Bärighet på Kavat

Köpte ritning på en Kavat för nåt år sedan och har väl tänkt att bygga den snart !:) Men jag vet inte hur jag ska göra med längden ! Det verkar som det finns ngra här på forumet som har mycket erfarenhet av den modellen . Problemet (?) är att jag är 190cm lång och väger 95kg. I ritningsutförande så är maxlasten ca 120kg men om man ska vara ute en vecka tex så är 25kg packning inte mycket om man måste ha med sig en stor mängd vatten och mat! Är jag ute och seglar om jag säger att maxbärigheten behöver ökas ?
Kanske ska tillägga att jag aldrig suttit i en kajak ! :)
Tänkte bygga en först och prova på att paddla sen !

Våga prova nåt nytt!!
Mats
 
virto; sa:
Tänkte bygga en först och prova på att paddla sen !

Precis så tänkte jag för lite drygt två år sedan... Sedan byggde jag mig en Kavat och började paddla...

Det verkar som att Kavaten har den inverkan på folk. :)

Om du är tveksam till bärigheten (vilket jag inte tror är några problem, det ska nog mycket till innan du överlastar Kavaten) så kan du göra som jag, nämligen att förlänga den lite granna. Jag lade till en centimeter extra mellan spantmallarna och fick en totallängd på lite drygt 530 cm. Jag har i och för sig inte paddlat med full packning, men jämfört med dig så har jag några extra kilo barlast inbyggd och jag ser inte att det skulle vara några problem med en rejäl packning ovanpå det. Snarare så är det väl så att det gör en redan stabil kajak ännu stabilare, om än lite tyngre att paddla...

Glöm bara inte att utrusta båten med en justerbar skädda, det behövs om du vill hålla henne på en någotsånär rak kurs. Jag byggde min helt utan skädda till att börja med och sådan var hon helt omöjlig att paddla rakt fram... Min obefintliga paddelteknik gjorde kanske inte saken bättre, men i alla fall...

Nu håller jag på att bygga klart min nästa kajak, en Hunter, och jag ser fram emot att få premiärpaddla den om några veckor.

/anders
 
Tack för ett snabbt svar ! Mycket trevligt !
Skädda säger du . Min konstiga tanke var att bygga en "ren" kajak för att jag ska lära mig paddla "rätt" ! :) Alltså ingen skädda eller roder. Men det kanske bara blir riktigt dumt då ??

Mats
 
Lastkapacitet 130kg enligt Thomassons hemsida så där fick du ytterligare 10kg till diverse lyxprodukter.

Leif...
 
Min konstiga tanke var att bygga en "ren" kajak för att jag ska lära mig paddla "rätt" ! :) Alltså ingen skädda eller roder.
Mats


Ren för att lära sig paddla riktigt den var rolig. Det är nog snarare tvärt om. Att paddla riktigt handlar om att minimera allt fipplande. Inte att bjuda in till det.
 
Kavat

Hej!

Inför mitt bygge fick jag rådet av Björn att förlänga min Kavat med ca 15 - 20 cm på grund av längd 1,95 och vikt 90 kg.

Jag gjorde som Björn sa och har inte haft några problem med bärigheten.

Tycker nog att en skädda är OK som tillbehör. Vet inte hur den uppför sig utan men tycker att skäddan fungerar bra.

Lycka till med bygget/Jan
 
Kavat

Jag har paddlat min Kavat både med och utan skedda. Utan då jag klantade mig för att undvika att bli blöt om fötterna. Skeddan bröts av...

Utan skedda blev min olastade Kavat nervös och svängde för varja paddeltag. Jag rekommenderar verkligen en skedda. Fast skedda fungerar bra för mig och jag skulle inte lägga ner arbete och tid på att bygga en justerbar skedda. Jag tycker att en av Kavatens fördelar är att det är enkel och funktionell kajak som duger till mycket.

Hälsningar Henrik Rydinger
 
Några kommentarer!

