backpacka med dunjacka?

[/QUOTE]Det jag funderar lite över är att fler och fler tillverkare använder material med beläggning i större utsträckning på sina dunjackor. Allt i från Haglöfs till The North Face och flera andra. Detta borde iaf betyda att det är viktigare att skydda sig utifrån än innifrån, eller tänker jag fel. Jag köpte som sagt nyligen en TNF Himalayan Parka som är helt tät och denna är gjord för expeditionsbruk. [/QUOTE]

Jag har aldrig upplevt något situation där jag skulle velat gå eller stå i en dunjacka när det är nederbörd. Men jag har aldrig gjort några polarexpeditioner eller klättrat i Himalaya. Vad jag förstår är detta sammanhang där man kan behöva använda dunplagg på detta sätt.

För mig är dunplagget ett rent värmeplagg vid raster. Inte ens på midvinterturer med 20-30 minusgrader i svenska marker har jag undgått att hålla värmen utan dunjacka så länge jag skidar eller går.

Därmed faller för mig helt behovet av att dunplagget skall vara väderbeständigt. Det har jag annan utrustning till. Viktigare är att dunplagget är lätt och ventilerar bort maximalt med kroppsfukt. Att det blir vindtätt får man s a s på köpet eftersom tyget måste vara duntätt.

Detta innebär väl då att dunjackor för extrema expeditioner (Everest, polartrakterna) skulle kunna vara betjänta av ett slitstarkare och vattentätare yttertyg än dunjackor för andra friluftsaktiviteter.

Men min tro är att 99% av TNF Himalayan Parkas och andra värstingjackor under 99% av sin livstid används i stadsmiljö. Om marknaden endast var de som gör expeditioner till Himalaya/polartrakterna så tror jag inte TNF skulle göra sig besväret.

Sammanfattningsvis så är min hypotes att dunjackor med täta tyger är en konsekvens av att dunjackan sedan några år är ett modeplagg. Och i stadsmiljö, för dagligt slit och släng är en väderbeständig och slitstark dunjacka naturligtvis toppen. Jag har själv en gammal Fjällräven med förstärkningar över axlarna som är jätteskön så fort det blir nollgradigt eller kallare. Men jag skulle inte drömma om att ta med den ut i skogen eller på fjället.

Så min vanliga generalhypotes alltså; huvuddelen av alla friluftsplagg konstrueras och marknadförs för användning till vardags i stadsmiljö. Så trots att det aldrig gjorts så många högkvalitativa friluftsplagg med fina funktioner och högteknologiska tyger som nu, så är det ändå svårt att hitta produkter som är anpassade för riktigt friluftsliv...

Jörgen
 
Det jag funderar lite över är att fler och fler tillverkare använder material med beläggning i större utsträckning på sina dunjackor. Allt i från Haglöfs till The North Face och flera andra. Detta borde iaf betyda att det är viktigare att skydda sig utifrån än innifrån, eller tänker jag fel. Jag köpte som sagt nyligen en TNF Himalayan Parka som är helt tät och denna är gjord för expeditionsbruk. [/QUOTE]

Jag har aldrig upplevt något situation där jag skulle velat gå eller stå i en dunjacka när det är nederbörd. Men jag har aldrig gjort några polarexpeditioner eller klättrat i Himalaya. Vad jag förstår är detta sammanhang där man kan behöva använda dunplagg på detta sätt.

För mig är dunplagget ett rent värmeplagg vid raster. Inte ens på midvinterturer med 20-30 minusgrader i svenska marker har jag undgått att hålla värmen utan dunjacka så länge jag skidar eller går.

Därmed faller för mig helt behovet av att dunplagget skall vara väderbeständigt. Det har jag annan utrustning till. Viktigare är att dunplagget är lätt och ventilerar bort maximalt med kroppsfukt. Att det blir vindtätt får man s a s på köpet eftersom tyget måste vara duntätt.

Detta innebär väl då att dunjackor för extrema expeditioner (Everest, polartrakterna) skulle kunna vara betjänta av ett slitstarkare och vattentätare yttertyg än dunjackor för andra friluftsaktiviteter.

Men min tro är att 99% av TNF Himalayan Parkas och andra värstingjackor under 99% av sin livstid används i stadsmiljö. Om marknaden endast var de som gör expeditioner till Himalaya/polartrakterna så tror jag inte TNF skulle göra sig besväret.

