Åldras oanvända klätterselar?

Jag har en klättersele som legat i träda i en mörk låda sedan 1997... Innan dess användes den några gånger. Går den fortfarande att lita på hållbarhetsmässigt?
 
UV-ljus brukar väl räknas som största hotet mot såna där saker, men jag tror att det även kan åldras av andra saker (syret i luften, andra gaser eller luftföroreningar, lösningsmedelsångor etc).
 
Spontant borde den vara ok om den i övrigt verkar ok.
Jag har för mig att jag sett rekommendationer på max tio år på textil i samband med klättring nu (förut stod det väl alltid fem)

Har selen legat i en mörk garderob borde den i så fall ha ytterligare några års bruk i sig. Selar är ju dessutom lättare att bedöma än rep, iom att de "bara" ska hålla. Rep måste ju dessutom ha sin elasticitet i behåll.

Men!

Det handlar om ditt liv och din repkamrats liv. Tvivlar du så köp ny.
 
-97 det är ju en nästan ny sele.
Kan inte se någon anledning att byta om den inte är väldigt sliten, vilket det låteer som den inte är, eller har legat så den kommit i kontakt med kemikalier.
 
Beror på

Tester på gamla rep har ju visat att de håller åtminstone ett rejält fall. Men att antalet tunga fall det klarar är klart mindre än nytillverkade.

Alltså; topprep ja, sport nej, trad nja (beroende på fallfaktor, längd etc dvs viktigt att känna de leder du tänker klättra)
 
Nu är inte jag någon materialfysiker, men jag föreställer mig att det är en viss skillnad på rep, som är dynamiska, och selar och slingor, som är statiska.
Som jag har fått det förklarat för mig (eller snarare som jag förstod förklaringen) är det så att det som främst händer när rep åldras är att de tappar i elasticitet. Det innebär att fångrycket blir högre och högre ju äldre ett rep blir. I förlängningen innebär det att fångrycket med tiden närmar sig repets brottstyrka, varför marginalerna blir mindre och mindre.
Varje fall töjer ju också ut ett rep vilket, om det inte får återhämta sig tillräckligt lång tid mellan fallen, åstadkommer samma sak. Det är ju detta man provocerar fram i falltester med rep. Antagligen är det också så att kombinationen av dessa effekter är de man sett i falltester med gamla rep, där repet håller för det första eller de första testfallen, men inte klarar lika många testfall som ett nytt rep.

För selar och slingor är detta i så fall inte ett lika stort problem eftersom de inte töjer sig i samma utsträckning. Där är problemet snarast mekanisk förslitning, eftersom en så stor del av de bärande fibrerna ligger på ytan av ett band, exponerade för slitage (i motsats till ett rep, där kärnan som står för huvuddelen av hållfastheten, är skyddad för slitage av manteln).
Utifrån detta borde det vara så att visuell inspektion av en sele är det som i första hand ska styra när den kasseras. I praktiken är det dock kanske så, att om man överhuvud taget börjar fundera på om en sele (eller ett rep) är för gammal bör man kanske byta. Annars kommer man förmodligen inte att kunna slappna av och lita på utrustningen fullt ut. Och det vet vi ju allihop, att om man inte är avslappnad klättrar man sämre.

Rick McGregor brukade köra efter principen att byta sele när hans sambo gömde eller kastade hans gamla för att hon tyckte att den såg för sliten ut. Kanske var han inte ute på alltför tunn is?
 
Själva försvagningen (sänkningen av brottgränsen) kan nog faktiskt var väsentlig ibland.

Det finns undersökningar, och jag tror särkskilt att det brukar vara "högprestandamaterialen" i slingor som brukar åldras förvånansvärt snabb.

Sedan vill jag minnas att det även finns någon undersökning från senare tid som tvärtom visat att även äldre syntetmaterial kan ha nästan fullgod styrka...

Att säga nåt säkert kan alltså vara lite svårt.


(I tidigare trådar i ämnet finns nog länkar som bl a jag lagt in om experiment och små utredningar.)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
apfaktor Klätterselar till barn Klättring allmänt 2

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.