Bästa vinterköket?

Hej

Vilket är bästa vinterköket?

Jag är inne på att använda bensin som bränsle för att slippa momentet med förvärmning vid användning av fotogen. Samtidigt känner jag ingen större rädsla för bensinkökets risk att flamma upp vid användning i absidern.

Det behöver inte fungera på över 4000 möh utan de viktigaste kraven är driftsäkerhet och att det är tystgående.

Jag har hört talas om att ljudnivån beror på om köket har hatt- eller koppbrännare. Vad innebär det och vilka kök har hattbrännare som jag förstår ska vara mer tystgående?

Är energiförslusten stor att använda ett löstagbart aluminiumskydd istället för att bygga köket i triangia?

Tack för hjälpen!

Ann-Catrine
 
Mig veterligen måste man förvärma både fotogenkök och bensinkök. Om du har ett Trangia kök kan jag rekomendera KAP Arctic kök. Detta fungerar dock bäst på fotogen. Köket är ett hattbrännarekök vilket gör att det går tyst. Ett annat hattbrännarekök är Optimus Explorer. Har använt mitt på vintern ner till 35 minus utan några problem. Tycker själv det är ett mycket driftsäkert kök. Det fungerar även på andra bränslen.

Kolla även denna sida.
http://www.ess.slu.se/peterask/fri/default.htm

/mattias
 
Ett vanligt trangia funkar i alla väder, se bara till att ha brännaren nära kroppen så att den inte är alltför kall då det är dags för matlagning. (tex benfickan på byxorna) Enkel konstruktion och inga detaljer som lätt skadas. En nackdel dock är att det inte har så bra effekt, men är man ute för att njuta så funkar det utmärkt.
 
Optimus Nova torde vara det mest användarvänliga och mångsidiga bensinköket (optmus explorer som nämdes tillverkas inte längre) http://www.optimus.se/products/nova/ . Otimus Hunter är nog dock det mest robusta köket http://www.optimus.se/products/hunter/ , men det har ju inte speciellt hög effekt, även om det blir något bättre med en extra pump.
Blåser det mycket så har man nytta av vindskydd, det finns ihopfällbara vindskydd att köpa och man kan göra ett eget och folie.
 
Tyst

livetarunderbart; sa:
Jag har hört talas om att ljudnivån beror på om köket har hatt- eller koppbrännare. Vad innebär det och vilka kök har hattbrännare som jag förstår ska vara mer tystgående?

På hattbrännaren kommer lågorna ut ur många små hål, oftast i en hattformad konstruktion. Se bild på: http://www.ess.slu.se/peterask/fri/Kok/Brann.htm
Exempel på kök med hattbrännare är KAP Arctic, Optimus Explorer, Optimus 111 och MSR Whisperlite.

På koppbrännarna sprutas bränslet ut i botten av en kopp, och träffar överst i koppen en platta som sprider ut lågorna. Detta är den ursprungliga konstruktionen av fotogen- och bensinbrännare som är betydlig mer högljudd. Exempel: Optimus Nova, MSR XGK, MSR Dragonfly.


Är energiförslusten stor att använda ett löstagbart aluminiumskydd istället för att bygga köket i triangia?

Nej, om man har ett löst vindskydd som är avpassat för köket (t ex MSR:s tvådelade till Whisperlite) och man använder det på rätt sätt så tror jag inte att skillnaden är så stor när det gäller energisförlusterna. Skillnaden ligger nog snarare i bekvämlighet och stabilitet.

Peter
 
Vilket det bästa vinterköket är tvistas de lärde om, vissa vill ha MSR, Optimus eller Trangia andra kommer att hävda att Primus e bäst, förutom dessa så finns det en uppsjö av andra bra kök på marknaden.. Jag tycker nog inte att något av de kök jag provat är så mycket bättre än något annat det handlar om vad som är viktigast..

Personligen så har jag jättedålig erfarenhet av trangia artic vilket inte betyder att det är ett dåligt kök, det betyder att vi inte kom överens, jag vet andra som hatar MSR XGK men jag har aldrig haft några problem med mitt.. Skulle jag välja så hade jag nog tänkt så här:

Om vikten inte är ett problem så hade jag nog siktat in mig på kökens Volvo 245, Trangia Arctic trots mina dåliga erfarenheter.

Om jag kommer att resa i länder där bränslekvaliten inte kan garanteras så hade det blivit ett MSR XGK.

Snyggast e nog fan Optimus Nova men dom har tidigare haft en del kvalitetsproblem med läckage och annat, vet dcok inte ifall det är fixat.

Det e nästan enklare för folk att tipsa om du skriver hur du tänker använda ditt kök..
 
