axar

jag har ett par och de är kalas tycker jag. Om du kikar på ett inlägg som jag har lagt in så kommer du till en sida som testat lite olika yxor.

Dom är smidiga och bra till lite av varje. De ska tydligen inte vara lika bra på lodrät/överhängande som grivel light machine så det beror ju på vad du ska använda dom till.
 
Kanonbra till mycket

Har haft ett par sådana yxor ett tag (innan jag bytte bort dem till en kompis) och gillar dem skarpt. Blir nog sådana när det är dags att pensionera mina nuvarande yxor.

Har använt dem på både lite flackare, och brant och tillochmed överhängande is. Jättefina. Funkar bra att säkra med och sådär, också, då de är relativt lätta att köra ned i snön för att vara en yxa med böjt skaft.

Klart rekommenderade, alltså. Kolla på recensionsbanken ifall det inte finns någon som skrivit något där...

Lycka till.
 
allt möjligt

ska ju inte ha yxorna till supertuff teknisk klättring utan "normalt" yxande.... polarn tycker ja ska ha yxor me rakt skafft så ja kan använda dem till allt. men jag känner inte riktigt för rakaskafft utan vill ha lite böjda fast ja vet inte... de blir ju mina första yxor så ärfarenheten är ju noll!!
 
Om du skall ha dem till vanligt alpint bruk så ska du inte ha tekniska yxor över huvud taget. Möjligen tex DMM Raptor eller liknande där du kan byta mellan lite olika blad.

Kan rekommendera en kurs för yxornas användning.
 
Re: allt möjligt

bushmaster84; sa:
ska ju inte ha yxorna till supertuff teknisk klättring utan "normalt" yxande.... polarn tycker ja ska ha yxor me rakt skafft så ja kan använda dem till allt. men jag känner inte riktigt för rakaskafft utan vill ha lite böjda fast ja vet inte... de blir ju mina första yxor så ärfarenheten är ju noll!!

Själv kör jag med yxor med rakt skaft, och det funkar nästan jämt för mig. Jag har klättrat MYCKET is med dem och haft med dem på ett otal alpina turer. Det går alldeles utmärkt att klättra även lite brantare, när du vill göra det, med en yxa med rakt skaft, så möjligen är det det du söker, när du är nybörjare.

En yxa med böjt skaft är svårare att använda för "alpint" bruk då den inte funkar till självsäkring medelst "skaftet i snön" lika bra som rakskaftade yxor. Dessutom är själva utformningen på skaftet normalt sett lite kort, speciellt vid "inte så branta" partier, där du ändå kan vilja ha en yxa.

Vill du ha en renodlat "isfallsklättringsyxa" är det givetvis en yxa med böjt skaft du vill ha. Vill du använda isyxan till något annat måste du börja väga för- och nackdelar mot varandra.

Axar är en hyffsad kompromiss (som jag skrev i mitt tidigare inlägg), som faktiskt funkar till t.ex. självsäkring osv, men den är inte "bra" på det. Många "alpinister" har emellertid börjat använda den yxan, därför att den funkar till lite av varje. Visst, den har böjt skaft, men inte så böjt. Visst den håller ut handen från isen när man svingar (vilket man vill ha ett böjt skaft till, vid isfallsklättring) men inte så mycket. Den blir alltså en "kompromiss", men ganska bra sådan.

Skulle jag råda till ett "första köp" av isyxa skulle jag nog ändå råda till något annat med rakt skaft. Typ BD X15 eller Alien eller så. På de yxorna har du rakt skaft och du kan dessutom byta bladen till att använda dem till det du skall ha yxan till just för tillfället.

Lycka till.

/Kotten
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johnliungman Griprest till Axar Isklättring 6
Per J Blad till Axar Isklättring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.