaköket som reserv om ved inte hittas på vägen.. men bara som reserv!! :)


Instämmer helt Patric. Mat lagad över öppen "riktig" eld smakar alltid bäst och eftersom du (Ann-Catrine) sa att du var en social varelse så kommer mysfaktorn dessutom att vara en till positiv aspekt. :)
 
Re: Triangia och driftsäkerhet

Duracellkaninen; sa:
Patric, du kan väl inte mena att du hade problem med spritversionen?????? (utan med Actic och fotogen)

Inte spritversionen, den kan man få att funka även om man pissar i koppen.. :) Det jag hade problem med var Arctic med fotogen, som jag skrev så säger jag inte att det är ett dåligt kök utan att jag och köket helt enkelt inte kom överens..
 
Zaijdan; sa:
FJS90/91; sa:
livetarunderbart (Ann-Catrine Nordberg)
Det är klart att jag måste tala om hur jag ska använda köket, glömde det…:)

Jag tältar och åker skidor i nordisk fjällmiljö på vintern. Alltså inte hög höjd och inte i länder där det är svårt att få tag på bränsle. Eftersom jag åker skidor och tältar är vikten central. Även ljudnivån är viktig då jag är en social varelse som önskar att samtala under den tid jag använder köket. Att köket ska fungera under sträng kyla är självklart väldigt viktigt.


Ann-Catrine


Då tycker jag att du genast skall skaffa en pulka som gör att vikten inte blir en faktor på samma sätt, sedan så tycker jag att du skall samla ved och laga din mat över levande eld i det fria.. UNDERBART!! I det här läget så hade jag utan tvekan valt Trangiaköket som reserv om ved inte hittas på vägen.. men bara som reserv!! :)


Instämmer helt Patric. Mat lagad över öppen "riktig" eld smakar alltid bäst och eftersom du (Ann-Catrine) sa att du var en social varelse så kommer mysfaktorn dessutom att vara en till positiv aspekt. :)



Kanonbra förslag Marcus och Patrik, att jag inte tänkt på det tidigare! Vilken trivselfaktor med pulka och ved. Men eftersom komforten är viktig så skulle jag kunna tänka mig att ha med någon som kunde dra pulkan åt mig. Och då skulle det kunna bli ännu mysigare...:)
 
MSR Whisperlite

Jag tycker du ska kolla på MSR Whisperlite. Det är enkelt att hantera, är bränslesnålt, ganska lätt och tar liten plats. Körs bäst på kemisk ren bensin. Passar för olika kastrullstorlekar (vilket inte funkar så bra med Trangiabaserade lösningar). Om du vill går det att bygga in i ett Trangiavindskydd. Samtidigt är det förhållandevis tyst, men har ändå tillräcklig effekt vintertid. Det har funkar bra för mig i de mest varierande förhållande sedan tio år tillbaka. Jag är nöjd och kan rekommendera det.
 
Re: Re: Triangia och driftsäkerhet

FJS90/91; sa:
Duracellkaninen; sa:
Patric, du kan väl inte mena att du hade problem med spritversionen?????? (utan med Actic och fotogen)

Inte spritversionen, den kan man få att funka även om man pissar i koppen.. :) Det jag hade problem med var Arctic med fotogen, som jag skrev så säger jag inte att det är ett dåligt kök utan att jag och köket helt enkelt inte kom överens..
Jag tror också att Arctic kan vara bra men mina erfarenheter är inte heller trevliga av det köket, eller rättare sagt alla sju kök vi hade med oss ut, alla la av. Men det var 37 grader minus och ingen av oss hade vana av köket, så det kan nog vara en av anledningarna.

Jag skulle aldrig köpa ett arctic men skulle inte heller avråda någon annan från det, det kan nog vara mycket bra i lite mer erfarna händer.
 
Trycksatta kök

Alla trycksatta kök kräver att man kan skruva i dem för att man ska kunna lita på dem. Är man inte beredd på det ska man inte använda denna typ av kök oavsett märke eller modell. Jag har med mig en förminskad sprängskiss och felsökningsschema tillsammans med reserdelarna när köket ska med ut. Ironiskt nog har jag aldrig behövt använda det själv utan istället fått gissa mig till hur andras brännare fungerar på fjället.

Ett tips: Om du gör lumpen finns det obegränsat med möjligheter att meka med fotogenbrännare. Troppköken brukar ha förstörda spindlar pga felaktigt handhavande och läckande packningar.

/Tommy
 
Re: Tyst

Pask; sa:
livetarunderbart; sa:
Jag har hört talas om att ljudnivån beror på om köket har hatt- eller koppbrännare. Vad innebär det och vilka kök har hattbrännare som jag förstår ska vara mer tystgående?

På hattbrännaren kommer lågorna ut ur många små hål, oftast i en hattformad konstruktion. Se bild på: http://www.ess.slu.se/peterask/fri/Kok/Brann.htm
Exempel på kök med hattbrännare är KAP Arctic, Optimus Explorer, Optimus 111 och MSR Whisperlite.

På koppbrännarna sprutas bränslet ut i botten av en kopp, och träffar överst i koppen en platta som sprider ut lågorna. Detta är den ursprungliga konstruktionen av fotogen- och bensinbrännare som är betydlig mer högljudd. Exempel: Optimus Nova, MSR XGK, MSR Dragonfly.


Tack Peter, det var intressant information! Jag har frågat flera personer som inte haft kunskap om skillanden mellan hatt- och koppbrännare. Sidan du hänvidade till var också bra.

Ann-Catrine
 
Re: Trycksatta kök

Tommy E; sa:
Alla trycksatta kök kräver att man kan skruva i dem för att man ska kunna lita på dem. Är man inte beredd på det ska man inte använda denna typ av kök oavsett märke eller modell. Jag har med mig en förminskad sprängskiss och felsökningsschema tillsammans med reserdelarna när köket ska med ut. Ironiskt nog har jag aldrig behövt använda det själv utan istället fått gissa mig till hur andras brännare fungerar på fjället.

Ett tips: Om du gör lumpen finns det obegränsat med möjligheter att meka med fotogenbrännare. Troppköken brukar ha förstörda spindlar pga felaktigt handhavande och läckande packningar.

/Tommy


Vad menar du med ett trycksatt kök?

Ann-Catrine
 
Re: Re: Trycksatta kök

livetarunderbart; sa:
Vad menar du med ett trycksatt kök?

Ann-Catrine

Han menar ALLA förgasarkök, dvs alla fotogen och bensinkök. Trangia (med spritbrännare) och gas är de enklaste alternativen, men de är ju inga favoriter vintertid. Fotogen och bensinkök måste man kunna plocka isär om man tänker ge sig ut med dem, det kan bli stopp (av sot) och de är lite pyssliga bla med förvärmning.
Men på nyare kök har man försökt göra dem mera användarvänliga, tex kortare och enklare förvärming och möjlighet att rensa med inbyggd rensnål medan köket är igång osv.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.