Bästa svenska trad-bestigning någonsin?

Har Rätt lätt blivit nedgraderad?
Trode leden var Sveriges första kilsäkrade 9- , FA R.Ekehed eller hur?

Otrolig prestation av Grandelius, imponerande att en klättrare kan vara så allround.

Det stämmer att den är nedgraderad till 8+
Men det var sveriges första kilsäkrade 9-.... av ekehed ja.
 
En mångsidig herre onekligen

Eftersom jag på en bra dag kanske klarar en väl vald 6- är nog inte mina utförsgåvor som klättrare helt tillräckliga för att jag till fullo ska uppskatta denna bragd. Däremot upptäckte jag något annat som jag som jag i egenskap av litteratur- och språkvetare bättre kan bedöma: i sin blogg framstår ju herr Grandelius som en fullfjädrad stilist!

Jag håller med om detta:

Robins (som vanligt handsvettframkallande) beskrivning av rp av leden finns här: http://robowar.blogspot.com/2009/05/ovisshet-blir-till-erfarenhet.html

Och konstaterar att detta är en förmåga Grandelius borde kunna slå mynt av om han vill bli sin egen PR-avdelning. Han borde kunna dra nytta av nedan antagna fenomen.

Hatten av.

Det har alltså skrivits klätterhistoria. Då kan man ställa sig frågan. Är det något media som snappat upp detta?

Eller kan det vara så att det går snabbare och enklare för trötta journalister att köra copy/paste från någon Everest blogg istället.

För även en journalist kommer ju att inse att Grandelius skriver långt bättre än andra, här ej nämnda, mer populärt exponerade aspirerande klätterkoryfeer och/eller deras spökskrivare ...
 
Eftersom jag på en bra dag kanske klarar en väl vald 6- är nog inte mina utförsgåvor som klättrare helt tillräckliga för att jag till fullo ska uppskatta denna bragd. Däremot upptäckte jag något annat som jag som jag i egenskap av litteratur- och språkvetare bättre kan bedöma: i sin blogg framstår ju herr Grandelius som en fullfjädrad stilist!

Jag håller med om detta:



Och konstaterar att detta är en förmåga Grandelius borde kunna slå mynt av om han vill bli sin egen PR-avdelning. Han borde kunna dra nytta av nedan antagna fenomen.



För även en journalist kommer ju att inse att Grandelius skriver långt bättre än andra, här ej nämnda, mer populärt exponerade aspirerande klätterkoryfeer och/eller deras spökskrivare ...


Fast nu är det ju inte erik som skrivit texten på robins blogg... om jag inte missförstått det hela.
 
@mauritz

På Robowar är det Robin Dahlberg som skriver. En enormt skickllig klättrare och tillika en duktig stilist.

Erik Grandelius är dock inte fy skam heller när han fattar pennan, som var och en minns som läste hans isklätterhistoria i Bergsport #144 (dec 2009).

John
 
Sag att Petter flashat 8A+ i Bohus. Kanns som att det ar den har delen av svensk klattring som ar cutting edge.

i Bohus? Jag vet att Petter flashade "No Way Jose" vid Lake Powell i Utah, men inget vad jag vet i Bohus? Petter har väl redan gjort alla leder i Bohus som han möjligtvis skulle kunna o/s...
 
Det stämmer att den är nedgraderad till 8+
Men det var sveriges första kilsäkrade 9-.... av ekehed ja.

Jag tror att "Höstsonaten", Stugun, var Sveriges första kilsäkrade 9- (Kari gjorde den på "tidigt 90-tal". Bättre än så kommer ingen ihåg) nu när vi inte får räkna Stora sjötaket pga bladbultar (grad 9, 1990).
 
Might be my bad

i Bohus? Jag vet att Petter flashade "No Way Jose" vid Lake Powell i Utah, men inget vad jag vet i Bohus? Petter har väl redan gjort alla leder i Bohus som han möjligtvis skulle kunna o/s...

Jag sag det for inte sa lange sedan men jag mins ej vart sa du har sakert ratt. Hur som ratt bra och det tar ju inget fran Eriks prestation.
 
@mauritz

På Robowar är det Robin Dahlberg som skriver. En enormt skickllig klättrare och tillika en duktig stilist.

Erik Grandelius är dock inte fy skam heller när han fattar pennan, som var och en minns som läste hans isklätterhistoria i Bergsport #144 (dec 2009).

John

Jaha, då har jag avslöjat att jag inte kan läsa innantill ordentligt. Men Robin Dahlberg skriver förträffligt ...
 
Kärlek 8b, på Buråsen har Restorp gjort på kil, men inte OS - kanske var det den som nån tänkte på. Puss på morfar, var väl också graderad rätt högt och gjordes på kil av Bosma, men inte OS antar jag, och sen är förstås problemet med dessa leder att med få eller inga repetitioner är graden lite mer osäker.
 
