Åsikter om Tierra.

Jag håller på å göra ett skolprojekt om outdoor-klädersmärken. Just nu kollar jag på Tierra.

Vad tycker ni är utmärkande för Tierra, vad skiljer det märket från andra märken?
Vilken image tycker ni Tierra har, vad associerar ni med Tierra?

(jag vet att det kan verka flummigt att snacka om känslor för ett klädesplagg men det är värdefullt för mig som designer)

Skulle vara rå-schysst om ni kunde ge lite åsikter, positiva som negativa. Tack!
 
Jag har inget Tierra-plagg, så jag kan inte uttala mig om kvalitet osv, å andra sidan är jag ju då opartisk.
Jag har fått för mig att Tierra vill göra mycket seriösa kläder och befinna sig i det allra främsta ledet, hellre än att massproducera modekläder som t ex TNF har börjat med. Marknaden riktar sig nog idag mest mot Sverige och Norden, men jag har sett en del prylar i Frankrike. Kanske kan man säga att Tierra ligger på omkring 3:e-4:e plats i Sverige, vad gäller seriösa friluftskläder. Detta om vi utgår från kanske 10 "seriösa märken".

/K
 
Här är min varumärkesanalys...

Min känsla för varumärket Tierra har förändrats en hel del de senaste åren.
På nittiotalet var Tierra det högtekniska märket för den medvetne och insatte frilufts-/klätter-/skidentusiasten, ett märke som man inte hittade överallt, utan bara på postorder eller i specialbutikerna i Göteborg, Stockholm eller Kinna.

Varumärket signalerade "här är en som vet vad han vill ha och kan hitta det", utan att för den skull vara ett skrytmärke. Tierras priser låg oftast kring en femhundring under de jämförbara konkurrenterna.

Idag, när Tierra är "Fjällrävens" (Fenix) varumärke för mer tekniska kläder, och grejerna säljs på varenda Naturkompaniet, har entusiastvibbarna försvunnit en hel del. Tierra har blivit mer mittfåra, samtidigt som priserna har stigit.

Min gissning är att det segment som köpte Tierra för 10 år sedan idag väljer sina kläder bland varumärken som kanske inte finns på den svenska marknaden, eller köper de tekniska varumärkenas kläder från en billigare, internationell källa.

Så ser i alla fall min analys ut, men jag är säker på att inte alla håller med :)
 
Jag håller helt med Martin; det som gjorde Tierra intressant var att man sålde funktionella och ffa prisvärda kläder. När Fjällräven köpte upp märket höjdes priserna över en natt, och efter ytterligare några nätter hade kollektionen vattnats ur rejält.

Tierra har säkerligen fortfarande en och annan bra produkt, men den ursprungliga visionen är nog borta för alltid (tillsmmans med grundaren?).

/Per
 
Även jag stämmer in i kören. Nu är jag iofs så pass ung att jag aldrig han uppleva Tierras glada dagar som ett aktat märke, men ja gkan iaf ge min bild av det nu. Jag tycker inte att Tierra har mycket att erbjuda, visst har de någon bra produkt men varken pris eller design/funktion gör dem till ett intressant val för mig. Det känns verkligen som om de har stagnierat och liknar Fjällräven mer och mer för varje är med sina skjortor och (onödiga) loggoprodukter. Min bild, likt många andras, är att de som är insatta och har koll hellre väljer något annat. De som köper Tierra är oftast de som vill ha en bra jacka, men inte riktigt vet vad de ska leta efter och då blir de övertygade av expiditen på Naturkompaniet att Tierra är så bra och att de ska köpa jackan om de vill leka expedition. Jag väljer t.ex. mycket hellre Haglöfs än Tierra, just för att de ändå står för någon sorts inovation gänfört med Tierra (även om Haglöfs ofta ligger i lä jämfört med de ledande företagen som Arc'teryx, Klättermusen osv.). Jag själv gillar varken Tierra eller Fjällräven med för den delen just för att de, för mig sett, ofta förespråkar en traditionalism som jag inte kan/vill idientifiera mig med. Detta är helt subjektivt och ni får gärna flama mig för det, men jag säger vad jag känner. Lycka till med projektet också.
 
