Andra väger vid Kebnekaise?

Hej,
är det någon som vet något om hur det är att vandra på mindre beprövade ledar i Kebnekaise-trakterna?

Jag tänker mer specifikt på att börja i Kaisepakte och gå i sydvästlig riktning till Vistasstugan. Hur ser terrängen ut, finns det ledmarkeringar och hur många dagar/km skall man räkna med? Och inte minst: stannar tåget i Kaisepakte?

Och sedan: Om man nu inte vill gå till Nallo och Sälka, är det då möjligt att gå till Kaskavagge och sedan till Tarfala? Är stugan i Kaskavagge tillgänglig? Finns det en led och/eller ledmarkeringar?

Vänligen
Lars
 
En rätt vanlig rutt

Hej!

Jag har startat i Kaisepakte vid två tillfällen. Det är en fin tur. Fin utsikt mot Rautasjaure, med sina branta stränder.

Leden går över lättgångna marker, fram tills man skall gå ner till bron över Aliseatnu. Sista kilometern är ett mindre helvete. Snårigt och blött. Men det går.

Fina tältplatser i stort sett överallt, längs leden fram till bron över Vierrojohka. Därefter är det lite sämre med det.

Det du nu befinner dig på är leden mot Moahrrmapasset. Uppe vid stugan finns någon enstaka plats att ställa ett tält. Men räkna inte med mjukt underlag. Grus eller jord är vad som gäller. Stugan är liten och jag vet inte vilket skick den är i.

Vägen vidare över passet är inte så jobbig som man tror, när man ser den på kartan. Åtminstone inte i vackert väder. Men att gå över passet i dåligt väder, är ingen kul upplevelse. Upp från norr är rätt brant på sina ställen, men det är acceptabelt.

Nedgången på andra sidan är värre. Blockterräng med förrädiskt hala stenar om det är blött. Ibland kan man gå lite längre västerut, dvs närmare Vassacohkka på snöfält. Men det gäller inte alla år. Jag har också för mig att jag läst något om att man kan gå ner längre sydostut, för att undvika en del stenskravel. Men hursomhelst är det en rätt jobbig etapp.

Fina tältplatser finner du vid Vassajavri och ännu bättre vid Vassaloamijavri.

För att ta sig mot Kaskasavaggi är det rätt enkelt att gå genom skogen längs Vassajohka och ner till bron över Visttasjohka.

Men sen är det "stopp" för mig. Har aldrig gått upp i Kaskasavaggi den vägen. Dalen är dock stenig. Vindskyddet (det är ingen stuga) vet jag inget om. Men det är ju en rätt vanlig tur att därifrån gå upp för att runda Darfalcohkka och gå ner till Tarfalastugan.

Resten ger sig.

Det du frågar angående om det är markerad led, så kan man väl säga att det är så. Men markeringarna är sporadiska. Det går dock knappast att ta fel, om man är något så när hemma på att läsa kartan. Orienteringspunkter finns.

---

Alternativet till Kaskasavaggi är att istället gå Unna Reaiddavaggi. Otroligt vacker dalgång. Dramatisk. Mitt i dalen står en 160 m hög tröskel, som kan forceras på ett snöfält på Reaiddacohkkas sydbrant. Unna Reaiddastugan ligger precis på stupkanten. Här är det mäktiga omgivningar.

Sedan kan man välja att fortsätta dalen fram till Stuor Reaiddavaggi, mot Sälkastugorna och sedan till Kebnekaise fjällstation.

Alternativrutten är den s.k. jo-jo-leden. Den kräver kanske lite mer vana vid branta snöfält/is och bra väder. Om du gör en sökning här på forumet hittar du massor av läsning om för och emot den sträckan. Den är fantastisk, men man får vara beredd på ändringar i färdplanen.

Hör av dig, om du vill veta mer.

Med vänlig hälsning
Bert

PS. I mitt fotoalbum här på Utsidan hittar du en del bilder från senast Moahrmmapassfärden. Den gången startade jag dock i Abiskol.
 
Re: En rätt vanlig rutt

Jag tror man måste ta bussen från Abisko till Kaisepakte. Så fick jag göra för några år sedan, 2001 tror jag.

Från Vistasstugan till vindskyddet i Kaskasvagge är inga problem att gå. Lite brant när man skall upp på Njunni men inget att bekymra sig över. Den lilla del som skall gås i Kaskasvagge är inte så stenig här. Riktigt fin och är det bra väder är utsikten rakt fram (västerut) riktigt vacker med bland annat Kaskasapakte. Vindskyddet var i fint skick förra året.

Uppe på högplatån därefter finns det lite rösen att gå efter. Minns jag rätt så ser man inte mycket rösen eller stig efter sjön 1127. Är det dåligt väder, dimmigt blir orienteringen lite svår. Dessvärre verkar det inte vara helt ovanligt med sådant väder där. I fint väder är det kanon att gå där med utsikt ändå till Paittasjärvi (sjön Nikkaluokta ligger vid). Upp i passet går du på snölegor så den är inte särskilt krånglig eller jobbig. Finns lite småstigar ner i Tarfala sen. Uppe i passet ska du be om fint väder för då får du en kanonutsikt över hele Kebnekaisemassivet med glaciärerna.

På min hemsida har jag foton från Bessisvagge och lite mellan Kaskasvagge-Tarfala. Lycka till

Mvh
Peter P.
 
