Ammerån och dess natur hotas.

Vindkraftverk kostar mer att bygga än dom någonsin producerar.
Vindkraftverk dödar fåglar och insekter och sätter ekosystemet ur balans.
Vindkraftverks buller stör ut insekters och djurs ljudbild av omgivningen och får dom att uppvisa beteendestörningar.
Vindkraftverk går inte att återvinna.
Vindkraftverk går sönder efter 10 år och inte 30-40 som vissa propagerar.

90% av alla vindkraftverk borde jämnas med marken.
Det är bara stadsbor som bor långt bort från naturen och lever i en verklighetsfrånvänd fantasivärld där dom tror att dom är någon fin miljöjesus som vill ha kraftverken.
Men dom vill inte ha vindkraften där dom själva bor i storstaden utan allt ska placeras mitt i naturen där dom förstör som allra mest.
INGEN som bor på plats vill ha dessa kraftverk.

För att bygga dessa kraftverk så asfalterar dom stora väger ut i skogarna annars kan dom inte köra ut metallskrotet.
Allting är en enda stor bluff som går ut på att flytta skattepengar till privata fickor med miljön som täckmantel.
 
Senast ändrad:
Kalla mig naiv, men jag litar på att rätt regler följs och hänsyn till natur-, djurliv och miljö vid uppförande.
Det är det som är problemet.
Folk antar att personer som kommer att bli ekonomiskt oberoende resten av livet om dom får igenom kraftverksbygget bryr sig om att fatta rätt beslut och att denne tar hänsyn till naturen på plats.

För några miljoner per år resten av livet så skiter man i allt, speciellt naturen.

Det är ofattbart mycket pengar på spel och pengar är det som styr allt i världen.
 
Vindkraftverk kostar mer att bygga än dom någonsin producerar.
Vindkraftverk dödar fåglar och insekter och sätter ekosystemet ur balans.
Vindkraftverks buller stör ut insekters och djurs ljudbild av omgivningen och får dom att uppvisa beteendestörningar.
Vindkraftverk går inte att återvinna.
Vindkraftverk går sönder efter 10 år och inte 30-40 som vissa propagerar.

90% av alla vindkraftverk borde jämnas med marken.
Det är bara stadsbor som bor långt bort från naturen och lever i en verklighetsfrånvänd fantasivärld där dom tror att dom är någon fin miljöjesus som vill ha kraftverken.
Men dom vill inte ha vindkraften där dom själva bor i storstaden utan allt ska placeras mitt i naturen där dom förstör som allra mest.
INGEN som bor på plats vill ha dessa kraftverk.

För att bygga dessa kraftverk så asfalterar dom stora väger ut i skogarna annars kan dom inte köra ut metallskrotet.
Allting är en enda stor bluff som går ut på att flytta skattepengar till privata fickor med miljön som täckmantel.

För det första, all mänsklig aktivitet påverkar natur och miljö. Vindkraft är inget undantag. Vindkraft på fel plats kan få katastrofala följder. Men rätt placerat är det en av de bättre förnyelsebara energikällorna. Håller förövrigt även med om så kallad "greenwashing". En ganska väntad följd av en marknadsstyrd energimarknad. Har du något konkret förslag hur det kan undvikas?

I övrigt håller jag inte med dig om några av dina påståenden. Du ägnar dig åt överdrifter och rena felaktigheter och jag misstänker att du själv vet om att så är fallet. Jag tycker att Naturskyddsföreningen skriver ganska ärligt och rakt om vindkraft. Frågan om framtidens energiförsörjning kopplat till klimat- och miljömål är jättekomplex. Det måste erkännas. Sen handlar det om att väga för och nackdelar mot varandra. Anekdotisk bevisföring och tycke och smak kan omöjligt vara avgörande i så pass viktiga samhällsfrågor.
 
Senast ändrad:
Där nånstans tappade man lustan att debattera ...

Försök Almgren att vara kvar, vi behöver ett sansat samtal men det ligger mycket ilska i frågan, speciellt från de som lever närmare det som ses som ett förödande hot.
När det gäller frågan om Ripfjället så blev det ju en väldigt hätsk diskussion lokalt. Vi befinner ju oss som tur är här på behörigt avstånd så det borde ju kunna underlätta. 😊

Hur ser du personligen på själva frågan ur ett friluftsperspektiv, för vi bör ju ha det som utgångspunkt.
 