Nu, då och tillbaka

Tycker Tierra överlag gör bra grejer men håller med om att de var mer spännande för typ 10-15 år sedan. Då vågade man sticka ut lite mer och göra lite nya grejer. Nu verkar det som om man försöker välja "mittfåran", förmodligen för att öka omsättningen vilket man kan förstå.

Tierra är på väg att gå lite mer sin egen väg igen. De ägs ju som sagt av samma bolag som Naturkompaniet m.fl. men kommer att bli mer självständigt igen. Det har ryktats om att de inte ska vara med i "butikskedjan" längre. Det tror jag är ett steg i rätt riktning mot förnyelse och nyskapande. Vilket också ryktet säger att kollektionen 2006 ska bli nyare och fräschare än vad det tidigare har varit. Dessutom har de en designer just nu som är riktigt duktig.

MVH,
Pelle.
 
gwaihir; sa:
Deras skalbyxa sälka kostade 995:- för 4-5 år sen...nu kostar dom 1995:-

Dessutom har den byxan både då den kostade 995 och när den kostat 1995 en kass konstruktion - det blåser och regnar in i den via det urdumma fickhålet ... varför säljer de byxor med hål i ??? =)
/Henrik
 
Tierra

Håller med de andras analyser ang. Tierra. Från att ha varit ett märke som både sålde bra och billiga kläder har dom blivit ett mediokert klädmärke. Ibörjan av 90 talet designade man egna kläder och utrustade 2 Mt.Everest expeditioner Nu känns deras image totalt utslätad.....
 
Sjalv har jag ett par Konrad Kain byxor och en Powderjacka. Om jag ska ge mig i kast med en kort recension sa tycker jag att plaggen ar bra. Inte jattebra men bra.
Jag anvander dem till hela mitt spann av aktiviteter: vandring, telisakning, paddling, osv.
Under paddling tycker jag byxorna har for lag midja vilket gor att svanken blir kall. Samma galler vid telisakning. Jackan funkar bra i de flesta fall, men ofta tycker jag att den har for mycket bulk och ar kanske inte helt klockrent skuren. Det gor att nar man forsoker fa tatt i midjan vid puderakning sa far man en liten kulmage och midjan tenderar till att aka upp. Det kanske handlar om att jag aldrig hittade ratt storlek for mig, men det kandes bra och ar fortfarande funkis, 2 ar senare.
Min uppfattning av tierra nar jag kopte kladerna var att det var ett foretag som sysslade med gedigna produkter. Da tanker jag framst pa att det da var ganska nytt med svetsade sommar och tackta dragkedjor. Personligen ar jag av uppfattningen att innovation ar det basta som finns, men jag vill lata nagon annan testa det ordentligt innan jag koper en ny ide. Konrad Kain byxan representerar for mig en gedigen byxa som har bra snitt i allt forutom midjan (skulle vara hogre som sagt). Den typen av snitt ar for mig modern, men det andra, sommar, dragkedjor osv ar hederligt hantverk.

/Sulan
 
Mina första GT byxor från Tierra var ett par Cassin Ridge som jag älskade. Dels för en mycket bra konstruktion och dels för prisvärdheten på den tiden. Senare blev det ett andra par till långt mer pengar. Efter en tids användning märkte jag att kvalitén blivit sämre, den del BRA detaljer tagits bort och självklara saker som dubbelöppnande (2-vägs) dragkedja snålats in på. När jag tittar på Tierra idag ser jag väldigt lite nyskapande till höga priser. Så jag håller med en del andra skribenter här i tråden, det har inte gått framåt tyvärr.
 
