att trekka själv!

Hej

ska spendera en del tid i Himachal pradesh och vandra omkring där, blir nog parvaty och spiti dalen, nog om det. Saken är att jag kommer att ha efter det ca 2 månader för att göra vad som helst, tänkte besöka brorsan som numera bor i thailand men efter många tankar så vill jag helst slippa en sådan massiv turistcentrum (phuket) och jag har alltid föredragit varm té uppe i bergen än nån drink vid stranden, nog om det också. Har tänkt att jag tar mig upp till Nepal när man ändå är där vid trakterna, har vart mycket tankar kring om det ska vara västra eller östra nepal, alltså Annapourna eller Everest, kan nog säga att jag föll vädligt lätt för världens högsta berg.
Nu till frågan, hur är det ann vandra själv vid trekken upp till everest base camp från Lukla?
Jag vill helst inte ingå i en sådan grupp med 5-6 andra vandrar + dubbelt så mer bärare, guider, vakter osv. Såsom jag har fattat det så finns det en massa te-hus längst hela leden så allt jag behöver är väl varma kläder och en rejäl sovsäck? det längsta jag skulle tänka mig att gå är ju att hyra nån guide i form av bärare, alltså helst en person bara. Är det någon här som har erfarenheter utav att trekka själva där uppe? är det nått ni skulle reka? Jag är oftast envis och kommer nog att vandra själv där ändå men det känns alltid bra att höra big no no´s och big yes yes. Kan ju även tänka mig slå mig ihop med någon annan ensam vandrare nånstans vid namchee kanske men som sagt, vandringen ska vara minimalt personvis. andra tips om leden tas gärna emot.. tar även gärna emot tips om dagsvandringar eller lite längre runt Manali området (indien).

Tacksam för all svar.

Mvh
Gregory
 
Hejsan Gregory!
jag har vandrat själv när det gäller Annapurna och Everest Base camp...personligen så tyckte jag att det var lite antiklimax när det gäller everest trekken ...speciellt basecamp ..det finns en orsak till att de menar på att det är världens högsta sophåla ...så jag kan inte riktigt rekomendera det ..vill du se everest ta en rundtur med flyg från Kathamandu med budha air ...det ger mer :)

Du har ju flertalet trekks som utgår ifrån Pokhara ...personligen har jag gått Annapurna circuit ...det tar ca 18 dagar ...själv gjorde jag det på 14 dagar men var ganska så bra aklimitiserad när jag gjorde den ...så räkna med 18-20 dagar ifall du tar en liten omväg på vägen så att det blir lite längre. Delar av Annapurna circuit så var det tok mycket folk på trekken ...men delar av den var man helt ensam ...jag gick den under månadskiftet september/oktober och då var det inte vidare mycket folk när man kom högre upp och bort från de kortare trekk sträckorna som många tar ...men det kan bli väldigt ensamt där uppe ...så jag skulle rekomendera att du hade sällskap. Nu hörde jag ryktesvägen att man måste i princip ha med sig en guide/bärare när man trekkar runt omkring i nepal ...men jag skall dubbel checka det för jag skall själv tillbaka till Nepal i oktober månad är tanken och jag föredrar att bära min egen packning ...och det finns tea houses överallt med bra standard så du behöver inte ha med dig tält ...den stora utgiften du dock kommer att ha är vatten under sträckans gång ..för det går åt i mängder ...så att du har nog med pengar med dig ...jag drack själv vatten från forsarna som jag hade slängt i vatten rengöring i ...men det smakar ju inte vidare gott :)

patrik
 
Solotrekking

Min då 22-årige son trekkade i Everest-Gokyo-området i fyra veckor 2004. Han reste ensam. Det är mycket folk som vandrar där, så det blir automatiskt så att solovandrarna går i små grupper, med vissa ena da'n, kanske med andra nästa dag. Bra bok: Trekking in the Everest Region (Jamie McGuinness; Trailblazer). Helt ok med ensamvandring tycker författaren (och min son). Kika i forum Mötesplats>Reskompis så ser du att jag ska kopiera hans vandring i april. Ett råd: du ska ha gott om tid för att acklimatisera dig och slippa höghöjdssjuka. Räkna med 10-12 dagar från Lukla till Everest BC, kanske mer om du drabbas svårt av t.ex. magsjuka.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.