Försök Almgren att vara kvar, vi behöver ett sansat samtal men det ligger mycket ilska i frågan, speciellt från de som lever närmare det som ses som ett förödande hot.
När det gäller frågan om Ripfjället så blev det ju en väldigt hätsk diskussion lokalt. Vi befinner ju oss som tur är här på behörigt avstånd så det borde ju kunna underlätta. 😊

Hur ser du personligen på själva frågan ur ett friluftsperspektiv, för vi bör ju ha det som utgångspunkt.

Ur ett frilufts- och rekreationsperspektiv så finns det väl inte så jättemycket att säga!? Vindkraftverk är inte särskilt vackra. Men det är inte heller ett kärnkraftverk, eller fördämningen till ett vattenkraftverk. Om de flesta har ett val mellan ett område med vindkraftverk och ett utan så väljer man kanske det utan, eller så gör man det inte. Allt beroende på vilka andra kvaliteter som det specifika området har.

Låter förövrigt nästan som att ni tror att vindkraftbyggnation är fenomen som endast är aktuellt i de norra delarna av landet. Så är det ju såklart inte. Sett till effekt så producerar Södra halvan av landet mest, även om vissa län i Norrland ligger högt. Men vi snackar ju om helt andra arealer i den norra delen av landet. Dessutom betydligt mer glesbefolkat.
 
Ur ett frilufts- och rekreationsperspektiv så finns det väl inte så jättemycket att säga!? Vindkraftverk är inte särskilt vackra. Men det är inte heller ett kärnkraftverk, eller fördämningen till ett vattenkraftverk. ....

Låter förövrigt nästan som att ni tror att vindkraftbyggnation är fenomen som endast är aktuellt i de norra delarna av landet. Så är det ju såklart inte.

Om man går in på sidan som länkades tidigare (Vindbrukskollen) ser man den här bilden:
BF51AA23-0EE8-4AAC-B979-365949FB4141.jpeg

Här ser det ju onekligen ut som att det är flest i söder. Jag har ett par en bit bort. Kan inte säga att jag stör mig särskilt på dem. Särskilt inte när man funderar på alternativen. Kärnkraft där jag bor - nej tack! Uppdämda vattendrag - nej tack. Kolkraftverk - hemska tanke! Fler solceller - helt okej. Självklart gör ju vägarna även en åverkan på naturen men här finns de ändå lite här och var, inget man stör sig på heller.

Att vi sen behöver minska vårt klimatavtryck är en annan diskussion...
 
Jag är inte jätteinsatt i vad som krävs för att få tillstånd att uppföra en vindkraftpark, men jag har fattat det som att det egentligen är två aktörer som har vetorätt. Den som vet bättre får gärna rätta mig.

Den ena är, som tidigare nämnts, kommunen.
Den andra är markägaren.
 
Jag är inte jätteinsatt i vad som krävs för att få tillstånd att uppföra en vindkraftpark, men jag har fattat det som att det egentligen är två aktörer som har vetorätt. Den som vet bättre får gärna rätta mig.

Den ena är, som tidigare nämnts, kommunen.
Den andra är markägaren.

Kan nog finnas flera, beroende på plats. Som boende under inflygningen till en storflygplats så misstänker jag att Swedavia har något att säga till om just här, militären brukar också ha lite vetorätt runt allt som är högt i närheten av deras installationer, Men dessa är ju specialfall som sagt.
 
Om man går in på sidan som länkades tidigare (Vindbrukskollen) ser man den här bilden:
Visa bilaga 35331
Här ser det ju onekligen ut som att det är flest i söder. Jag har ett par en bit bort. Kan inte säga att jag stör mig särskilt på dem. Särskilt inte när man funderar på alternativen. Kärnkraft där jag bor - nej tack! Uppdämda vattendrag - nej tack. Kolkraftverk - hemska tanke! Fler solceller - helt okej. Självklart gör ju vägarna även en åverkan på naturen men här finns de ändå lite här och var, inget man stör sig på heller.

Att vi sen behöver minska vårt klimatavtryck är en annan diskussion...

