Apotek +motivering

Sitter och skriver ihop en liten artikel som riktar sig till en nybörjare eller en medelvandrare i Sverige. Har nu kommit till apoteket och tittar på min egen lista, vilken är rätt kort, men som jag själv överlever med.

Nu vill jag veta:

* VILKA prylar i apoteksväg har ni?
* VARFÖR har ni dessa prylar?

Jag själv anser att påhittighet löser det mesta, även om vissa saker är grundläggande och ett krav. Men nu handlar det om en helt annan typ, nybörjare bland annat.

Så sätt igång och spåna och berätta just varför ert apotek ser ut som det gör! :)

// Jocke
 
grönågla skrev:
Hmm.. Det beror ju på om du bara ska ha till dig själv eller till hela din grupp eller hur..?!

Jag förutsätter att varje man ska ha med sig till sin egen omvårdnad och kanske om någon tappar någon viktig del i sin. Ingen guide-packning förutsätts ;)

// Jocke
 
För mycket

Mitt apotek är för tungt.

2 st Första förband (gärna Försvarets). Har varit 10 meter ifrån en som satte en morakniv i Aorta och då krävdes det tydligen rätt många förband, därav mina 2 st.

1 st Elastisk binada av kraftig modell (Dauer). Att ta hand om en stukning med första förband är svårare än med elastisk binda. = Egen erfarenhet

Plåster, antal varierar men 10 st är väl lagom.

Suturtejp (4x3=12 stripes (dvs 2 paket)). Efter höstens försökt att stripa ihop ett knä så har jag lärt mig att det går åt rätt många stripes.

Sårtvättare, antal varierar men 10 st är väl lagom.

1 rulle coachtejp. Mest för att tejpa fingrarna när man klättrar, men den följer alltid med.

1 hemmasydd påse att förvara apoteket i.

Det som jag saknat vid några tillfällen är något att torka tort med när det blöder. Man offrar ju inte gärna några klädesplagg och sårtvättare suger ju inte upp så bra.
 
Begrepp?

Men jag skiljer på förband och apotek. Eftersom jag själv är numera tvingad till en välfylld dosette och Glytrin samt Suscard. Har jag för egen och andras räkning medfört något rejält smärtlindrande för en tredygnsdos. Imodium så att uttorkning kan förhindras, iofs går opium lika bra men lagar och förordningar etc, för en person en vecka. Huvudvärkspiller av två slag, några doser. Brännskadesalva ca 1/3 tub. Natriumklorid i individuell dropppipett, några. Myggmedel räknar jag in i den här kategorin liksom vatteri salva.
Av förbandsmaterial så är 1.a förband bra, vi som använt dem när de behövs brukar kalla dem 5e förbandet, gissa varför. Elastisk binda är bra till mycket. Några plåster. Skavsårsförband med mellanlägg. Surturtejp. Våtservietter några, samt en egen lätt aluminiumfilt, Sax och pincett. Den behövliga luppen hänger av annan orsak redan om min hals.
Förband i en plastpåse 01 i benfickan, medikakamenter i en folder i ryggsäckens lockficka. Glytrin, Suscard, myggmedel och vattenfri salva i kontoret.

Normalt blir det bara några hål i dosetten, samt myggmedlet och salvan lättar lite. Bäst så.

go tur

TIPS AKLA har en förbanssats för MC som finns på Apotek och hos SMC.
Verksamma medikamenter är på recept och kräver gott handlag med husläkaren....Håll i dem!
 
Leukoplast 5cm till förebyggande tejpning av skavsår.

Suturtape till djupare sår

Några sterilkompresser

Första förband

Några "varv" självhäftande binda, Mollelast.

När det gäller medikamenter brukar jag ha ibuprofen (NSAID), loperamid (mot diarrée), ev glukokortikoid (antiinflammatoriskt), citodon, eventuellt någon bredspektrig antibiotika. Något mer än receptfria värktabletter behövs väl egentligen i regel inte.

Solskydds- och myggmedel också.
 
dave1; sa:
När det gäller medikamenter brukar jag ha ibuprofen (NSAID), loperamid (mot diarrée), ev glukokortikoid (antiinflammatoriskt), citodon, eventuellt någon bredspektrig antibiotika. Något mer än receptfria värktabletter behövs väl egentligen i regel inte.

Solskydds- och myggmedel också.

Blev nyfiken på vad antibiotikan är tänkt att användas i för situationer. Hur får den och Citodon utskriven? Skulle jag gå till min vårdcentral och be om dessa läkemedel med motiveringen "ska till fjällen" skulle jag bli utskrattad... Har iofs ingen "egen" läkare där.
 
Imodium och Loperamid har samma aktiva substans. Imodium kostar 2.88 kr/dos, Loperamid 1.84 kr/dos.

Finns det något skäl att ändå välja Imodium?
 
Fästigborttagare

Jag har kompletterat en liten ”färdig” förbandslåda med en fästingborttagare. Fästingområdena ökar. Tjejer är nog mer utsatta än killar för risken att få fästingar i häcken och området däromkring.

Har vaccinerat mig mot TBE.

Cyklar och paddlar i Mälardalen. I ”fjällen” finns det nog inga fästingar tror jag.


Per Brune
 
millimeter; sa:
Imodium och Loperamid har samma aktiva substans. Imodium kostar 2.88 kr/dos, Loperamid 1.84 kr/dos.

Finns det något skäl att ändå välja Imodium?

Om man av ideologiska skäl vill ”gynna” företag med uppfinnare framför företag som gör kopior (generika) så fort patenten gått ut, kan man köpa det dyrare (min personliga och helt ovetenskapliga uppfattning)

Per Brune
 
Vättlefjäll skrev:
dave1; sa:
När det gäller medikamenter brukar jag ha ibuprofen (NSAID), loperamid (mot diarrée), ev glukokortikoid (antiinflammatoriskt), citodon, eventuellt någon bredspektrig antibiotika. Något mer än receptfria värktabletter behövs väl egentligen i regel inte.

Solskydds- och myggmedel också.

Blev nyfiken på vad antibiotikan är tänkt att användas i för situationer. Hur får den och Citodon utskriven? Skulle jag gå till min vårdcentral och be om dessa läkemedel med motiveringen "ska till fjällen" skulle jag bli utskrattad... Har iofs ingen "egen" läkare där.

Nja, det var ingen allmän rekommendation utan vad jag brukar ha med mig ffa på grund av att jag haft lite problem med tandinfektioner och sinuit som vid något tillfälle krävt ab. Oftast har jag inte behövt behandla infektionen men på längre turer brukar jag ändå ta med mig. Det är ingen rolig smärta att drabbas av på tur. :)

Som allmän rekommendation tycker jag som sagt inte det behövs så mycket mer än vanliga receptfria värktabletter.
 
Dauerbinda (stukning,tryck,etc)
Plåster (rulle,klipp av valfri bit)
Steristrips (hålla ihop sårkanter)
Inga "piller".motivering:använder aldrig medicin hemma
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
flying_dutch vad ska ett första hjälpen apotek innehålla? Utrustning allmänt 52

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.