Sammanfattningsvis så är min hypotes att dunjackor med täta tyger är en konsekvens av att dunjackan sedan några år är ett modeplagg. Och i stadsmiljö, för dagligt slit och släng är en väderbeständig och slitstark dunjacka naturligtvis toppen. Jag har själv en gammal Fjällräven med förstärkningar över axlarna som är jätteskön så fort det blir nollgradigt eller kallare. Men jag skulle inte drömma om att ta med den ut i skogen eller på fjället.

Så min vanliga generalhypotes alltså; huvuddelen av alla friluftsplagg konstrueras och marknadförs för användning till vardags i stadsmiljö. Så trots att det aldrig gjorts så många högkvalitativa friluftsplagg med fina funktioner och högteknologiska tyger som nu, så är det ändå svårt att hitta produkter som är anpassade för riktigt friluftsliv...

Jörgen [/QUOTE]

Jag kan ju bara referera till hur jag använder min dunjacka. Men som vid en Himalaya trip så går man naturligtvis i skalplagg så länge man rör sig. När man rastar är det ju inte alltid exemplariskt vinterväder med 20-30 minusgrader eller ett mysigt kryp-in som skyddar en från monsunregn. Har man då en dunjacka som funkar så tror jag de flesta skulle sätta på sig den vid +2 grader kraftig vind och regn.
Sen har jag svårt att tro att nån dunjacka kan transportera svett, möjligtvis den lilla ånga som kroppen alstrar när den sover eller liknande stillsammam aktiviteter!
/Johan
 
krabba74; sa:
Jag kan ju bara referera till hur jag använder min dunjacka. Men som vid en Himalaya trip så går man naturligtvis i skalplagg så länge man rör sig. När man rastar är det ju inte alltid exemplariskt vinterväder med 20-30 minusgrader eller ett mysigt kryp-in som skyddar en från monsunregn. Har man då en dunjacka som funkar så tror jag de flesta skulle sätta på sig den vid +2 grader kraftig vind och regn.
Sen har jag svårt att tro att nån dunjacka kan transportera svett, möjligtvis den lilla ånga som kroppen alstrar när den sover eller liknande stillsammam aktiviteter!
/Johan

Det finns många olika sätt att använda sin utrustning på. Var och en får naturligtvis hitta en modell som passar smak och sammanhang.

Själv är jag inriktad på att ha så lätt utrustning som möjligt. En dunjacka som har en tät ytterväv väger mer än en som har t ex tunnaste ripstopnylon. Den tunna och genomsläppliga ytterväven samlar inte heller på dunet lika mycket fukt från kroppen, eftersom denna kan passera snabbare genom ytterväven. Summa summarum: mindre att bära med en "otät" dunjacka.

Därför ser jag inga fördelar utan bara nackdelar (som vikt och pris) med "täta" dunjackor för friluftsbruk (till skillnad från stadsbruk). Men vill man bära med sig en dunjacka som också har visst skalskydd trots att man redan har ett annat skalskydd så är det ju ett val man gör. Var och en bär sina egna val, som jag brukar hävda.

Vid rast +2 som du beskrev, använder jag då det skalskydd (i mitt fall regnjacka eller vindblus) ovanpå dunjackan som behövs, beroende på nederbörd etc. Detta skalskydd måste jag ändå ha med mig.

Oavsett om du producerar mycket svett eller lite så måste den ta vägen någonstans. En dunjacka "transporterar" inte aktivt svett på det sätt som t ex vissa underställskonstruktioner gör. Men den släpper igenom fukt i ångform, liksom en sovsäck gör. Vill man uppleva skillnaden är det bara att dra en stor plastpåse utanpå sin sovsäck en natt. Plastpåsen kommer att vara kondensfuktig på insidan när morgonen kommer.

Endurance, Goretex etc är bara aningen bättre på att släppa igenom fukt än plastpåsen. Den fukt som då stannar kvar sugs upp av dunet, minskar isoleringen och väger när du bär den nästa dag. Håller man på så länge i minusgrader så fryser mer och mer vatten till is i dunet för varje dygn. Till slut har man en ganska tung och dåligt isolerande sovsäck.

