Amok Draumr 5.0

Jag gör i morgon natt min 20:e natt i Draumr 5 XL. Har bla cyklar Gotland runt med den. Mina erfarenheter:

- Kräver definitiv vana. Efter första natten var jag klar att sälja den. Men nu har jag lärt mig dens egenskaper, och sover bra i den. Men själva balansmomentet är definitivt en utmaning. Inte minst "påstigningen". Se gärna en video eller två och öva innan skarpt läge.

- Är du inte i närheten av skog så kan det vara en utmaning att hitta lämplige ställen att hänga upp den. På Gotland hade jag 2-3 nätter där jag letade i 2-3 timmar innan jag hittade ett ställe, och en natt fick jag ge upp (området omkring Visby) och sova på en parkbänk istället.

- Något jag definitivt gillar är alla små fack den har - annars är jag typen som alltid slarvar bort glasögonen och ligger ovanpå min mobil.

- Deras tarp är för kort. Köp inte det utan köp ett annat märke som är längre.
Har också inhandlat en Amok Draumr 5, men tycker det är svårt när man skall krypa ner i sovsäcken, att hålla balansen, har du något knep ?
 
Har också inhandlat en Amok Draumr 5, men tycker det är svårt när man skall krypa ner i sovsäcken, att hålla balansen, har du något knep ?

Håller verkligen med dig. tycker nog fortfarande just den biten är svårast, att få in sovsäcken under en själv. Förut började jag med fotändan och så försökte jag medan den var öppen att trycka in den under mig, men det var et jerla pysslande. Ny börjar jeg med mitten, ser till att jag "sätter mig" på sovsäckens mittdel när den är öppen. Då följer resten med bättre.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.