Bättre förr

Som Martin skrev ovan så har Tierra ändrat sig en hel del under åren, 1995 hittade jag en liten annons i Utemagasinet där man kunde beställa en katalog från något som kallade sig Tierra. Beställde en Gorni jacka, utmärkande för alla jackorna och byxorna var att det var mkt bra priser i förhållande till peak performance och north face som var märkena för gore-tex kläder vid den tiden. Jag har ganska mycket kläder från Tierra, byxor, jacka, underställ etc som jag uppfattar som väldigt bra. Köpte år 2000 en Condrad Kain jacka i Paclite (mitt sista Tierra köp), bara nån veckor senare utgick den ur sortimentet och XCR mosvarigheten kom in med en prislapp på över 1000 kr mer. Då kostade min Paclite 2800 kr ca. Styrkan med Tierra tycker jag just var priserna, nu när de sprungit upp runt 4000 kr+ så kan man lika bra titta på något annat märke, i den prisklassen finns gott om plagg att välja mellan. Dessutom verkar det inte finnas något riktigt bra förklaring mer än rent kommesiellt intresse för varför prylarna heltplötsligt sköt i höjden, blev plaggen bättre? Cassin ridge jackan fanns redan 1995... Tierra har tydligt valt att satsa på användning i stan med sina pastellfärgade jackor, att synas snarare än att verka. Det är bara att jämföra med peak performance. En eloge till Klättermusen som alltid gjort svindyra grejor, men som håller sig kvar till det segment man en gång marknadsfört sig till, dvs friluftsfolk.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ayn Tierra Pacman/Dynamic - åsikter, alternativ? Kläder 1
mipert Någon med åsikter om Haglöfs Spider jacka? Kläder 1
AT frivilliga åsikter Kläder 1
fredl Åsikter om Haglöfs Rift (WS skal) & Fjällräven Skatie Kläder 0
pal2 Åsikter om Lundhags Fjell å Vidda? Kläder 5
mickeg Åsikter om Millet K Jacket Kläder 2
ades Åsikter om Haglöfs Solid Jacket sökes... Kläder 8
ayn Lite åsikter om Schoeller-material? Kläder 5
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Friluftshemulen Tierra Lite track convertible pant Kläder 1
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
tommy.paulsson.5 Tierra Kläder 1
Swift Tierra Ace Pant Kläder 6
Tannjel Skalbyxor, Tierra ROND PANT Kläder 0
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
nuddis Tierra Roc Blanc Pants Kläder 3
Elle_belle Tierra Roc Blanc W Kläder 0
gimholt Ersätta skalställ (Tierra Conrad Kain) Kläder 1
Jerker86 Tierra Whitehorn Kläder 0
mrute Skaljacka: Klättermusen VS Tierra Kläder 2
Nordstjärnan Tierra eller ITAB-behöver råd! Kläder 5
hannulan Tierra Roc Noir Kläder 7
Nautilus Tierra Prime jacka dark lime? Kläder 0
flygare69 Vilken storlek på Tierra Prime jacka? Kläder 3
murkla Tierra Kläder 0
Ullarulla Fråga om Tierra Pacman Jacka och regn? Kläder 12
Curium Tierra Scirocco Jacket Kläder 3
69-hard Tierra Cho Oyo Kläder 1
niklaz Byta kläpp på dragkedja på min gamla Tierra? Kläder 22
Martin Fransson Tierra Dhaulagiri Kläder 7
lolipopan Tierra Prime Jacket Kläder 1
realout Tierra Piedra Pant Kläder 0
oskarfk Ny skaljacka, Tierra Snoowie/Intrepido? Kläder 1
rand Tierra Prime- Omdömen! Kläder 10
PJE Tierra softshell Kläder 12
Aico Tierra - størrelser Kläder 0
jiana Har någon testat Tierra Creek Lady? Kläder 0
donTommazo Tierra Conrad Kain trouser, erfarenhet någon? Kläder 7
puttepatrik77 Tierra Kläder 8
Runner75 Tierra Sälka på sommaren Kläder 5
avslutad_221205 Tierra Powder? Kläder 1
mankan83 Marmot Super Hero vs. Tierra Chalten softshell Kläder 7
filipito Tierra jacka Soft Shell Kläder 1
mountainman Skall jag Köpa Byxa tierra Couloir (naturkompaniet)? Kläder 1
mountainman Byxa tierra Couloir (naturkompaniet) Kläder 0
pasta Tierra Adrenaline PacLite jacka? Kläder 1
Tomas J Tierra Conrad Kain jacka? Kläder 10
bushmaster84 tierra sarec Kläder 2
fisherman Billiga Tierra jackor Kläder 3
lusth Tierra Kläder 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.