Annorlunda långcyklister

Den här familjen kan vara värd att följa:
http://sixtette.blogspot.fr/
Mamma, pappa, fyra barn från 4 till 12 år. Cyklar från Frankrike till Beijing... jösses... de omväxlande tältar och utnyttjar Couchsurfing, det var så jag fick nys om dem. Just nu är de på väg utefter Göta kanal från Motala mot Söderköping där de ska bo hos mig en natt, sen ska de vidare mot Stockholm och över Östersjön tror jag.
Bloggen är på franska men de är bra på engelska om någon vill kontakta dem, kanske bjuda in dem på middag, dusch eller sovplats...
Det här kanske kan spridas till andra långcyklarsajter, jag har ingen aning om hur den världen funkar. Men dom är värda att hjälpas fram!
 
Björn

du kan kontakta mig via meddelandefunktionen om de är intresserade av att tälta i vår trädgård och utnyttja toaletter och dusch etc och inte har ordnat nåt i Stockholm. Däremot har vi inte tillräckligt med plats i vårt hus för alla.

Vi bor i Bagarmossen.

Jag kollar mailen dagligen vill inte lägga ut e-postadress eller telefonnummer här.

Thure
 
Schysst Thure! Jag förmedlar det. Nån annan som har känningar på andra sidan Östersjön och kan passa vidare?
 
Ursäkta att jag lägger mig i denna beundran av en familj som uppenbarligen vill hålla sig för sig själva... Varför skriver man en blogg på franska (jag har läst tre år franska) om man skall igenom världen? Jo kanske så att vänner och familj i hemlandet kan hålla koll på dom, men dessa fransoser vill inte ha hjälp om det inte är akuthjälp.

Inlägget om deras franska blogg får mig att tänka på en taxichaufför i norra Sverige som plockade upp ett gäng fransmän som skulle köras till den närmaste flygplatsen, varpå han frågar på engelska om dom hade haft en bra vistelse i Sverige? Dom nonchalerar honom totalt så han frågar igen om dom haft det bra...? Dom tittar på han och fortsätter prata med varandra som han inte fanns i bilen.

Resan gick inte till flygplatsen.. utan till ett industriområde varpå han slog av motorn och satt stilla. Det tog inte så lång tid innan även dessa fransmännen var flytande i det engelska språket, och dom hade haft en underbar vistelse i Sverige!

Låt dom vara även om resan verkar helt otrolig med ungar å allt!

(och ja, jag är nog en aningen bitter:) det kommer med erfarenheten/åldern)
 
Dom kontaktade oss för sovplats när dom passerade Göteborg. Tyvärr var vi inte hemma men den kommunikation vi hade var på oklanderlig engelska.
Skulle jag själv skriva en reseblogg fick det nog bli på ärans och hjältarnas språk. Mökligtvis med någon slags sammanfattning på engelska. Jag har inget problem med att dom skriver på sitt modersmål.
 
Ursäkta att jag lägger mig i denna beundran av en familj som uppenbarligen vill hålla sig för sig själva... Varför skriver man en blogg på franska (jag har läst tre år franska) om man skall igenom världen? Jo kanske så att vänner och familj i hemlandet kan hålla koll på dom, men dessa fransoser vill inte ha hjälp om det inte är akuthjälp.

Inlägget om deras franska blogg får mig att tänka på en taxichaufför i norra Sverige som plockade upp ett gäng fransmän som skulle köras till den närmaste flygplatsen, varpå han frågar på engelska om dom hade haft en bra vistelse i Sverige? Dom nonchalerar honom totalt så han frågar igen om dom haft det bra...? Dom tittar på han och fortsätter prata med varandra som han inte fanns i bilen.

Resan gick inte till flygplatsen.. utan till ett industriområde varpå han slog av motorn och satt stilla. Det tog inte så lång tid innan även dessa fransmännen var flytande i det engelska språket, och dom hade haft en underbar vistelse i Sverige!

Låt dom vara även om resan verkar helt otrolig med ungar å allt!

(och ja, jag är nog en aningen bitter:) det kommer med erfarenheten/åldern)

Språket man skriver sin blogg på beror kanske på syftet med expeditionen. Om det är för att bli känd i världen skriver man på engelska. Är expeditionen en privat angelägenhet, självförverkligande, skriver man så familj och vänner läser den. Det säger knappast något om vilken kontakt de vill ha med människor på resan.

Fransmäns envishet att endast prata franska slås endast av finnars envishet att bara förstå finska, men saker håller på att ändras. Åkte genom Frankrike i somras. Det gick alldeles utmärkt att ta sig fram med "Bonjour, parle vous anglais?" (Med reservation för stavningen). Ofta förstår de ganska väl, men har ganska dåligt självförtroende att prata. Kan bero på att de dubbar filmer och sällan hör uttal.

Sen slår sig svenskar sig lite väl hårt för bröstet när det gäller engelska. Riktigt så bra är vi inte i Sverige som vi tror. In swiiden vi spik eenglishh verry guud, iff vi säj it ourselff.

BTW mötte jag en gång några elaka skåningar som dessutom envisades med sina oförståeliga diftonger. Ja, se skåningar, som dom är.
 
...
Fransmäns envishet att endast prata franska slås endast av finnars envishet att bara förstå finska, ...

Cyklade genom Finland i somras. Inga som helst problem med att använda engelska, utom möjligen i Åbo-trakten där de, på sina håll, tyckte att svenska kan väl duga.
 
Ursäkta att jag lägger mig i denna beundran av en familj som uppenbarligen vill hålla sig för sig själva... Varför skriver man en blogg på franska (jag har läst tre år franska) om man skall igenom världen? Jo kanske så att vänner och familj i hemlandet kan hålla koll på dom, men dessa fransoser vill inte ha hjälp om det inte är akuthjälp.

Va? Jag läser det du skriver gång på gång men förstår inte hur du menar och tänker? Är det något som står i deras blogg om att de inte vill ha hjälp (om det inte är akut)? Och vadå "vill hålla sig för sig själva"? Drar du de slutsatserna för att de skriver på sitt hemspråk? :)

Och vad är det konstiga i att fransmän skriver en resblogg på franska? Det är väl snarare det naturliga valet av språk?

Jag skriver en blogg på svenska - ser inget konstigt med det heller.

F.ö har jag träffat flera "Familjecyklister" www.familyonbikes.com i Boise, Idaho (efter deras trip) samt så träffade jag www.pedalpoweredfamily.com nere i hamnen i La Paz, Bajahalvön. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Loony Några frågor till alla långcyklister (: Långcykling 3

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.