Ankare bortplockade i Utby

@kjpil
Det är rätt stor skillnad på detta tilltag och choppandet i Långevik. Här går John ut offentligt och berättar vad han och Jonas gjort och varför. Detta öppnar upp för en vettig och viktig debatt både i klätterkretsar och förhoppningsvis bland allmänheten. I fallet Långevik finns möjligtvis en nyanserad debatt i klätterkretsar men i allmänhetens ögon finns bara en sida i och med att bultarna har gått till media och berättat sin sida. Den som har tagit bort bultarna ger sig inte till känna och på grund av detta får allmänheten inte hens version av det hela. Det är ju också stor skillnad på att skruva bort hängare och att kapa bultar, men det behöver väl knappast påpekas.

Bra att ni står för det ni gör, John och Jonas!

/Jon
 
Jens ska polisanmäla bultar som har choppats, Fredrik kanske gör det samma och Joakim ska polisanmäla att några (bland annat jag) har påstått att han har choppat borrbultar. Polisen får snart öppna en egen avdelning för klätterbrott.

Ser framför mig specialstyrkan från Särskilda Gruppen mot Grov Klätterkriminalitet. Coola hjälmar, mörkersikten, metalldetektorer. Speaking of which... Flög det inte runt en drönare och filmade i Fjällbo nyligen?
 
Ser framför mig specialstyrkan från Särskilda Gruppen mot Grov Klätterkriminalitet. Coola hjälmar, mörkersikten, metalldetektorer. Speaking of which... Flög det inte runt en drönare och filmade i Fjällbo nyligen?

Lite OT men är det inte det dom Dalapolisen ägnar sig åt vid Bispbergs Klack.
 
Detta öppnar upp för en vettig och viktig debatt både i klätterkretsar och förhoppningsvis bland allmänheten.

/Jon

Bra, då ska jag som en representant från allmänheten, och totalt oinvigd i klätterkretsar, passa på att tycka att polisens resurser behövs till betydligt viktigare saker än det här ni beskriver.

Det skjuts i snitt en person/vecka i ex Göteborg. Årstakten för 2014 är något högre. Det känns något mer angeläget att lägga resurser på.

Och den goda privilegierad medelklassen i Sverige, som fått det ganska bra på senare år, borde också kunna bidra lite för att få rätsida på samhället, om det finns så mycket tid och energi över att man kan hålla på och tramsa om sådant här.

Åk ut till ghettona och hämta lite förortskids och låt dom klättra av sig sin överskottsenergin nu under sommarn, om ni känner att ni har massa tid över som ni måste slå ihjäl. Det mår förmodligen både ni och dom bättre av.
 
Klokt skrivet.

Men jag tror inte vi behöver vara särskilt oroliga över att polisen ska lägga ner resurser på det här. Möjligtvis kommer en kontorspolis vända ett papper, sen är det klart
 
Bra, då ska jag som en representant från allmänheten, och totalt oinvigd i klätterkretsar, passa på att tycka att polisens resurser behövs till betydligt viktigare saker än det här ni beskriver.



Det skjuts i snitt en person/vecka i ex Göteborg. Årstakten för 2014 är något högre. Det känns något mer angeläget att lägga resurser på.



Och den goda privilegierad medelklassen i Sverige, som fått det ganska bra på senare år, borde också kunna bidra lite för att få rätsida på samhället, om det finns så mycket tid och energi över att man kan hålla på och tramsa om sådant här.



Åk ut till ghettona och hämta lite förortskids och låt dom klättra av sig sin överskottsenergin nu under sommarn, om ni känner att ni har massa tid över som ni måste slå ihjäl. Det mår förmodligen både ni och dom bättre av.


Visserligen sant, och viktigt att börja se klättringen som något potentiellt bra för hela samhället. Men det är inget nollsummespel. Energi kan räcka till mycket.
 
@fritänkare
Jag håller med dig om att polisen borde lägga sina resurser på annat än detta. Som representant för allmänheten kan du då väl notera vem det är som polisanmäler och går ut i allmän media med dessa bekymmer som borde kunna lösas inom klätterkretsar.
Värt att notera är också att det underlättar för polisen om de som eventuellt har brutit mot lagen berättar det, som John har gjort.
Jag behöver inte åka till det du kallar för ghetto för att se att det finns problem med kids som det borde läggas resurser på. Försöker dra mitt strå till stacken på mitt sätt.

