Att bo ute och plugga

Hej,

Jag ska till hösten börja plugga och går nu i tankarna att helt enkelt skippa att skaffa lägenhet. Boendet skulle då bestå av att varva tarp+bivacksäck, tält och fast vindskydd. Extra utrustning och övriga tillhörigheter skulle bo i ett hyrt förrådsutrymme.

De problem jag kommit på med detta är post, tvätt och dusch. Dusch löser man väl enklast med ett årskort på ett badhus och postbox går ju att hyra. Vad gäller tvätt funderar jag på att fråga någon välvillig församling om jag får disponera deras tvättmaskin en gång i veckan.

Men jag inser att det finns mer saker än så som måste tänkas igenom. Vad kan man som uteliggare stöta på för problem?
 
Se till att be om tillstånd av markägaren om du vill ha ett permanent läger!

Vilken del av Sverige är det du ska plugga ?
I Skåne blir det kanske inte så lyckat
 
Precis som stenblock är inne på tror jag att ditt främsta problem blir att du behöver markägarens tillstånd för att stanna flera nätter på samma plats. Och jag tror inte det räcker med att t.ex. växla mellan två olika platser, börjar du "regelbundet" bo på en och samma plats så faller det inte längre under allemansrätten.

Sen blir ju antagligen maten och förvaringen av prylarna under dagen ett problem. Ska du handla din mat varje dag och släpa med dig tält etc till skolan varje dag?
 
Bo I tält på vintern, kan väl bara beskrivas som bökit och göra detta 100% av tiden är grymt bökit och väldigt kallt.

Pratar vi om tält med kamin så är det en skilland , men med vanligt tält är ju bara misär om man gör detta I det civila livet med alla vardagsbestyr som man inte håller på med när man är ute I skogen på sin fritid.

Men vi är alla olika I comfort;)
 
Tror du kommer sakna bekvämligheterna rätt snart. Att gå och lägga sig/gå upp varje kväll/morgon under den kalla perioden på året och det är svinkallt är inte så roligt i längden. Tar mycket tid med trix och fix med eld, värme, hämta vatten osv.
Förstår lockelsen! Uteliv är härligt, men i lagom doser. Du kan inte ha ett enklare boende, rum/inneboende osv. och kombinera det med uteliv i perioder eller på helger?

Var bor du om du blir sjuk?
Leva ute när man är frisk några dagar eller veckor är en sak.. Men utan rinnande vatten och värme kan det bli jobbigt med influensa eller magsjuka.

Vet inte vad du ska plugga.. Men många gånger är ett skrivbord, dator osv. ganska så behändigt att ha. Studiero i minus 15 och man måste ständigt passa elden osv. är kanske jobbigt i längden. Visst det går att sitta på bibliotek och caféer..
 
Grymt!
Du var mig en hård kille. Var har du tänkt plugga någonstans? Det är ju ganska stor skillnad på var i Sverige du studerar. Det brukar finnas duschar på skolorna, ofta inne på handicap toaletterna. Sedan kan man oftast vara på skolorna fram till 22 på kvällarna. Ännu längre på vissa skolor, de brukar dock inte vara så förtjust i att man sover inne på skolan... De brukar skylla på brandsäkerhet och annat tjafs. Du får hålla oss uppdaterade om dina eskapader...

Lycka till!
Johanna
 
Se till att be om tillstånd av markägaren om du vill ha ett permanent läger!

Vilken del av Sverige är det du ska plugga ?
I Skåne blir det kanske inte så lyckat

Det blir Uppsala; jag tänkte ta en kandidat i Fysik. Tanken var nog att luffa runt och inte ha ett fast tillhåll. Om man ska stanna på samma plats tänker jag att den platsen lika gärna kan vara en lägenhet, så att jag skulle få ett permanent tillhåll finns nog inte på kartan.

Sen blir ju antagligen maten och förvaringen av prylarna under dagen ett problem. Ska du handla din mat varje dag och släpa med dig tält etc till skolan varje dag?

Jag hade tänkt införskaffa en fyrtioliters och fylla den med det som får plats i den. Det känns imho som en släpbar storlek för skolan. Men det vet jag förstås inte, då jag aldrig har genomfört något sådant här. :p

Med mat tänkte jag att jag skulle ha basvaror som typ ris och pasta i säckar i förrådet. Färskvaror får man nog ta på dagsbasis dock, utom under de svalare delarna av året då dessa antagligen går att hänga upp någonstans gömt i skogen.

Tror du kommer sakna bekvämligheterna rätt snart. Att gå och lägga sig/gå upp varje kväll/morgon under den kalla perioden på året och det är svinkallt är inte så roligt i längden. Tar mycket tid med trix och fix med eld, värme, hämta vatten osv.
Förstår lockelsen! Uteliv är härligt, men i lagom doser. Du kan inte ha ett enklare boende, rum/inneboende osv. och kombinera det med uteliv i perioder eller på helger?

Var bor du om du blir sjuk?
Leva ute när man är frisk några dagar eller veckor är en sak.. Men utan rinnande vatten och värme kan det bli jobbigt med influensa eller magsjuka.

Vet inte vad du ska plugga.. Men många gånger är ett skrivbord, dator osv. ganska så behändigt att ha. Studiero i minus 15 och man måste ständigt passa elden osv. är kanske jobbigt i längden. Visst det går att sitta på bibliotek och caféer..

