Åsikter om Sarekrutt

Hej,

Tänkte att den bästa av läsekretsar skulle få yttra sig om följande rutt i Sarek, på cirka en vecka i mitten av september.

Kvikkjokk till Pårek, sedan längs en linje därifrån till Alep Suobbatjávrre i Rapadalen (dvs. söder om Unna Jiertta och mellan Vájggantjåhkkå och Suobbatjåhkkå). Därefter upp genom Rapadalen till Miklastugan, sedan längs Sarektjåhkkåmassivets södra begränsningslinje längs sjösystemet Bierikajávrre-Liehtjijávrre och fram till Alep Gierkav (längs södra sidan av Niendotjåhkkå och Njavvetjåhkkå). Därefter sydost längs Pietsaure till Saltoluokta.

Rutten är en mix av ett par olika rutter i "Fjällturer i norra Lappland" (Rossipal, Synnergren m.fl.) och är beräknad till 6 dagar + några reservdagar. Mitt vandringssällskap och jag är oense om Rapadalen, där jag representerar den mer skeptiska parten... :)

Ris och ros emottages tacksamt! :)

/Mats
 
eyck; sa:
Kvikkjokk till Pårek, sedan längs en linje därifrån till Alep Suobbatjávrre i Rapadalen (dvs. söder om Unna Jiertta och mellan Vájggantjåhkkå och Suobbatjåhkkå).

Antingen måste man älska vide för att välja denna väg eller också har man redan sett allt annat som finns att se. Vägen erbjuder inga anmärkningsvärt vackra vyer. Ijvarlahko är ju lite speciell, men avnjuts bäst på lite håll. Om inte själva "grejen" är att ha vandrat hela Rapadalen på västra sidan, så skulle jag åtminstone först ta mig över Gådokjåhkå på bron fölr att därefter söka mig ner i dalen.

[/QUOTE]Därefter upp genom Rapadalen till Miklastugan[/QUOTE]

Två tips på fina tältplatser: 1) Knappt 2 km från älven upp längs Biellorieppjågåsj. 2) Ca 1 km upp i sluttningen mellan de båda nordligaste jokkarna från Bielloriehppe.

Hoppsan, blev avbruten. Fortsätter senare.

HåkanF
 
Tack för info.

Det är bra att det finns vana Sarekvandrare här på Utsidan så att man slipper göra en rad dumma misstag.

Ska genast rita om rutten och propagera för denna ändring.

/Mats
 
Går ni från Boarek till Alep Suobbatjávrre och sedan upp södra (SV) stranden kommer ni fram till Guodokjåhkå och den kommer ni bara över vid bron. Så det blir att gå nästan tillbaka till Boarek. Mitt förslag är att ni går över från Boarek till Gådokvagge mellan Boarektjåhkkå och Stour Jerttá. Har vandrat där.

En annan mycket svår del på denna sida av Ráhpavágge är att passera Bielloriehppe, det är mycket svår terräng. Men går ni där så stanna vid någon av bäckarna som kommer ner från toppen 1680. Efter dessa börjar helvetet så ta det på morgonen när ni är utvilade. Har vandrat där.

Sedan måste ni även över Sarversjåhkå. Hur har ni tänk gå från Sarvesvagge till Mikka? Har inte vandrat den delen.

Det finns faktiskt en orsak till att de flesta väljer att gå norra stranden av Ráhpavagge. Men går man i September kan vattenivåerna vara så låga att man kan följa Rahpaädno till stora delar.

Den andra delen från Mikka till Saltoluokta kan jag inte säga så mycket om. Det går en stig nästan hela vägen och man kan sluta i Suorva eller Sjöfallsstugan. Har vandrat till och från Suorva

Men i stället för att runda hela Bietsávrre så skulle jag välja en väg över fjället söder om Bietsávrre. Ex upp mellan Gáhppa och Vuorves. Förslag, har inte vandrat där.

En vecka verkar vara väldigt kort om tid för en sådan långvandring.

Ni är även ute så sent så all turisttrafik har upphört.
 
