Aquilo och Reval; kvalite?

Jag (nybörjare) funderar på att köpa en enmanskanot, Aquilo eller Reval.

Jag har hört en del negativt om Revals byggkvalitet. Har man haft sådana problem?

Å andra sidan har jag hört endast gott om Aquilos byggkvalitet, nån som har andra erfarenheter?

Vilken av Reval och Aquilo är bättre lämpad för nybörjare?

Vilken är bättre lämpad för öppet hav?
 
Reval

Reval har snäppt upp sig rejält med kvalitén på senaste. Min sambo har en Reval Mini 08, ser mycket bra ut.
Vi har bara bytt ut en lucka av fel gummimodell på garanti, och skäddan är liite för trög. Byggkvalitén är otroligt bra för det priset.
Dom ska ju presentera nya modeller i slutet av månaden, ska bli spännande att se.
 
Vilken av Reval och Aquilo är bättre lämpad för nybörjare?
Vilken är bättre lämpad för öppet hav?
----------------

Det finns svenska Reval Kayaks (med olika modeller) också finns det estländska Tahe Marin som har kajaker som har modellnamn Reval. Jag vet inte om detta är det kliniskt rätt. Jag anar att ni talar om den estländska här...

Utan att veta ett dugg om någon av de två kajaker du ser framför dig så tror jag att båda lämpar sig bra för nybörjare, och att båda lämpar sig bra för hav.

Ett tips bara: provpaddla för att se till att du (inte) sitter (o-)skönt!
 
Reval kayaks vs. Tahe kayaks

Det är viktigt att poängtera att detta är två helt olika bolag med kvalitet som Porshe och Drabant.
De Tahe kajaker jag har erfarenhet av är skeva och med en högst tveksam kvalitet när Reval Kayaks ligger i topp både vad det gäller kvalitet och paddlingsergonomi.
Kvalitet kostar och i detta fall får man verkligen vad man betalar för.
 
Vilken är bättre lämpad för öppet hav?

Egentligen så är det mer den som sitter i som avgör frågan vilken kanot som är lämplig för öppet hav tycker jag. En "vildhjärna" eller en nybörjare riskerar att råka illa ut medan en erfaren paddlare inser ekipagets (kanot+paddlare) begränsningar och väljer annan väg eller stannar iland när det är besvärligt.
 
Vilken av Reval och Aquilo är bättre lämpad för nybörjare?
Vilken är bättre lämpad för öppet hav?
----------------

Det finns svenska Reval Kayaks (med olika modeller) också finns det estländska Tahe Marin som har kajaker som har modellnamn Reval. Jag vet inte om detta är det kliniskt rätt. Jag anar att ni talar om den estländska här...

Utan att veta ett dugg om någon av de två kajaker du ser framför dig så tror jag att båda lämpar sig bra för nybörjare, och att båda lämpar sig bra för hav.

Ett tips bara: provpaddla för att se till att du (inte) sitter (o-)skönt!

Reval Kayaks tillverkas väl också i Estland. (Reval = Tallinn)
 
OT:
Reval Kayaks namn har en historisk anknytning till kajaker från Tallin (Tahe), medan det nuvarande programmet; Extreme, Commander osv tillverkas i Pärnu.
Nu får vi nog återgå till trådstartarens fråga så vi inte förpassas till Leverantörforumet! :)
 
Idag, inte 2006

Om vi antar att det är en ny kajak som skall köpas spelar det ingen större roll att kajakerna var av sämre kvalité för två år sen. Point65 hade väl kvalitetsproblem, och de är inte lika billiga.

Det smärtar lite, men jag sticker ut hakan och påstår att byggkvalitén på iallafall glasfiber och sittkomfort inte står långt efter min Skim som kostar det dubbla.
Att Skimen är mycket roligare att paddla är ju en annan sak. Nu när Wirsén som ritat Skim jobbar åt Tahe ska det bli intressant.

Har inte paddlat Aquilo, men det ser ut som en rejäl pjäs på deras hemsida. Hur fort växer man ur den? Nån som vet?

Vilken av Tahes kajaker är det i så fall du sneglar på?
 
Jämförelse

Såg att det var ett tag sedan det sista inlägget. Men jag har paddlat dom båda och tänkte ge mina synpunkter för intresserade.

Om det med Reval menas Reval Kayaks ifrån Sverige så är det bra kvalitet rakt igenom, har i och för sig bara paddlat Commander Type-S. Trevlig hyfsat snabb kajak. Det är dock inte en nybörjarkajak enligt min mening utan för den mer erfarne paddlaren.

Om det med Reval menas märket "reval" ifrån Tahe Marine ifrån Estland så har jag paddlat ett antal utav deras modeller. Men dom har en bra bit kvar innan dom når upp till någon acceptabel kvalitetnivå. Trots att priset är lågt så är dom inte att rekommendera.

Aquilo finns vad jag vet i både glasfiber och plast. Har själv bara paddlat glasfiber. Den är stabilast utav dom tre. Inte riktigt lika snabb som Commander Type-S men tar sig ändå fram ganska bra. Kvalitetsnivån är snäppet högre än tex point 65. Kajaken lämpar sig nog bäst för medelpaddlaren men säkert också för en nybörjare.
 
Jag (nybörjare) funderar på att köpa en enmanskanot, Aquilo eller Reval.

Jag har hört en del negativt om Revals byggkvalitet. Har man haft sådana problem?

Å andra sidan har jag hört endast gott om Aquilos byggkvalitet, nån som har andra erfarenheter?

Vilken av Reval och Aquilo är bättre lämpad för nybörjare?

Vilken är bättre lämpad för öppet hav?

Tahe Reval är en ganska rank kajak. Men de har flera nya modeller varav Tahe Sea Spirit troligtvis skulle passa dig. Tahe har nu hög kvalitet på kajakerna och har nya ägare, mycket seriösa, två bröder som verkligen är på hugget. Köp en kajak där du kan få service och garanti. Det finns en orsak till att Aquilo inte säljs av återförsäljare i Sverige.

/Leif
 
Kajaker och Garantier

Hallå!

Jag kan sätta 1000kr på att Leif ovan jobbar på Tahe eller importerar deras kajaker! Ingen annan kan rekommendera Tahe. Jag har själv åkt över och köpt en Reval kajak ifrån Tahe (samma som säljas i Sverige för över det dubbla priset.). Dåligt slipade och sneda är vad dom är. Det är bara kopior på gamla Point 65. Satsa på ett riktigt märke istället.

Peter Larsson
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nils-Åke Sämre kvalite på skalplagg? Butiker och leverantörer 74
Eva_Lundgren Kvalite Point 65 Butiker och leverantörer 47

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.