Avskild (primitiv) fjällstuga att hyra i september?

Hej hej

Som rubriken säger så är jag på jakt efter en avskild fjällstuga att hyra. Gärna en stuga utan grannar, som man måste vandra en bit för att nå.

Jag och sambo är vana fjällvandrare men vill nu hyra en enkel stuga att ha som basläger för dagsetapper, så ett härligt fjällandskap med fina utflyktsmål vore nice. Det vi värdesätter är enkelhet, vedäldning, höga fjäll, vidsträckta landskap... och om man får drömma - en vedäldad bastu :)

Hör gärna av er med tips.
 
Finns en hel del trevliga. Tyvärr känner jag inte till någon som ligger helt avskild. Men här kommer några riktigt bra tips.

I vintras hyrde jag en stuga vid Pietsjaure, ligger en dagstur från Saltoluokta. Det är ett sameviste och stugorna är därmed inte helt avskilda. Men det är riktigt fint och där finns vedeldad bastu! Kolla in det på:
www.pietsjaure.se

Företaget Outdoorlapland har hjälpt mig med boende vid ett tillfälle. Tror de har kontakter kring Kutjaure, som är ett fantastiskt område för dagsturer, alldeles i gränstrakterna mellan Sarek, Padjelanta och Stora Sjöfallet. Ring Christian på Outdoorlapland
outdoorlapland.com/

Googla olika samebyar och hör dig för, vissa har uthyrning. Bland annat har jag för mig att Girjas sameby har stugor för uthyrning.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_över_samebyar_i_Sverige
 
Norrbotten,Kabla,Staika kvikkjokksområdet

På Kabla ovan Kvikkjokk Årrenjarka finns en stuga där det står att man kan hyra den.
Hör med Årrenjarka stugby så kanske de vet.Tror det är nån sameby.
Sen finns det en nära Staika (Tarradalen) att hyra,vet inte vilken sambey det är,men säkert vet de i Årrenjarka detta.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.