Jörgen
 
Då kan jag inte låta bli att ställa frågan:
Om du vandrar, går hårt etc. så antar jag att du blir svett. Dvs att skaljackan inte är torr varken på in respektive utsidan. Om du då trär på den blöta skaljackan ovanpå din tunna ripstoppväv som tyget till din dunjacka är sydd av så kommer delvis den fukt som är kvar i skalplagget att "sugas" upp i ripstopptyget och till viss del också dunet. När du sedan tar av dig dunjackan, stoppar ner den i ryggan så skulle jag bli förvånad om inte den fukt som finns i ripstoppen och dunet fryser. Så efter några dagar på det viset tror jag inte du får en bättre fungerande dunjacka.

En annan intressant tes är vad som egentligen händer vid en riktigt kall natt i sovsäcken. Anta att det är -25 grader kall luft som omsluter sovsäcken. Kroppen släpper naturligtvis ut en liten mängd ånga, men tempraturen i ytterväven och strax innanför håller med säkerhet minusgrader, naturligtvis inga -25 men garanterat under nollan. Vad händer då när ångan möter kalluft? Enligt fysikens alla lagar så övergår vattenånga till vätskeform när ångan kyls ner kraftigt. Det skulle innebära att man skulle få iskristalls bildningar i dunet alldeles innanför ytterväven. Och hur fungerande blir det efter några nätter?
Skall jag tillbringa flera nätter i kallt vinterväder så föredrar jag att lägga in en tunn fleece innersäck som ångan "fastnar" i som lätt kan skakas av och torkas under dagen om vädret tillåter och på så sätt hålla sovsäcken torrare.
Visst det blir något hekto tyngre, men det har jag igen efter några nätter.
 
krabba74; sa:
Då kan jag inte låta bli att ställa frågan:
Om du vandrar, går hårt etc. så antar jag att du blir svett. Dvs att skaljackan inte är torr varken på in respektive utsidan. Om du då trär på den blöta skaljackan ovanpå din tunna ripstoppväv som tyget till din dunjacka är sydd av så kommer delvis den fukt som är kvar i skalplagget att "sugas" upp i ripstopptyget och till viss del också dunet. När du sedan tar av dig dunjackan, stoppar ner den i ryggan så skulle jag bli förvånad om inte den fukt som finns i ripstoppen och dunet fryser. Så efter några dagar på det viset tror jag inte du får en bättre fungerande dunjacka.

En annan intressant tes är vad som egentligen händer vid en riktigt kall natt i sovsäcken. Anta att det är -25 grader kall luft som omsluter sovsäcken. Kroppen släpper naturligtvis ut en liten mängd ånga, men tempraturen i ytterväven och strax innanför håller med säkerhet minusgrader, naturligtvis inga -25 men garanterat under nollan. Vad händer då när ångan möter kalluft? Enligt fysikens alla lagar så övergår vattenånga till vätskeform när ångan kyls ner kraftigt. Det skulle innebära att man skulle få iskristalls bildningar i dunet alldeles innanför ytterväven. Och hur fungerande blir det efter några nätter?
Skall jag tillbringa flera nätter i kallt vinterväder så föredrar jag att lägga in en tunn fleece innersäck som ångan "fastnar" i som lätt kan skakas av och torkas under dagen om vädret tillåter och på så sätt hålla sovsäcken torrare.
Visst det blir något hekto tyngre, men det har jag igen efter några nätter.

Jag går praktiskt taget aldrig i en skaljacka av just det skäl som du anger, den samlar kondens. Om det du beskriver skulle inträffa så blir dunjackan då fuktig på utsidan och en del av detta sugs förmodligen förbi DWR-en och in i dunet. So be it. Detta inträffar då ytterligt sällan, medan jag måste bära den ökade tyngden av en vattentätare dunjacka varenda sekund och varenda meter. Den typen av overkill på ett antal prylar leder snabbt till en tyngre packning.

Det är precis som du skriver och som jag också skrev: Vid minusgrader så ligger fryspunkten som regel en bit in i dunsovsäcken och där bildas alltså is. Jag är inte säker på att du kan fånga särskilt mycket i en fleeceinnersäck (om det är det du har). Den suger ju sämre än dun och det är inte i den som fryspunkten ligger.

Av de skäl vi nu är inne på så tycker många att syntetsäckar är bättre vintertid, därför att de klarar den här typen av frysning med bättre behållet loft. En del menar att en dubbel säck med dun närmast kroppen och syntetstoppning närmast kylan är ännu mer idealiskt för långa vinterturer.

