Att svära funkar inte...

testa med..

Testa med off & off gel eller djungelolja.
men bäst är nog som någon skrev tidigare.
blanda djungekolja med bäck olja.
Om man inte villa mygg i absiden eller när man sitter
ute så kan använda refill tabletterna från elektrisk myggbekämpare.
Man kan också ha öppet till inne tältet när man kör myggdödan.
Ta en burk och gör ett hål i sidan av den
och placera tabletten ovanpå sedan kan du ställa
in värmen genom att öppna och stänga luckan.
Jag har även testat mygg spiral men jag tyckte
inte den fungerade lika bra och den är nog inte så nyttig att använda i absiden.
 
Ett radikalt grepp...

är att använda sig av radarsprej på fjället. Brukar släpa med en flaska om jag ska vandra under värsta myggtiden. När man tar långrast håller man andan och sprejar ett moln med radar runt sig. Det blir garanterat myggfritt. Denna metod förutsätter att det är relativt vindstilla. Det är inte någon vidare miljövänlig eller hälsosam metod, men vad gör man inte för lite myggfritt. ;-) Radar är likaså bra om man vill ha myggfritt i absiden, spreja en sträng runt tältet så kryper inte myggen in.
 
Har aldrig ont av myggen, får aldrig myggbett. Vet inte om jag har för mycket skit i blodet eller vad det kan vara. Vet bara att jag blev rejält myggbiten under en fisketur när jag var liten och sen dess har jag aldrig haft ont av dem. Annars är det väl som någon rekommenderade tidigare, heltäckande kläder funkar bäst =)
 
Bästa myggmedlen. Här är hela listan.

Hej!

Mygg är otrevliga för oss. I alla fall för en del av oss. Jag är t.ex. fruktansvärt omtyckt, medan mina vanligaste vandrarkompisar går/sitter/står relativt ratade!

Men oftast tycker jag att det otrevliga mest består i att de skall surra framför näsan hela tiden. Satt dom bara stilla på ryggen, fick dom väl hålla på.

Nåväl, här är listan på de bästa myggmedlen:

- Slutet av augusti och framåt
- heltäckande kläder
- myggnät
- MyggA, som också finns i betydligt lättare form nu.(glasflaskan finns kvar, men även ett stift finns.)
- Ignorans (Strunta i dem. Det går, inom vissa gränser!)
 
Clarityn

Håller fullständigt med Bert ovan. Vi går tex aldrig tidigare än mitten på augusti och jag förknippar inte ens fjällen med mygg!

Mygg gillar mig, men de gillar inte mig med MyggA. Studsandet mot huden går att ignorera. Två andra tips:

- Vandra ovanför trädgränsen
- Ät Clarityntabletter om du måste gå där myggen vistas. Allergimedicin som bl a har som effekt att betten inte kliar - och därför blir de också mindre och inte så besvärliga. Men visst - man känner när de biter förstås.
 
MyggA

Jag tycker myggA fungerar alldeles utmärkt.
Bor i Göteborg där myggen är lite mindre i alla bemärkelser.

Men även i fjällen, mot elaka, aggresiva miniattackhelikoptrar fungerar det bra.

Även Wilmas nordic summer tycker jag är fin. Den luktar ju dessutom gott. Dessvärre tycker inte frugan likadant om doften.

Mats
 
Re: Naturkompaniet..

Rödluvan; sa:
Hmm..de finns nog inte där jag bor (sundsvall)=(
inte vad jag vet iaf, och det borde jag välan känna till ifs.
Men jag ska kolla om det går att beställa eller köpa via internet.

hälsningar Sara

Hört talas om wått o torrt? jag lovar att det finss där
 
Re: testa med..

stefan s; sa:
Testa med off & off gel eller djungelolja.
Om man inte villa mygg i absiden eller när man sitter
ute så kan använda refill tabletterna från elektrisk myggbekämpare.
Man kan också ha öppet till inne tältet när man kör myggdödan.
Ta en burk och gör ett hål i sidan av den
och placera tabletten ovanpå sedan kan du ställa
in värmen genom att öppna och stänga luckan.

Vi brukar alltid ha med en tablett sterminio men istället för burkgrejen så tänder vi eld på den en kort stund för att sedan blåsa ut den. Den rykande tabletten förs runt i tältets skrymslen, och sedan fimpas den glödande delen. Har det varit mycket mygg i tältet kan det bli lite irriterande då myggorna ligger och sprattlar frenetiskt på golvet.

Pack
 
...efter bettet

myggbett är oundvikligt, man måste lära sig att leva med det *ler*.
För att göra livet lite lättare när man är biten kan man smörja in de stora utslagen med hydrokortison 1% (finns på Apoteket, ej receptbelagd) eller med vanlig kyl balsam mot solsveda.

min farmor påstod att om man går ut näck och låter myggen bita en fritt så blir man immun mot giftet och slipper därmed utslagen. Dvs man lider bara en gång :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.