Bärigheten i Kavat är sällan något problem. Lastkapaciteten är 130 kg till den utritade konstruktionsvattenlinjen, men då finns fortfarande ca 6 cm fribord. Marginalerna är stora för kajaker och Kavat fungerar utmärkt med 25-30 kg överlast även i sjögång. Ett bra exempel är Jim Danielsson som på sin skandinavien-runt-paddling startade uppe i Nordnorge i is, snö och vinterstormar med ca 75 kg överlast i sin Icefloe (s 16 i ”148 dagar i havskajak”).
Men Kavat är i grunden ritad för 80 kg paddlare + generös långfärdsutrustning. Tyngre paddlare kan med fördel förlänga kajaken och vinna både lastkapacitet och lite fartresurser. Varje cm ökat avstånd mellan spantmallarna ger 13 cm större totallängd. Kavater har byggts från ca 480 cm till 585 cm. Lastkapaciteten ändras linjärt med längdändringen – dvs 10% förlängning ger 10% mer lastkapacitet etc.

Skädda: Kavat måste ha skädda enligt ritningen för att fungera som tänkt. Utan skädda beter Kavat sig som en forskajak. En fast skädda är enkel och pålitlig men kräver ganska mycket teknikträning för att räcka till vid besvärligare förhållanden. En justerbar skädda är en konstruktionsmässig komplikation, men för de flesta är det väl värt det extra jobbet – paddling i akterlig sidvind blir åtskilligt lättare.

”Fipplande”
Magnus anmärkning (”Ren för att lära sig paddla riktigt den var rolig. Det är nog snarare tvärt om. Att paddla riktigt handlar om att minimera allt fipplande. Inte att bjuda in till det.”) kanske tarvar en semantisk kommentar. Det Magnus kallar ”fipplande” är vad vi långfärdspaddlare kallar ”paddling” – där ingår en hel del paddelmotorik: paddla rakt fram, svänga, surfa, hålla balansen, manövrera kajaken i vågor mm. ”Paddlar riktigt” med Magnus snävare tolkning av ordet gör vi bara undantagsvis.
I grunden är det en fråga om ambitionsnivå. Det är säkert lättare att bli en mångsidigt kompetent havs- och långfärdspaddlare om man inte skämmer bort sig med mekaniska hjälpmedel för vissa moment av paddlingen – och man vinner inga maraton- eller racinglopp om man använder paddeln till annat än att driva kajaken rakt fram.

Björn Thomasson
 
Man bugar och tackar för samtliga inlägg.

Ska fundera på bygget ett tag till. Får hoppas att jag får några hundra timmar över inom en snar framtid! :)

Mats
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
dako Iläggsplats på Vätö? Paddling allmänt 1
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
tobis Stänga av ljuset på Garmin Fenix Paddling allmänt 2
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
tango Köra kajakvagn på stökig stig? Paddling allmänt 9
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
delfinen En långtur på sjön Saimen - Vuoksenbandets rutt Kiuruvesi - Villmanstrand Paddling allmänt 1
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Makker Byggplaner på Bergön i St Anna Paddling allmänt 2
olaab Nyfiken på kajakval för Blå Bandet... Paddling allmänt 29
tango Däckslinor på löpmeter? Paddling allmänt 4
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Holonn Färg på gelcoat? Paddling allmänt 2
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Öl på klippan Paddling allmänt 8
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
avslutmedlemskap0904 Klocka på flytväst Paddling allmänt 15
mThureson Grönlandskajak för att utvecklas på havet Paddling allmänt 6
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
krilars Att åka bekvämt med kajak på taket Paddling allmänt 13
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
Brune Hjälpmedel för att lasta kajak och kanadensare på biltaket Paddling allmänt 6
pelle.k Tips på bra flytväst Paddling allmänt 5
Viljan82 Tips på paddeltur Paddling allmänt 8
avslutmedlemskap0904 Karta på havskajaken Paddling allmänt 11
avslutmedlemskap0904 3 st kajaker på biltak Paddling allmänt 24

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.