Bästa löshälsskridskon?

Bästa SNS-skridskon, tack!

att ändra fotvinkeln ger bättre frånskjut och bättre "tag" i isen.

Tappa inte kraft från fot till skena. Att fånga upp torsionskrafter hämmar frånskjutet. Bättre att minska torsionskrafterna med bra teknik och bra placering av skena i förhållande till foten.

Thure

För mig är det ungefär som med snabba kajaker. Dvs vingliga skridskor är bäst under helt ideala förhållanden, men vid längre pass och sämre is går det fortare med lite stadigare skor, då kan jag ligga på för fullt. Just nu kör jag ett par Salomon multi-sko, dvs SNS längdåkningspjäxa där man kan ta bort en bit av skaftet för klassisk åkning. Lagom styv. Medskaftet är den lite för styv till klassisk skidåkning i perfekta spår, men det funkar och är bra i sladdriga spår. Dock skulle även jag vilja ha ett par nya skridskor då mina ... Skyllermark tror jag ... är gamla och tunga.

Altså, vilken skridsko ska jag köpa om jag vill åka med SNS-systemet?
 
Jag har också Skyllermark (den blå). Har inte tänkt på att den skulle vara för tung. Pikmakarn har ju en del lösa skenor i olika prisklasser att välja på. Om jag skulle byta skulle jag köpa rå skena + bindning och borra där det passar mig.
 
Skyllermarks blå och röda sidoställbara skridskor

är lite tyngre än den lättaste långfärdsskridskon på marknaden. Det beror på att aluplattan är lite grövre för att tillåta slitsarna som går tvärs ovanför stålskenan. Detta kan man komma runt genom att borra egna hål i en skridsko med lättare platta och mindre totalvikt men det förutsätter att man är nöjd med den sidoförskjutning man får med hänsyn till var de viktiga två skruvarna i närheten av bygeln som bör vara genomgående med mutter på undersidan för att man inte skall köra loss bindningen från plattan om man kör fast med skridskon. Skyllermarks röda löshälsskridsko är "IMHO state of the art" för närvarande med en kortare uppslipning fram än på den blå skridskon.

Men mina egna skridskor med utgångspunkt från en lättare Skyllermarksskridsko är lättare än Skyllemarks blå/röda löshälsskridsko med ställbarhet lateralt .

Thure
 
Tack för svar. Röda ska man ha alltså. Nej mina skridskor är inte alls röda eller blå, dom hette Isa Kevlar (märke?) när dom var nya. Har varit med länge och moddats att passa på allt från kängor och telemarkspjäxor via storskor av plast till längdåkningspjuck. 55 cm långa är dom också.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.