Det var Magnus Lindstedt som satte upp Puss på morfar, då åtminstone, graderad 8b+.
Här finns en film :)
http://www.highsport.se/news/old/jan01.html

Kärlek 8b, på Buråsen har Restorp gjort på kil, men inte OS - kanske var det den som nån tänkte på. Puss på morfar, var väl också graderad rätt högt och gjordes på kil av Bosma, men inte OS antar jag, och sen är förstås problemet med dessa leder att med få eller inga repetitioner är graden lite mer osäker.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johnliungman Norges bästa klätterstad Klättring allmänt 12
Pallet Bästa dubbelrep för alpin klättring och is? Klättring allmänt 2
Nabel Bästa inomhus klätterstället i sthlm Klättring allmänt 11
johnliungman Världens bästa klätterförare? Klättring allmänt 9
johannoren bästa köpet Klättring allmänt 3
Bloggomann Bästa onlinebutiken? Klättring allmänt 3
johnliungman Dags att jämföra de bästa tjejerna med de bästa killarna? Klättring allmänt 39
johnliungman Time-out från klättring - bästa komplementträningen? Klättring allmänt 24
Norrbysa Bästa klätterbyxorna Klättring allmänt 9
nyberg_fredrik Bästa klätterupplevelse 2011 Klättring allmänt 23
G.S WEBTV-tips, Norges bästa klättrare Klättring allmänt 1
MartinaGreen Världens bästa ascender Klättring allmänt 15
peter1959 vad kostar bästa billigaste vinch ? Klättring allmänt 16
johnliungman Sommarens bästa deep water solo? Klättring allmänt 3
lund_mikael Bästa tiden för resa till Nissedal? Klättring allmänt 3
wallyvirginia Bästa standplats-rigg vid traditionell äventyrsklättring? Klättring allmänt 28
Mangster Bästa alternativet för att solotopprepa? Klättring allmänt 18
johnliungman Bästa varianten på pålstek vid inknytning Klättring allmänt 80
MarcusFBG Bästa topprepslederna innom Göteborgs kollektivtrafik Klättring allmänt 10
Doggydee Schweiz bästa klättring? Klättring allmänt 6
delort44 Bästa replagstekniken?? Klättring allmänt 20
bpette den bästa klättringen i Sverige? Klättring allmänt 19
Lina_Nilsson Var finns Sveriges bästa och finaste klättring? Klättring allmänt 5
petratetra Bästa leden i världen? Klättring allmänt 21
slagnäs Bästa maten Klättring allmänt 9
adventure_transport Vart bästa klättring i Sverige?? Klättring allmänt 3
mattias_uno Bästa Kamkilarna? Klättring allmänt 1
hbgsnix speed ascent på svenska? Klättring allmänt 6
Pietro_2003 Kullen förare - svenska eller danska Klättring allmänt 2
kraftdjur_vargen Vad heter dessa på svenska? Klättring allmänt 9
chrtur Svenska Kätterförbundets arbetsätt? Klättring allmänt 38
Aiki-Kai Svenska klättrare räddade från Stetind Klättring allmänt 0
Aiki-Kai Nån som vet vad knopen heter på svenska? Klättring allmänt 4
SWE3171 Vad heter den på svenska? Klättring allmänt 1
5.10 Vill ha bra tips på praktikplatser i svenska fjällen!! Klättring allmänt 0
Svenska resultat från junior-VM Klättring allmänt 0
Darek12 Söker klätterförare online förutom 27 crags Klättring allmänt 1
dmchris Helgmål från Stockholm? (Trad, sport eller boulder) Klättring allmänt 9
johnliungman Fördelning av leder trad/sport Klättring allmänt 7
zardoz Frågaq ang. Trad-klättring Klättring allmänt 59
almkvist Korsika trad? Klättring allmänt 2
red_tag2002 Trad sele Klättring allmänt 1
avslut210607 Visste du att den ultimata ryggsäcken för multipitch trad bara kostar 199kr? Klättring allmänt 54
magwo Trad vintertid Klättring allmänt 17
jcederli Upphittat trad-ankare på Skärhäll Klättring allmänt 0
jomeon02 Rep till kortare trad-turer Klättring allmänt 13
A.Westberg Bra trad-klippa för nybörjare (södra Svealand -> norra Götaland) Klättring allmänt 41
Curium GriGri vid trad? Klättring allmänt 49
achtminus Trad i Annot? Klättring allmänt 3
Mike C Tips på fina välsäkrade trad 6 och 6+ i eller i närheten av Sthlm? Klättring allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.