Hej Peter och Bert,
tack för era detaljerade och kunniga beskrivningar. Jag tror det blir just dessa trakter jag tar mig till och genom.

Lars
 
Beskrivningarna ovan är bra.

Det man kan säga om Tjeuralako (dvs efter att du passerat över bron vid vindskyddet i Kaskasavagge, där det för övrigt också går att hitta fina tältplatser i gräset runt vindskyddet) är att det till en början, för din del är ganska stenigt, och kommer så att vara hela vägen till Tarfala, om det är dit du tänkt dig.

Vid den lilla sjön 1127 nedanför knölen Vardu fanns det när jag passerade några röjda tältplatser. Annars kan man tälta vid Tjeurajaure också. Men ska man mot Tarfala sneddar man nog upp lite tidigare i sluttningen. Det är två rejäla stigningar upp mot passet som ger en av de mer spektakulära vyerna i den svenska fjällvärlden (om vädret är fint förstås). Har man termos med sig kan man ta lunchpaus lagom när man kommit fram till branten ner mot Tarfala. Annars är det bäst att käka vid någon av jåkkarna före passet så att inte hungern tvingar en att hasta ner i dalen.

Vill man i stället gå mot Nikkaluokta över Tjeuralako siktar man på sjön Tjeurajaure. Efter den blir det merlättgånget över hedmark. Man håller lite höjd över jåkken och kommer så småningom ner mot stigen ner till Ladtjovagge. Tältplatser kan det vara lite si och så med. Men i ravinen till jåkken som kommer ned från en renvaktarstuga som är utmärkt på kartan kan man tälta på några hyllor med gräs. Annars finns fina platser på flera ställen alldeles före och i nedförsbacken mot Ladtjovagge.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
sofiasahlen Vad tycker ni om Treparksmötet och andra stråk? Fjällvandring 12
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Chrille74 Lättviktstält eller andra märken. Fjällvandring 40
labbman Sarek i andra halvan av juni Fjällvandring 17
Maalla Trängsel i Jotunheimen? Samt andra tips om området! Fjällvandring 3
Pallando Sarek (andra halvan av september) Fjällvandring 33
Aamuvirkku Andra flygvilliga från Kvikkjokk till Tarraluoppa/ Saltoluokta 6.-8.9.? Fjällvandring 0
Frigrön Köpa karta över jämtlandstriangeln? (Och lite andra frågor!) Fjällvandring 12
BASKAGGE Turförslag andra halvan Augusti Fjällvandring 6
carstens Grövelsjön och Femundmarka andra veckan i september Fjällvandring 13
kikkit Var får man tälta?... + andra nybörjarfrågor! Fjällvandring 21
barre Bilder från Rondane, andra veckan i oktober Fjällvandring 11
Ollebolle Andra vägar till Sylarna? Fjällvandring 6
PerAnd Jojoleden åt andra hållet Fjällvandring 2
Parka Niak - Sarek andra halvan av aug? Fjällvandring 6
lizardking M90 kängor å lite andra frågor Fjällvandring 46
libo475 Vad vid Valfojåkka Fjällvandring 13
Elvah Vattendrag och vad vid Börgefjell? Fjällvandring 2
erik.andreasson Rutter vid toppbestigning av Akka Borgtopp/Stortopp Fjällvandring 14
oskarlin Vada vid Sårjåsjaurestugan / Konsul Perssons? Fjällvandring 7
Kait Gajnajjågåsj vid Alkavare kapell Fjällvandring 2
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
Izo_bell Tälta vid Vakkotavare och Jierttajaure Fjällvandring 2
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
Materialaren Kalla fötter vid snabbvandring i Sarek: hur avhjälpa? Fjällvandring 31
EliasNaslund Typ av stav vid vadning Fjällvandring 10
Kimkim Tälta vid öppen raststuga? Fjällvandring 6
nicko_ Knätips vid långa nedstigningar? Fjällvandring 17
Ryggsäcken Mat vid stugvandring i Padjelanta? Fjällvandring 9
Albien en helg vid njupeskär vattenfall Fjällvandring 9
Sigi bron över miellätno uppe vid alkavare Fjällvandring 1
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
bico Riksgränsen vid Bolagen och söderut? Fjällvandring 1
Swift Stenbron vid Råvvejaure Fjällvandring 11
veni Dovrefjell vid midsommar Fjällvandring 8
kajsakarin Tälta vid Juvashytta Jotunheimen? Fjällvandring 1
bico Fjällparkeringen vid Svanåkläppen i Funäsdalsfjällen? Fjällvandring 8
Ditho Vigselring tappat vid Skarja 21.07. Fjällvandring 0
Aros Fotoutrustning vid vandring - Tips! Fjällvandring 25
andy69 Bron vid Lajrrojåkka avstäng/trasig. Fjällvandring 4
ludvig_svensk Korsa Laisan vid Laisvall? Fjällvandring 5
andreaze Rekordvarmt vid sylarna Fjällvandring 1
seasteel Bron vid Bolagens norra strand - året runt? Fjällvandring 2
starkmjoelk Fisk vid Unna Räitastugan Fjällvandring 3
mindful woolnet vid vandring? Fjällvandring 13
museo12 Större tunneltält vid Kebenekaise fjällstation? Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.