Att gå ifrån Göteborg till Gibraltar.

En idé, "A walk in the park"


Hejsan allihopa

Jag har funderat på detta i många år ända sen jag såg "Forrest gump" scenen är han börjar springa å slutar inte.

Så jag skall försöka göra denna resa någon gång i mitt liv men har bestämt mig att de e dax för å börja planera lite så de någon gång blir av innan man skaffar familj å allt sånt.

Jag vet inte hur långt tid de kommer ta mig men tänker lite i dessa banor
man går två omgångar förmiddag å efter middag.

5-6 timmar per omgång avverkar jag mellan 20 - 30 km
så de blir ca 40 - 60 km per dag (men då kan flera faktorer räkna in som väder, berg, folk och annat skumt)
så de kanske tar 3 - 4 månader

Sova görs på b&b, vandrarhem och i natur i tält, mat köps å lagas själv eller på vandrarhem osv.


Så nu till lite funderaringer då va.

om vi skippar frågan om pengar.


vad tror ni skulle va bra å ha med sig.

Vandringskängor
ryggsäck
1mannar tält
sovsäck
stormkök
bra vandrings kläder

och om man skulle vilja dokumentera resa med film å foto vad tror ni e bäst å ha för utrustning då?
Har digital kamera, bärbar dator, och telefon men det är juh ganska mycket å bära runt på, så har ni någon bättre lösning?

min rutt
Har bara skrvit in start och slut, kommer ändra vilka städer å sånt man skall besöka.

Länder jag kommer gå igenom är

Sverige
Danmark
Tyskland
Holland
Belgien
Frankrike
Spanien

men vilka städer?



Ps jag e nybörjare har mest gått runt i göteborg, men jag vet att jag klarar av å gå i en heldag utan problem :)

Mvh Mitch
 
Rolf Enanders bok "Vägen till Santiago de Compostela" kan ju vara en bra början, den täcker sträckan Linköping- Pyreneerna.
 
superkul projekt!

jag har gått en del långa flerdagarsvandringar och -marscher, och enligt min erfarenhet är de 10 km efter att man redan gått 30 tyngre än de 30 första. när man sedan går 50 km eller 60 km (vilket är det längsta jag gått hittills) kan det göra ont. det går inte att räkna med att man håller en viss takt per mil. sedan gäller det att vänja kroppen vid att den ska gå dessa långa sträckor dag efter dag. ju längre tid man går, desto kortare återhämtning. mitt tips är att du planerar in vilodagar. om du sedan märker att du inte behöver dem, så går du ju bara på :)

du har tid att testa dina gränser om du skulle vilja det. jag kan rekommendera en fjällvandring i lappland, eller en marsch (t ex www.4daagse.nl) men också den här nya vandringen över Sverige: http://www.vildmarksbloggen.se/coast-to-coast-sweden/

gör du exempelvis något av ovanstående, eller bara helt enkelt går långa sträckor ett antal dagar på raken, lär du också få bättre känsla för vilka skor, kläder och prylar du vill ha med dig, så du slår två flugor i en smäll!
 
Det är mycket vanligt att överskatta sin förmåga att bära tungt och gå långt varje dag. Tillräckligt tungt sätter ner farten till noll och ingen klarar sig utan vilodagar.
Rita in alla härbärgen, vandrarhem, kyrksalar på vägen och räkna med max 45 km på gådagarna, efter ca 15-25 dagar, i börja är 15-20km mera normalt.
Plastkort, regnplagg och torra sockor samt sovplagg är minimal packning.
go tur
 
Häng på

Jag börjar gå den 13a Maj - från Oslo till Tanger - passerar väl Göteborg den 23, 24, 25 någon gång. Häng med en bit på vägen och testa dina vandrarförmågor.

Från Kungsbacka kommer jag gå på Hallandsleden, till Laholm. Sen därifrån via Skåneleden ner till Malmö och vidare ut i Europa. Det kan ju vara bra att se hur det känns att vara ute och gå så länge innan man tar för sig något liknande. Om du har tid och lust.

Annars kan du följa hela spektaklet på;

https://www.facebook.com/OskarGoesToAfrica
http://oskargoestoafrica.wordpress.com/
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.