ALASKARJA

Tror jag testat det mesta med skarjaram nu.förövrigt har Skarja har samma yttermått som savotta jääkäri xl ram.
Nästa vecka kommer Alaskarjan leva vidare i ukraina då jag skänkt bort den.
 
Funkar det att hänga på en Alaska/Grönland på Gyroramen? Samt skulle det gå att sätta på ett Haglöfs bärsystem?
Alaska med sadelupphängning passar inte,röret är lite för grovt och aningens bredare yttermått dessutom är själva upphängningsytan för kort. Standard äldre 3 punkts säckar borde fungera.
 
Vägde en seek outside komplett ram med avbärarsystem,bälte large= 1430g
Sen vägde jag den troligtvis tyngsta fjällräven, gyroramen "raven expedition gyro" med original nya svarta axelremmar,bröstrem,toppstramare och nytt gyrobälte, exklusive 2st gyrobult och ryggmeshband =1680g
Så fjällräven gyro är väl då kanske 300g tyngre och kanske +-0 med en standard expedition.
Att sätta lite större ultralight dyneema/ultra200 osv säckar på dessa nästan gratis i sammanhanget fjällräven ramar och avbärarsystem borde vara givet enligt mig.
 
Vägde en seek outside komplett ram med avbärarsystem,bälte large= 1430g
Sen vägde jag den troligtvis tyngsta fjällräven, gyroramen "raven expedition gyro" med original nya svarta axelremmar,bröstrem,toppstramare och nytt gyrobälte, exklusive 2st gyrobult och ryggmeshband =1680g
Så fjällräven gyro är väl då kanske 300g tyngre och kanske +-0 med en standard expedition.
Att sätta lite större ultralight dyneema/ultra200 osv säckar på dessa nästan gratis i sammanhanget fjällräven ramar och avbärarsystem borde vara givet enligt mig.
Problemet verkar vara att hitta lösa säckar utan att behöva betala för hela ultralight konceptet som vanligtvis kostar runt 6-8000. En annars billigare variant kan vara att köpa en ny savotta 210d eller cordura 500d rolltopsäck,finns 40-120l volym och lite band/spännen att fästa runt säck/ram
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.