Hej igen. Här kommer fortsätningenpå mitt svar:

sedan längs Sarektjåhkkåmassivets södra begränsningslinje längs sjösystemet Bierikajávrre-Liehtjijávrre

Mycket lättvandrat och trevligt. Om det passar rekommenderar jag tältplats strax innan Vuoinesluobbala övergår till Liehtjitjavrre. Där finns en av Sareks få sandstränder. Den är inte stor, men fin.

[/QUOTE]och fram till Alep Gierkav (längs södra sidan av Niendotjåhkkå och Njavvetjåhkkå). Därefter sydost längs Pietsaure till Saltoluokta.[/QUOTE]

Om ni tänker er att bestiga Alep Gierkav kan jag förstå vägvalet, men om det handlar om bra och vacker väg till Saltoluokta skulle jag hellre välja att gå rakt österut mellan Gåhppo och Vuovres för att sedan sänka sig mot Bietsaures östra delar bortom Rumok. Hela den sydöstra stranden är en km-lång sandstrand. Jokkan man ska över är ganska djup men stilla flytande. Ibland är det lättast att vada precis i strandkanten, ibland lite längre upp. Har ni tid så stanna till i samevistet och njut av några läckerheter som Siv Kuoljok säljer i sitt café. Dyrt men gott. Hon är dessutom en mästerlig berättare om samisk kultur om hon märker att man är intresserad. (Hmm... Om de inte har flyttat in till Jokkmomm vid den tiden...)

Säkert får du fler råd av andra. Som Runga skrev så verkar tiden lite snålt tilltagen (i varje fall för mig) eftersom det är flera besvärliga områden att passera.

Lycka till!

HåkanF
 
Roland & Håkan,

Tack för era insiktsfulla svar.

Efter att ha läst igenom kommentarerna och kollat kartor och ytterligare Sarekböcker håller jag med om att vissa delar av vår rutt nog var mindre välbetänkta.

Det lutar nu åt att vi tar en nordligare rutt från Boarek direkt mot Gådokjåhkaåbron och sedan, som Håkan säger, successivt tar oss ned i dalen. Vadstället i närheten av Gådokjåhkaås utflöde i Ràhpaädno varnas det ju för, har jag läst, så det bör säkert undvikas.

När det gäller Sarvesjåhkå tänkte vi följa Grundstens råd om vadning nära utflödet, eller om det inte går, längre upp i vattendraget i närheten av där Gaskasjågåsj ansluter.

Efter Sarvesjåhkå är ju ett alternativ att ta sig över till nordsidan via Dielmavadet, eller några av de vad som beskrivs varande uppströms och nedströms detta vad. Går det att ta sig över där så har vi, beroende på hur det tidsmässigt ser ut, möjlighet att så småningom ta oss in mot Pielastugan direkt, istället för att gå ända upp till Skarjakåtan.

Finns det några beprövade vad norr om Dielmavadet?

Även era förslag att inte ta sig så långt fram som Alep Gierkav är bra, då det kortar vandringstiden en del - tid som vi säkert kommer att behöva ändå. Vi siktar nog på att gå upp mellan Gáhppa och Vuorves och sedan över över fjället ned mot Salto.

/Mats
[Ändrat av eyck 2006-08-26 kl 16:49]
 
Just nu är det väldigt torrt där uppe men om det kommer lite regn så kan det nog ta ett par extra dagar att gå runt vid ett par jokkar.

När det gäller Sarvesjåhkå tänkte vi följa Grundstens råd om vadning nära utflödet, eller om det inte går, längre upp i vattendraget i närheten av där Gaskasjågåsj ansluter.

Ni kanske måste ända upp till Ridanjunjes för att ta er över om det är mycket vatten. Där går det att klättra över jokken då den rinner genom en smal kanjon. Jag var nere och tittade där, men skulle själv inåt dalen så jag provade aldrig att hoppa över.

Efter Sarvesjåhkå är ju ett alternativ att ta sig över till nordsidan via Dielmavadet, eller några av de vad som beskrivs varande uppströms och nedströms detta vad. Går det att ta sig över där så har vi, beroende på hur det tidsmässigt ser ut, möjlighet att så småningom ta oss in mot Pielastugan direkt, istället för att gå ända upp till Skarjakåtan.