Men nu vet du i varje fall varför jag inte väljer sovsäckar eller dunjackor med nästan täta yttertyger.

Jörgen
 
Ja, då förstår jag varför för du gör det!
Men resonemanget med att det skulle vara lättare när du ändå inte går i skaljackan/regnjackan, nja. Det innebär att du går i en jacka, har dunjackan på rast och har med en regn- alt. skalplagg om det skulle vara kasst väder, tror nog det väger mer än den stackars extra vikten som blir av Pertex endurance yttertyg i dunjackan!
Men det är ju som du säger ens sget val!
Nog om detta.

/Johan
 
krabba74; sa:
Det innebär att du går i en jacka, har dunjackan på rast och har med en regn- alt. skalplagg om det skulle vara kasst väder, tror nog det väger mer än den stackars extra vikten som blir av Pertex endurance yttertyg i dunjackan!
Men det är ju som du säger ens sget val!
Nog om detta.

/Johan
Jag går i en vindblus som väger 175 g och har en regnjacka som väger 200 g. Tillsammans är detta en lägre vikt än de flesta skaljackor. Jag kan utan problem plocka bort 100 g om jag väljer en vindblus som bara väger 75 g. I detta sammanhang blir ett tjockare tyg på min 410 g dunjacka en viktökning. Om detta tyg gör att mer kroppsfukt stannar i dunjackan blir denna ytterligare tyngre och sämre isolerande. Som sagt, inga fördelar utan bara nackdelar i min situation.

Jörgen
 
NUI; sa:
krabba74; sa:
Det innebär att du går i en jacka, har dunjackan på rast och har med en regn- alt. skalplagg om det skulle vara kasst väder, tror nog det väger mer än den stackars extra vikten som blir av Pertex endurance yttertyg i dunjackan!
Men det är ju som du säger ens sget val!
Nog om detta.

/Johan
Jag går i en vindblus som väger 175 g och har en regnjacka som väger 200 g. Tillsammans är detta en lägre vikt än de flesta skaljackor. Jag kan utan problem plocka bort 100 g om jag väljer en vindblus som bara väger 75 g. I detta sammanhang blir ett tjockare tyg på min 410 g dunjacka en viktökning. Om detta tyg gör att mer kroppsfukt stannar i dunjackan blir denna ytterligare tyngre och sämre isolerande. Som sagt, inga fördelar utan bara nackdelar i min situation.

Jörgen
Jag förstod inte heller varför det skulle vara tyngre att skippa membranlager i dunjackan. Man klarar sig "aldrig" (inte jag iaf) med enbart en dunjacka, och då blir det välan tyngre med
a)dun+membran & skaljacka, än med
b)dun & skaljacka (vindblusen är bara onödig, den skippar vi ;)
 
Strykarräven; sa:
NUI; sa:
krabba74; sa:
Det innebär att du går i en jacka, har dunjackan på rast och har med en regn- alt. skalplagg om det skulle vara kasst väder, tror nog det väger mer än den stackars extra vikten som blir av Pertex endurance yttertyg i dunjackan!
Men det är ju som du säger ens sget val!
Nog om detta.

/Johan
Jag går i en vindblus som väger 175 g och har en regnjacka som väger 200 g. Tillsammans är detta en lägre vikt än de flesta skaljackor. Jag kan utan problem plocka bort 100 g om jag väljer en vindblus som bara väger 75 g. I detta sammanhang blir ett tjockare tyg på min 410 g dunjacka en viktökning. Om detta tyg gör att mer kroppsfukt stannar i dunjackan blir denna ytterligare tyngre och sämre isolerande. Som sagt, inga fördelar utan bara nackdelar i min situation.

Jörgen
Jag förstod inte heller varför det skulle vara tyngre att skippa membranlager i dunjackan. Man klarar sig "aldrig" (inte jag iaf) med enbart en dunjacka, och då blir det välan tyngre med
a)dun+membran & skaljacka, än med
b)dun & skaljacka (vindblusen är bara onödig, den skippar vi ;)

Hänger inte med riktigt. Det blir tyngre med membran än utan i dunjackan menar jag. Verkar som jag uttryckt mig verkligt otydligt.

Vindblus är ett oerhört behagligt alternativ till att svettas i en skaljacka när det blåser men inte regnar..
Jörgen
 
Skjortan regerar!