/Jon
 
Detta händer ju för övrigt över huvud taget för att klättrare i allmänhet har ett perspektiv som får dem att tro att detta är en av de viktigare samhällsfrågorna och att vi därigenom skiljer oss från allmänheten som i motsats till klättrare aldrig låter sig uppröras av nåt som inte utgör de stora frågorna som fred på jorden och världssvält.

Jag skulle väl likna "bultkriget" vid vilken grannfejd, eller liten lokalpolitiskt skitfråga som helst. Det är som John sa, inte ett nollsummespel, och de flesta har väl en uppsättning av stora frågor, personliga problem, och små nördiga hobbyangelägenheter som fyller hjärnbarken och volymen innanför den.
 
Ursäkta det förra förvirrade inlägget, första halvan av det var tänkt att föreställa nån slags indignerad ironi, vilket troligen inte var lätt att förstå.
 
Klokt skrivet.

Men jag tror inte vi behöver vara särskilt oroliga över att polisen ska lägga ner resurser på det här. Möjligtvis kommer en kontorspolis vända ett papper, sen är det klart

Men kontorspolisen har på sig en cool hjälm, metalldetektor och tittar genom ett mörkersikte när han vänder på papperet? Eller hur?
 
Åk ut till ghettona och hämta lite förortskids och låt dom klättra av sig sin överskottsenergin nu under sommarn, om ni känner att ni har massa tid över som ni måste slå ihjäl. Det mår förmodligen både ni och dom bättre av.

En förutsättning för mera barn och ungdomsklättring utomhus är faktiskt fler ankare för att underlätta topprepsklättring samt fler borrbultade leder i alla svårighetsgrader. Klättring får inte bara vara ett exklusivt fritidsintresse för välbärgade medelåldringar som har råd med ett rack kamkilar.
 
Här kommer inte ens utredningsuppslag behöva saknas, man kommer inte ens veta vad anmälan avser för brott. Man kan polisanmäla grannen för att ha plockat sina egna äpplen antar jag, men nån utredning kan man inte räkna med (tack o lov).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Trötter Hur kan man fira från ett sånt här ankare utan att lämna grejor Klättring allmänt 9
kajkalajkan Dumma ankare Klättring allmänt 20
Millow Ankare för Svaklippan på Tjärö Klättring allmänt 1
Scy Kvarglömt ankare på Simonsberget Klättring allmänt 3
lkkbv Ankare hittat! Klättring allmänt 6
Surbjörn Ankare i Häggsta 2 Klättring allmänt 1
Surbjörn Kvarglömt ankare i Häggsta Klättring allmänt 9
jcederli Upphittat trad-ankare på Skärhäll Klättring allmänt 0
mThureson multi-loop, smidigt ankare? Klättring allmänt 35
FR123 Ankare Utby/Fjällbo Klättring allmänt 2
sladdis Farligt ankare Klättring allmänt 0
Mike C Ankare på multipitch soloklättring? Klättring allmänt 6
Xander Ankare: Cordelette vs. sliding X Klättring allmänt 5
b_luthman Förlänga ankare med vajer?? Klättring allmänt 12
david78 Trasigt ankare Klättring allmänt 7
stefan 70 flygvideo från utby göteborg Klättring allmänt 1
ingemar80 Upphittat Övre väggen, Utby Klättring allmänt 0
Maurits Tricam vid Slabben i Utby Klättring allmänt 0
Trad Rob Räddad kam i Utby Klättring allmänt 2
magwo Anna glömde sin tröja på Climb in i Utby Klättring allmänt 0
oskar.broden Kamkil upphittad på Till i Utby Klättring allmänt 0
Maurits Också i Utby kan en pappa dö ... Klättring allmänt 64
Gormali Olycka i Utby. Klättring allmänt 3
omoplata Dojjor upphittade i Utby efter Climb in Klättring allmänt 0
CyberJunkie Hur ranka Utby, Gbg som klätterområde Klättring allmänt 9
d99majo Förare över Göteborg Utby Klättring allmänt 2
xxxx Olycka i utby Klättring allmänt 1
roller Utby Klättring allmänt 1
Nån som ska till Utby i helgen? Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.