Ah, tack för kartan! Intressant och svart på vitt, så att säga. Kan bara hålla med dig i övrigt. Kärnkraft är inget hållbart alternativ och vattenkraft i större skala låter sig inte göras i södra landsändan (och frågan är om det egentligen är en jättebra idé någonstans). Kan tänka mig att vi har har vant oss mer i de södra delarna av landet. Jag har en park med vindkraftverk bara någon kilometer från min dörr som inte stör mig överhuvudtaget. Pappersbruket som ligger betydligt längre bort gör det dock ibland med sin lukt. Men där forskar de bland annat kring cellulosaalternativ till bomull och andra textilier. Det går liksom att hitta negativa aspekter av allting, om man vill. Även sådant där summan av kardemumman är positiv.
 
Kan nog finnas flera, beroende på plats. Som boende under inflygningen till en storflygplats så misstänker jag att Swedavia har något att säga till om just här, militären brukar också ha lite vetorätt runt allt som är högt i närheten av deras installationer, Men dessa är ju specialfall som sagt.

Men lik förbaskat... säger kommunen nej så blir det inget. Säger markägaren nej så blir det inget.
 
Om man går in på sidan som länkades tidigare (Vindbrukskollen) ser man den här bilden:
Visa bilaga 35331
Här ser det ju onekligen ut som att det är flest i söder. Jag har ett par en bit bort. Kan inte säga att jag stör mig särskilt på dem. Särskilt inte när man funderar på alternativen. Kärnkraft där jag bor - nej tack! Uppdämda vattendrag - nej tack. Kolkraftverk - hemska tanke! Fler solceller - helt okej. Självklart gör ju vägarna även en åverkan på naturen men här finns de ändå lite här och var, inget man stör sig på heller.

Att vi sen behöver minska vårt klimatavtryck är en annan diskussion...
Om man zoomar inte lite i söder så ser man att varje symbol representerar 1-4 kraftverk.
I Norrland så är det parker med hundratals stycken på samma plats.
Och lustigt nog lyser stadsborna i Stockholm med omnejd med sin frånvaro, där dom flesta politiska "miljön"politikerna håller till.
Zooma in så ser du att varje prick ikring Stockholm är 1 enskilt litet kraftverk.

Och det som syns är bara det som byggts ännu, dessa parker ska utökas och all natur ska förstöras.
Ett exempel från Norrland.
Bara på denna plats ska det byggas över 1000 stycken.
kraftverk.png


För det första, all mänsklig aktivitet påverkar natur och miljö. Vindkraft är inget undantag. Vindkraft på fel plats kan få katastrofala följder. Men rätt placerat är det en av de bättre förnyelsebara energikällorna. Håller förövrigt även med om så kallad "greenwashing". En ganska väntad följd av en marknadsstyrd energimarknad. Har du något konkret förslag hur det kan undvikas?

I övrigt håller jag inte med dig om några av dina påståenden. Du ägnar dig åt överdrifter och rena felaktigheter och jag misstänker att du själv vet om att så är fallet. Jag tycker att Naturskyddsföreningen skriver ganska ärligt och rakt om vindkraft.
...
Det står i länken som du länkade precis som jag sa att det dödar fåglar och dom beklagar sig över det.
Dom har strategiskt satt ut kraftverken för att fånga all vind, och då fångar dom alla fåglar också.

Vindkraftverken går inte att återvinna, metallen kraftverken är byggda av kan inte återvinnas och det finns stora parker med dumpade vindkraftsverksblad.
Det finns glädjekalkyler om hur mycket kraftverken ska producera men dom är överdrivna. Det har visats sig efteråt att kraftverken inte producerar så mycket el och att problemen är många. Kraftverken håller inte ens en tredjedel av utlovad driftsäker tid och det är dyrt med reparationer och underhåll.

I vinter var det elbrist i landet pga att kraftverken stod stilla och priserna sköt i taket och vi var tvungna att importera kolkraftsel från utlandet.

Där nånstans tappade man lustan att debattera ...
Dålig härskarteknik när du inte har något att komma med längre.
Förklara istället varför du så gärna vill bo under ett vindkraftverk, du skrev ju i tråden att du inte kunde förstå varför det skulle vara någon nackdel.
 

Bilagor

  • kraftverk.png
    kraftverk.png
    1.8 MB · Visningar: 120
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tarfala Skeingesjön och dess abborrar Fiske 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.