backpacking genom civilisationen

Jag funderar på om det är möjligt att "backpacka" genom europa och möjligtvis asien utan att vara nödgad att utnyttja vandrarhem eller liknande. Dvs är det praktiskt möjligt att ha med sig tält och dylikt?

Skillnaden mot gammal hederlig vandring torde vara att man inte behöver ha med sig lika mycket mat, eftersom det finns möjlighet att handla när man passerar städer. Däremot vore det idé att ha med sig fler ombyten av respekt för omgivningen.

Alltså, en ryggsäck med allt som behövs för att vara självförsörjande sånär som på mat. Har någon testat detta?

Vad skulle ni rekommendera att man tar med sig i form av ryggsäck (storlek), sovsäck, tält/tarp/annat och kläder.

Låt oss begränsa det till sommarhalvåret och inte alltför nordliga breddgrader.
 
Problemet, som jag ser det, är väl att hitta nånstans där man får tälta. Det är inte många länder där man har så stor frihet som i Sverige när det gäller att välja tältplats. Framförallt inte i civiliserade trakter där i stort sett alla potentiella tältplatser är någons tomt eller möjligen en park.
 
Jag gissar bara, men kanske acceptansen för "wild camping" är större ju mindre man syns och ser ut som en vanlig "campare". Ett fullstort tält kanske retar en bonde men en smärt bivy-bag eller liten tarp kanske stör mindre. Jag skulle köra med en minimal, diskret utrustning som möjliggör övernattning i varje dike och inte ser besvärligt och otympligt ut om du någon gång skulle behöva lifta tex. Så du ser ut som en snäll dagsvandrare istället för en vilsen expedition.
 
...

Klart att det går att campa runt i europa....ser inga bekymmer med det. Finns massa cyklister som gör det varje sommar. Enda skillnaden är att du skulle ta dig runt med buss/vandra. Vilket gör det lite bökigare iofs.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dePaul Backpacking jorden runt; vilken kniv? Utrustning allmänt 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.