Plugga hade jag tänkt göra på campus, där finns bord och dator hade jag inte tänkt leva utan ändå. Personligen är jag inte ett stort fan av eld (jag tycker att det är oerhört kul att elda, men anser att eldens funktioner kan fyllas av mindre kladdiga och blöta verktyg såsom kläder och bensinkök). Men givetvis kommer saker att ta längre tid, det kommer man ju inte undan.

Sjukdomar är dock något jag måste fundera på! Kan man ta in på vandrarhem om man blir sjuk? Det kanske inte är så populärt i och för sig ...
 
Grymt!
Du var mig en hård kille. Var har du tänkt plugga någonstans? Det är ju ganska stor skillnad på var i Sverige du studerar. Det brukar finnas duschar på skolorna, ofta inne på handicap toaletterna. Sedan kan man oftast vara på skolorna fram till 22 på kvällarna. Ännu längre på vissa skolor, de brukar dock inte vara så förtjust i att man sover inne på skolan... De brukar skylla på brandsäkerhet och annat tjafs. Du får hålla oss uppdaterade om dina eskapader...

Jo, jag hade nog tänkt spendera en hel del timmar på skolan, men det gör ju många studenter ändå. Att det skulle finnas dusch på skolan låter ju attraktivt, detta måste undersökas! Får kolla med någon som redan går i Uppsala.

Självklart kommer det uppdateringar! Antagligen blir det av, jag funderar bara på om man bör ha ett korridorsrum som backup under inkörstiden. Fast det skulle bli oerhört mycket dyrare ...
 
Du får nog vara beredd att bo en bra bit utanför stan om du vill kunna bo tryggt och avskilt i en skog som inte är alltför tätortsnära. Du kan ju knappast bo i stadsskogen.

Norra Lunsens naturreservat ser ju på pappret trevligt och tillräckligt stort för att kunna hitta nåt hörn. Synd att jag aldrig var där under tiden jag själv bodde i Uppsala (På den tiden rörde jag mig dock aldrig utanför bebyggda miljöer.. var inte intresserad av sånt i 20-årsåldern..)
 
Senast ändrad:
Kolla upp bloggen "Bo i skogen", det var en kille som bodde längst med sörmlandsleden samtidigt som han jobbade på distans. Han sade upp ett förstahandskontrakt i stockholm vill jag minnas.
 
Vad är det värsta som kan hända?

Coolt projekt!

Jag gick själv i liknande tankar för något år sedan. Planerade ganska ordentligt och försökte sätta mig in i hur det skulle funka. Jag skulle iofs jobba i Norrort i Stockholm men på det stora hela är det ju liknande förhållanden.

Det jag såg som dom största problemen var kyla/fukt och handhavande av mat, tvätt etc. Framförallt under dom blötare och kallare månaderna vilket i praktiken är ganska många månader om året när man bor utomhus.

Bor man inne så är härliga höst- och vårdagar underbara. Men bor man ute (och har gjort det några månader) så tror jag inte att det är lika trevligt. Jag vet inte om datorn påverkas av fukt i luften heller. Även om det inte kommer vatten direkt på den så kan det ju tränga in kanske?

När det gäller sjukdom så var min plan att ha en buffert för att kunna bo inomhus på vandrarhem eller billigt hotell.

Jag hade även tänkt att ha en bil under tiden där jag då kunde ha en del grejer såsom kläder, mat etc. Jag tror också att man får lägga lite mer pengar på mat i budgeten då jag tror att man kommer vara mer benägen att köpa mat ute istället för att laga själv. Det är lätt att säga en sak hemma i soffan men när det regnat 7 dagar i rad och man ska ut och sätta upp sitt tält för att sedan laga middag är man nog inte lika kaxig.

Som jag ser det så tar det lite mer tid med allt fix runtomkring med hitta tältplats, sätta upp tält, fixa med vatten och sådant. Men å andra sidan så sparar du all tid du tidigare lagt på städning och annat hemarbete så jag tror att det går ungefär på ett ut. Dessutom så kommer du inte att behöva lägga extra tid på mer uteliv då du får det i vardagen redan :)

Det hela föll på att jag inte trodde att det skulle vara billigare än att bo i lägenhet och att jag dessutom fick tag på ett billigt boende. Man kan säga att kostnad/komfort-ration inte riktigt matchade. Men nu går jag i planer på att ta en längre period på några månader och bo i tält mestadels i norra Sverige och Norge. Men det blir om något år.

Jag tänkte hela tiden att om man kunde leva så förr i tiden så kan man ju göra det nu med alla grymma tält och kläder som finns. Men skillnaden är ju att då ägnade man dagen åt att skaffa mat och göra det bekvämt för sig själv. Idag så ägnar du dagen och jobb/plugg för att sedan ha tid att ta hand om dig själv.

Men det värsta som kan hända är väl att du bor ute några veckor och inser att det inte var så himla mysigt som du trodde. Och så får du leta upp något boende. Och då kommer du ändå att kunna vara en av dom som säger att den provat att bo utomhus. Kör säger jag!

Lycka till!
 
Det låter mer romantiskt än praktiskt. Det är ganska mycket som behöver förvaras, det blir en stor ryggsäck att ta med sig överallt. Förutom tvätt, och att tvätten skall torka, så är torkning av sovsäck och annat i lägret inte lätt att ordna under långa tider på vintern. Det är inte så lyckat med en småfuktig sovsäck i en månad, mycket kan växa i den :). Att luffa runt är att leva som en uteliggare, ett mycket tufft liv. Har man ett fast läger kan man ju bygga kåta/koja, men det kräver ju markägartillstånd.

Uppsala har inte heller så mycket till natur att ta sin tillflykt till om man skall ha gång/cykelavstånd till centrum.


/Andreas
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.