Alpintält

Söker ett lätt och kompakt tält för alpina förhållanden. Ett tält som kan bäras i dagspackning till hög höjd och som också tål hård vind och svåra väderförhållanden. Tältet ska ta 2 personer. Någon som har erfarenheter av följande modeller?

Salewa XPD Altitude?
Mountain Hardware EV2?

TNF Mountain 25 lär vara vindstabilt men över 4 kg i vikt är mycket att bära.

Pris är givetvis en fråga också - betalar ogärna över 700 USD för rätt tält.

Tacksam för råd och tips från tältveteraner här på utsidan!

Max
 
TNF Westwind

TNF Westwind väger inte mer än ca 3kg. Det är visserligen ett tunneltält, men TNF själva menar att det är ett av deras mest vindtåliga tält.
 
Exped

Schweiziska Expeds Orion Extrem är ett fullgott alternativ. Har ett själv, det väger drygt 3 kg och är perfekt för två med rel stora absider, ganska högt i tak och bra stormtålighet.

kolla http://www.exped.com

/glimmen
 
Ursäkta att jag hoppade in i din tråd förresten Hulken!

Tänkte att du kanske också var intresserad!


Mvh
Jan T
 
Exped Orion extreme väger enligt deras hemsida 3,8 kg vilket är ungefär samma vikt som andra lättare kupoltält (Mountain Hardwear Annapurna, Hilleberg staika eller Tarra, Marmot Thor etc). Själv tycker jag att det är i det tyngsta laget för det användningsområde som Hulken beskriver. Jag skulle välja ett "single Wall" tält av den typ som tididgare nämns (Marmot Alpinist verkar vara ett bra alterantiv oxå).

Exped finns hos Fjällsport i Göteborg.

/A
 
orion extreme

jag vägde mitt manuellt eftersom man aldrig kan lita riktigt på fabriksuppgifter och det vägde 3,35 kg. minsann. dessutom finns det en del tillbehör som man ej behöver ta med, anser jag. därigenom kan man få ner vikten lite till.

/glimmen
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.