Ett till i högen

FJS90/91; sa:
Vilket det bästa vinterköket är tvistas de lärde om, vissa vill ha MSR, Optimus eller Trangia andra kommer att hävda att Primus e bäst, förutom dessa så finns det en uppsjö av andra bra kök på marknaden.. Jag tycker nog inte att något av de kök jag provat är så mycket bättre än något annat det handlar om vad som är viktigast..

Personligen så har jag jättedålig erfarenhet av trangia artic vilket inte betyder att det är ett dåligt kök, det betyder att vi inte kom överens, jag vet andra som hatar MSR XGK men jag har aldrig haft några problem med mitt.. Skulle jag välja så hade jag nog tänkt så här:

Om vikten inte är ett problem så hade jag nog siktat in mig på kökens Volvo 245, Trangia Arctic trots mina dåliga erfarenheter.

Om jag kommer att resa i länder där bränslekvaliten inte kan garanteras så hade det blivit ett MSR XGK.

Snyggast e nog fan Optimus Nova men dom har tidigare haft en del kvalitetsproblem med läckage och annat, vet dcok inte ifall det är fixat.

Det e nästan enklare för folk att tipsa om du skriver hur du tänker använda ditt kök..

Instämmer med föregående men slänger också in vad jag sett av primus nyaste, Omnifuel när det körs på fotogen.

Mkt bra effekt, helt i paritet med Kapen och XGK. När det gäller ljudet har primus verkligen lyckats, när man ställer kastrullen på köket dämpas volymen från reamuller a´la XGK till ett väsande som inte stör nämnvärt. Mer ljud än Kap men det behagligaste koppbrännarkök jag hört.

J
 
FJS90/91; sa:
Vilket det bästa vinterköket är tvistas de lärde om, vissa vill ha MSR, Optimus eller Trangia andra kommer att hävda att Primus e bäst, förutom dessa så finns det en uppsjö av andra bra kök på marknaden.. Jag tycker nog inte att något av de kök jag provat är så mycket bättre än något annat det handlar om vad som är viktigast..

Personligen så har jag jättedålig erfarenhet av trangia artic vilket inte betyder att det är ett dåligt kök, det betyder att vi inte kom överens, jag vet andra som hatar MSR XGK men jag har aldrig haft några problem med mitt.. Skulle jag välja så hade jag nog tänkt så här:

Om vikten inte är ett problem så hade jag nog siktat in mig på kökens Volvo 245, Trangia Arctic trots mina dåliga erfarenheter.

Om jag kommer att resa i länder där bränslekvaliten inte kan garanteras så hade det blivit ett MSR XGK.

Snyggast e nog fan Optimus Nova men dom har tidigare haft en del kvalitetsproblem med läckage och annat, vet dcok inte ifall det är fixat.

Det e nästan enklare för folk att tipsa om du skriver hur du tänker använda ditt kök..


Det är klart att jag måste tala om hur jag ska använda köket, glömde det…:)

Jag tältar och åker skidor i nordisk fjällmiljö på vintern. Alltså inte hög höjd och inte i länder där det är svårt att få tag på bränsle. Eftersom jag åker skidor och tältar är vikten central. Även ljudnivån är viktig då jag är en social varelse som önskar att samtala under den tid jag använder köket. Att köket ska fungera under sträng kyla är självklart väldigt viktigt.


Ann-Catrine
 
livetarunderbart (Ann-Catrine Nordberg)
Det är klart att jag måste tala om hur jag ska använda köket, glömde det…:)

Jag tältar och åker skidor i nordisk fjällmiljö på vintern. Alltså inte hög höjd och inte i länder där det är svårt att få tag på bränsle. Eftersom jag åker skidor och tältar är vikten central. Även ljudnivån är viktig då jag är en social varelse som önskar att samtala under den tid jag använder köket. Att köket ska fungera under sträng kyla är självklart väldigt viktigt.


Ann-Catrine


Då tycker jag att du genast skall skaffa en pulka som gör att vikten inte blir en faktor på samma sätt, sedan så tycker jag att du skall samla ved och laga din mat över levande eld i det fria.. UNDERBART!! I det här läget så hade jag utan tvekan valt Trangiaköket som reserv om ved inte hittas på vägen.. men bara som reserv!! :)
 
Underskatta inte risken med bensin

Det är kanske inte så ofta som tältet tar sig, men då går det illa. Även om du skulle klara dig oskadd, så brukar det bara var tältgolvet kvar på de bilder jag sett. Vinterfjäll utan tält, sovsäck och förstärkningsplagg är inte min melodi.

Alltså tar jag det lugnt med Triangia, som har en oöverträffad driftsäkerhet.
 
Re: Underskatta inte risken med bensin

Duracellkaninen; sa:
Alltså tar jag det lugnt med Triangia, som har en oöverträffad driftsäkerhet.

hehe.. det e just det som var problemet under hela min värnplikt, Trangiaköket hade en driftsäkerhet som en Trabant.. MAO obefintlig
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.