• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Allemansrätten?

Ni vet hur det är... Man är ute och går på en gammal skogsväg eller en gammal stig, och så kommer man fram till ett torp. Då uppstår ofta frågan: måste jag gå runt hela den svårdefinierade tomten (vilket ofta är krångligt), eller har jag rätt att passera mellan stugan och ladugården, där stigen/vägen går och har gått i urminnes tider?

Det känns onekligen som att man klampar på privat mark, och det känns inte helt bra. Å andra sidan så är folk som bor i skogen bra på att markera revir uppåt ett hundratal meter runt huset, genom utställda gamla harvar osv, så man vet ju inte riktigt vad som är privat och inte...
 
Jag håller med. Det där är ett litet dilemma. Men har inte rätt att beträda annans hustomt eller diverse inhängnade områden men det är ibland omöjligt att veta var gränsen går. Ofta är det okej att gå igenom/förbi om det är en större stig eller väg.
 
Problemet är väl att det åberopas i tid och otid när det inte gäller, och att många är dåligt pålästa, både som besökare och permanent boende.
 
Allemansrätten finns ju egentligen inte reglerad nånstans. Det är ju en hävd som man bara tar hänsyn till när man stiftar lagar. Man låter bli att förbjuda vissa saker så att man man inte ska inskränka på det som traditionellt kallas allemansrätten.

Det är alltså inga rättigheter utan snarare avsaknad av förbud.
 
barre; sa:
Det känns onekligen som att man klampar på privat mark

Om det känns så ska man nog gå runt.
Men allt handlar ju om empati och folkvett. Är det uppenbart att ingen är hemma och promenaden över tomtens utkanter är kort, så tycker jag att man kan gena. Det handlar om att inte störa och inte förstöra.
Och jag tror att om man är så vettig att man faktiskt funderar på det sätt som du gör, har man redan löst halva problemet.

En arbetskamrat bor i en fd sommarstuga ute i skogen. Innan de blev fast boende stod huset tomt när det inte var helg.
För ett tag sedan ringde en lärare på ortens skola och berättade att de brukade ha utflykt med skolbarnen till deras tomt och leka i trädgården och fika på verandan (!).
Nu hade hon hört att det bodde folk där, och hade mage att undra om det gick bra att komma dit i år ändå.

DET är att missbruka allemansrätten.
 
nermander; sa:
Allemansrätten finns ju egentligen inte reglerad nånstans. Det är ju en hävd som man bara tar hänsyn till när man stiftar lagar. Man låter bli att förbjuda vissa saker så att man man inte ska inskränka på det som traditionellt kallas allemansrätten.

Det är alltså inga rättigheter utan snarare avsaknad av förbud.

Allemansrätten finns inskriven i grundlagen även om den inte är reglerad som du säger. Det finns många lagar som omger allemansrätten och förbjuder saker men om det inte är förbjudet så innebär det inte att man automatiskt kan utnyttja det baserat på allemansrätten. Det är då kanske olämpligt och kan vara straffbart efter en tolkning i rätten. Något som självklart sällan händer.
 
Man kanske kan använda regeln att om vägen/den breda stigen fanns innan huset byggdes, och alltså passerar genom gården, så får man använda den? Det är ju inte mitt fel att folk förr gärna byggde huset precis utefter vägkanten, och dessutom lade ett par uthus på den andra sidan vägen...

Men där stigen enbart verkar finnas för att den leder fram till ett hus, som alltså ligger vid vägs ände, kommer jag nog att gå på lite avstånd från huset i fortsättningen. Ja, så får det nog bli.

Undrar om man inte hade mindre behov av privacy för hundra år sedan, för annars skulle man väl inte lagt husen där de ligger...
 

avslutad210712

Gäst
barre; sa:
Man kanske kan använda regeln att om vägen/den breda stigen fanns innan huset byggdes, och alltså passerar genom gården, så får man använda den? Det är ju inte mitt fel att folk förr gärna byggde huset precis utefter vägkanten, och dessutom lade ett par uthus på den andra sidan vägen...

Njaaaaaaaaaaaa det var nog en väldigt vidlyftig tolkning som jag ser det.
 
Allemansrätten ger dig vissa förmåner att lufsa omkring i skogen, plocka bär och slå läger. Nu kan man läsa om detta på http://www.naturvardsverket.se/allemansratten/
Får man då kila över någons tomt? Naturligtvis får man det ända tills den som sitter med tomträttigheten ber dig dra åt skogen. Då är det bara att du gör det. Men du kan inte olovligen intränga om ingen säger att du inte får intränga. Markägaren får inte heller skylta hur som helst för att hålla folk borta från sina marker, ej heller skylta falskt.
Men om det inte känns rätt att stövla över någons tomt kan man runda den på lämpligt avstånd. Tänk på att du kanske är den 325e vandraren som tycker att det är helt ok att gena över tomten.

Brottsbalken 4 kap. "6 § Den som olovligen intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad, vare sig det är rum, hus, gård eller fartyg, dömes för hemfridsbrott till böter.
Intränger eller kvarstannar någon eljest obehörigen i kontor, fabrik, annan byggnad eller fartyg, på upplagsplats eller på annat dylikt ställe, dömes för olaga intrång till böter.
Är brott som i första eller andra stycket sägs grovt, dömes till fängelse i högst två år."

Brottsbalken 12 kap. "4 § Tager man olovlig väg över tomt eller plantering eller över annan äga, som kan skadas därav, dömes för tagande av olovlig väg till böter."

Nu stänger juridiksektionen för i dag. // RJ
 
avslutad210712; sa:
Njaaaaaaaaaaaa det var nog en väldigt vidlyftig tolkning som jag ser det.

Ja, det är svårt detta. Men på Rolands länk om allemansrätten kan man läsa i avsnittet om enskild väg: "Ägaren kan inte förbjuda någon att t ex gå, cykla eller rida på vägen.", och: "Att gå, cykla eller rida på en enskild väg anses ingå i allemansrätten under förutsättning att vägen inte tar skada."

Det tycker jag pekar på att man är i sin fulla rätt att använda en väg som går mellan husen på en gård, så som vägar ofta gör. Detta även om det är en enskild väg, där t ex biltrafik är förbjuden. Sedan finns det säkert en skiljelinje någonstans om vad som är väg och vad som är stig... Där man kan se bilspår på stigen är det kanske att räkna som väg?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.