Finns det några beprövade vad norr om Dielmavadet?

Även här finns en klar risk att ni måste gå ända upp till Alkavagges mynning för att vada källflödena var för sig.

Även era förslag att inte ta sig så långt fram som Alep Gierkav är bra, då det kortar vandringstiden en del - tid som vi säkert kommer att behöva ändå. Vi siktar nog på att gå upp mellan Gáhppa och Vuorves och sedan över över fjället ned mot Salto.

Är vädret klart så är det dessutom väldigt fin utsikt bakåt mot Sarekmassivet upp mot passet och sedan framåt ner mot Pietsaure efter passet. Dessutom ganska lättvandrat när man väl tagit sig igenom eländet öster om Liehtjitjavrre.
Tyvärr kommer nog samevistet vid Pietsaure ha stängt då ni passerar. När jag gick förbi förra veckan hade de till och med lagt ut en bro över jokken så att man slapp vada den helt.

/Pär
(som just kom tillbaks från två veckor i ett mycket torrt Sarek där jag inte behövt ta av mig kängorna för ett enda vad!!!)
 
Vi vadade strax norr om Spökstenen!

Vi vadade Rapaälven, Oalgasjjågåsj, Jågåsjgaskajågåsj (tror vi den heter) och Sarvesjåhkå, i nämnd ordning, i juli/aug i år. Av dessa var Rapaälven det lättaste vadet och Sarvesjåhkå tveklöst det svåraste. Men då hade vädret också varit väldigt varmt under en veckas tid, så avsmältningen från glaciärerna var förmodligen ovanligt stor.

Vi kom uppifrån Snavvavagge vilket gjorde att vi fick bra utsikt över Rapaälven och enklare kunde hitta en bra linje att följa. Därför blev vadet brett, över 50 m, och kallt men varken djupt (inte över knäna på något ställe) eller strömt. Vadstället som vi hittade var ca 1 km norr om Spökstenen, där delar älven upp sig i flera fåror. Vi kan skicka en bild på vadstället om du vill ha - hör av dig i så fall.

Utan att ha provat så såg Rapaälven mycket mer svårvadad ut vid Tielmavadet än där vi tog oss över.

Det var då det. Nu kan det naturligtvis se helt annorlunda ut.

Det är mycket vackert och orört på västra sidan av Rapadalen, så att vandra den sträckan rekommenderas varmt!

Mvh Maria och Martin
 
Tack för bra tips & kommentarer (både Pär & Maria)!

Maria, jag tar tacksamt emot ett foto på vadstället. Kan vara bra att printa ut och förvara i kartfodralet när och sedan kolla av när vi är i närheten.

/Mats
 
Vi vadade Rapaälven, Oalgasjjågåsj, Jågåsjgaskajågåsj (tror vi den heter) och Sarvesjåhkå, i nämnd ordning, i juli/aug i år. Av dessa var Rapaälven det lättaste vadet och Sarvesjåhkå tveklöst det svåraste. Men då hade vädret också varit väldigt varmt under en veckas tid, så avsmältningen från glaciärerna var förmodligen ovanligt stor.

Vi kom uppifrån Snavvavagge vilket gjorde att vi fick bra utsikt över Rapaälven och enklare kunde hitta en bra linje att följa. Därför blev vadet brett, över 50 m, och kallt men varken djupt (inte över knäna på något ställe) eller strömt. Vadstället som vi hittade var ca 1 km norr om Spökstenen, där delar älven upp sig i flera fåror. Vi kan skicka en bild på vadstället om du vill ha - hör av dig i så fall.

Utan att ha provat så såg Rapaälven mycket mer svårvadad ut vid Tielmavadet än där vi tog oss över.

Det var då det. Nu kan det naturligtvis se helt annorlunda ut.

Det är mycket vackert och orört på västra sidan av Rapadalen, så att vandra den sträckan rekommenderas varmt!

Mvh Maria och Martin

Ett intressant något äldre inlägg!
Någon mer som gått över här, eller vet mer exakt var stället ligger?
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.