Bästa Meckarboken?

Skulle vilja skaffa en adekvat och uppdaterad bok för rubbet dvs kedjeväxlar navväxlar bromsar hjul mm på mountainbikes långfärdscyklar mm.
Detta förslag har "The interactive gearguy"
"Bicycling Magazine's Complete Guide to Bicycle Maintenance and Repair for Road and Mountain Bikes, by Jim Langley"

Är det ett bra förslag? Har ni andra tips?

Hälsningar Thure
 
Cykel bok

Staffan Skotts Cykelhandboken är en måste läsning liksom Steven Foresters Efficent Bicykling. CMB har en mekarhandbok i pärmform det finns givetvis Engelska, Amerikanska och tyska motsvarigheter. De flesta navtillverkarna har hemsidor och nerladdningsbara bihang, något som hjälpt mig med 5 och 7 växlade av udda märken....
 
Zinn

Efter att ha läst en del fler recensioner av olika böcker fastnade jag för:

Zinn and the Art of Road Bike Maintenance
Författare Zinn, Lennard

Förlag VeloPress
Tryckår 2000
Utg.datum original 2000

ISBN 1884737706

Bindningstyp Paperback
Antal sidor 296
Höjd mm 260
Vikt g 816

Pris 373 kr inklusive frakt från bol.com

Boken handlar om landsvägscyklar och behandlar inte mountainbikes och navväxlar men är mycket detaljerad med beskrivningar med bra streckteckningar på alla vanliga och mer omfattande serviceåtgärder som hjulbyggnation mm mm. Åtgärderna är indelade i tre olika svårighetsgrader med rekommendationer på vilka verktyg man behöver. Boken är uppdaterad med nyare Shimano och Campagnolodetaljer som STI och Ergopower av senare årgångar men har också detaljbeskrivningar hur man servar komponenter från 80-talet.

Jag är mycket nöjd med mitt köp. Samme författare har skrivit motsvarande bok om service av moutainbikes.

Cykelboken på Clas Olsson har jag bläddrat i. Den är ganska basal och räcker för enklare underhållsåtgärder på mountainbikes men har ingen information om landsvägscyklar och passade därför inte mig.

Vad jag skulle vilja ha mera tips på är enklare service av Nexus 7-växlade nav. Jag har tittat på Shimanos hemsida men inte hittat bra skisser där.

Hälsningar Thure
 
Köp för fan inte the bike book, eller om den heter cykelboken på svenska och går att köpa på Biltema. Den är ett skämt som ingen människa kan använda till annat än att tända brasor med. Usch, nu jagar jag upp mej igen...
 
7-växelnav

Jag gick till en cykelaffär och bad om sprängskisser på 7-växelnav. Sen var det inga större problem att få det att funka.
 
Jag har en äldre "CYKELBOKEN" på svenska gjord av Haynes. Tycker den har hjälpt mig mkt att förstå olika saker på cyklarna, min är tryckt 96 så den har inte de allra nyaste systemen kanske men jag har inte de allra nyaste cyklarna heller så de kvittar. Så jag tycker boken är mkt bra.

Nu undrar jag om det är någon som köpt:
"The Mountain bike book" som Haynes också gjort. Det är en nyhet hos Biltema. Någon som kollat lite i den?

Kanske borde ligga på Mountainbike forumen, överväger att posta frågan även där..

http://www.haynes.co.uk/mtbbook.asp
 
Barnett är suverän. Första gången man använder ett kapitel går det kanske inte så fort. Jag har nog tagit 3-4 timmar på mig att justera växlarna(!) där barnett's uppskattade tid för arbetet är någon halvtimme. Det jag tycker är så bra jämfört med andra böcker jag tittat i är noggrannheten och att man förstår varför man gör saker. Helt enkelt en grundlig verkstadshandbok som tar upp alla problem man kan stå inför utom möjligen rambrott.

Värdefull information finns också hur man kan lösa en del reparationer genom att reparera trasiga grejer om man inte kan få tag på nya. Kanske kan vara bra info för långfärdscykling.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.