NUI; sa:
Vindblus är ett oerhört behagligt alternativ till att svettas i en skaljacka när det blåser men inte regnar..

Jag vill ju hävda att man spar mer vikt genom att skippa underställströja + vindblus och istället ha en tunn skjorta, som funkar rätt bra om det blåser men inte regnar och en skaljacka skulle vara för svettig.
:)
 
Skjorta, vindblus, skaljacka och dunjacka

Håller med föregående skjortälskare, att ylleskjorta är oslagbar. Men för att återgå till dunjackan så finns det ju två huvudtyper. Dubbel och varm av bara den, typiskt rastplagg. Samt genomsydd och enkel som värmelager i ofodrade jackor, parkas.
Ett i mina tycken oslagbart dunplagg, nämligen västen, har inte tagits upp ännu trots att den väger/fyller lite värmer den gott!
Vindblus är oslagbart och skall med!
Skaljackan är väl mera tveksam.....men det får jag väl på tafsen för?

Go tur

Johan K
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Brune Wolff-Wear dunjacka Kläder 1
arvidsson.anna Någon som har erfarenhet av Klättermusen Atle 2.0? Kläder 4
andnel Dunjacka 700 fill vs 800 fill. Hur stor skillnad? Köpråd. Kläder 3
jfc.bromma Dunjacka som lager 2? Kläder 16
Mrlacke Dunjacka för 6000m+ Kläder 3
traser Dunjacka,ihopklumpad fyllning Kläder 4
erik_odal Erfarenhet av Engellsons dunjacka Stavanger? Kläder 4
loljonas Hur varm dunjacka fjäll 3-säsong Kläder 0
Viktorious Kompressionspåse och dunjacka? Kläder 1
nicko_ (Quark) Dunjacka från Roberts.pl Kläder 3
statemachine Hjälp med dunjacka. Kläder 7
majjen Dunjacka Kläder 12
pythagoras Tips på vinterjacka önskas Kläder 10
Bölet Ny prisvärd dunjacka, tips sökes Kläder 30
vandrafjäll Istället fär komprimerbar dunjacka ? Kläder 5
tlundberg Lätt dunjacka med ca 100g fyllning Kläder 30
fuchs Kallt med dunjacka + rygga Kläder 25
waltruz Hjälp mig välja dunjacka Kläder 8
Tordnado Finns det en längre lätt dunjacka för män??? Kläder 12
Rapps Dunjacka i Fjällen Kläder 9
Lasse Åbom Val av tunn dunjacka? Kläder 12
avslutad150402 Norröna Trollveggen vs. Lyngen dunjacka Kläder 3
bredviken Tunn dunjacka!? råd önskas Kläder 38
Still Alive Dunjacka som står emot gnistor? Kläder 4
Mr. Red Det här med dunjacka Kläder 7
Pobbe Köpa dunjacka från England Kläder 8
vonlarsson Dunjacka 2010 Kläder 21
skyspy Dunjacka Kläder 2
pelka Förvaring av dunjacka! Kläder 3
Henrik.A Dunjacka Kläder 4
mindful Ihopvikbar dunjacka Kläder 7
Charli28 Klättermusen Loke dunjacka - synpunkter? Kläder 10
mBengtson letar efter ny vinterjacka / dunjacka Kläder 11
ödemark Dunjacka-lista Kläder 30
jasainc Tunn dunjacka under skaljackan? Kläder 3
ekis Tvätta dunjacka men har ingen torktumlare, går det? Kläder 3
snowhound Vilken dunjacka? (Nej, inte en till...) Kläder 1
snowhound Dunjacka - fjällräven Kläder 5
Mathias PHS Rökluktande dunjacka? Vad göra?? Kläder 14
shalin dunjacka för vintertur Kläder 7
Mathias PHS Hjälp! Val av dunjacka! Kläder 25
dave1 Yttermaterial i Feathered Friends-dunjacka Kläder 2
StefanP- Dunjacka nedpackad i extreme värme Kläder 5
avslutat080903 Finns M/90 dunjacka Kläder 16
sandwichman Bra dunjacka? Kläder 14
afro haglöfs dunjacka Kläder 0
henkealf Rea på dunjacka/parkas i storlek Large? Kläder 3
Bjurs Dunjacka Kläder 27
Martin Gidlund Vilken dunjacka? Kläder 8
Vandrare Dunjacka som går över röva Kläder 9

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.