Bärstol

Jack Wolfskin

Jag har en Jack Wolfskin Watchtower. Jag är 179cm och bärsystemet fungerar bra, med många möjligheter till justeringar. Jag har packat i 15kg packning + 15 kg barn och det har fungerat, även om det var tungt.

Med bara barn i är det en fröjd att bära!
 
Niklas L; sa:
lassesjogren; sa:
Mitt problem är min rygglängd.

Jag har för mig att jag läste i ett test någon stans att Norrönas barnbärstol skulle passa långa användare.
Själv är jag kort, men den passar mig med. Har sett folk mellan 170 och 195 cm få den att sitta bra. Sen är det ingen klämrisk med utfällbart stödben som det är på många andra varianter...

/ Nicke

Vi har haft problem att hitta en bärstol som funkade både för mig (170 cm med kort rygg) och maken (188 cm med lång rygg). Den enda bärstol som vi båda kunde bära någorlunda bekvämt var Bach (finns t ex hos Utebutiken i Umeå). den har dock inte infällbart stödben och det var bökigt at ställa om rygglängden, så det belv ingen affär. Deuter har vi hört mycket bra om, men de finns visst inte att köpa i Sverige och att beställa på chans från t ex tyskland känns lite vanskligt.

Vår lösning har blivit att bära sonen i fjällryggsäcken (Arcteryx Bora). I den har vi monterat in en sele (sån man kan köpa löst för att sätta i en sittvagn) och så har vi en kompressionssäck med fleecejackor eller liknande som han sitter på som en pall.

/Annika
 
lassesjogren; sa:
Hej jag har letat efter en bra bärstol. Jag är 1.93 och dom flesta har för kort bärsystem( Mellan axlar och midjebälte).

Har du tittat på Everest Kid Pack? Vi har två stycken till våra tvillingar och tycker att de är utmärkta.

Själv är jag 180 cm och upplever det som att det finns en hel del extra längd att plocka ut från det justerbara bärsystemet, när det är inställt efter min rygg.
 
undrar också varför...

...man prompt måste vandra i vuxen takt?...
jag upptäcker världen med mina barn...när man kan gå själv...då vill man gå själv...trött...lägga oss och vila på marken...kanske har jag en ryggsäck med liggunderlag o sovsäck o mat o så...och en bärsele eller sjal fram...men det är spännande att se myror :) sen har jag aldrig haft nån fyraåring så där...mina stackars barn går och går och går...saknar både bil och körkort...och har fem barn...det fungerar :)
kraaaaaaaaam till de som vill från ninapenda
 
Tack för alla svar

I mitt fall har jag hittat en super bärstol.
Deuter Kid Cofort II. Tyvärr säljs den inte i Sverige. Hittade den på blocket. Mycket bra bärsystem som jag (1.93) och min fru (1.62) kan använda.
 
barnstol

Har haft en Everest til båda barnen och deen sitter bra på mig och det finns tom lite marginal kvar. Den sitter även bra på min fru com är 165cm, själv är jag 190cm. Kvalitet/pris-förhållandet tycker jag är helt OK. Dvs rimlig kvalitet till ett bra pris. Detaljlösningarna är kanske vassare på tex Vaudes/macpac mm, men å andra sidan så är priset det dubbla.
 
Re: Bärsele?

Nordesjö; sa:
Ingen som har testat bärsele?

Bu eller bä?

Sent svar, jag vet!

Jag har testat bärselar, bärstol och sjal(ar). De är bra till olika saker! Ska man bära långt med tyngre barn tror jag ändå på bärstol, eftersom man kan förflytta tyngden till höfterna på ett annat sätt än med en (mjuk) bärsele (i alla fall om barnet t ex sover och slappnar av). Du kan aldrig bli av med tyngden på axlarna med en bärsele. Dessutom är de flesta bärselar jag sett (bl a den du visar på bild) rätt korta i remmarna och det verkar nästan som att det inte är meningen att man ska ha bältet på höften riktigt (för då blir vadderingen felplacerad på axlarna). I alla fall om man är lång - för mig funkar det hyfsat... Är 167.

Men visst, bärsele är också smidigt, fast på ett annat sätt - den väger nästan inget i sig själv, tar liten plats ihoppackad och barnet sitter nära och kan få värme om det är kallt. Bärsele har jag hellre hemma och på stan och på kortare skogspromenader och för mindre barn, bärstol till längre vandring och tyngre barn. Det är lättare att packa mer packning - typ fika, blöjor, etc. på en bärstol också...
 
Re: Re: Bärsele?

KirreRG; sa:
Bärsele har jag hellre hemma och på stan och på kortare skogspromenader och för mindre barn, bärstol till längre vandring och tyngre barn.

Tack för bra svar - gemensamt för er som testat båda verkar vara just att de kompletterar varandra.
Det känns som om en bärsele är ett smidigt verktyg man kan plocka med "i fall att".
Men så är det ju det där med längden... jag är 193 och om bärselarna inte riktigt pallar långa bärare diskvalificeras de ju.

Det ska hur som helst bli ett nöje att ge sig in i detta nya prylområde! :D
 
Köpte en Wigwam på Coop och den fungerar väl hyfsat för sitt pris, såg att den fanns för 699 nu.
Den går naturligtvis inte att jämföra med t.ex en Vaude, men vi använde den under en tre dagars vandring och överlevde.

/Ulf
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.