Aktervimpel!??

Det här med vimpel bak..... Är detta något obligatoriskt som sjösäkerhetsrådet ordinerat eller!
Vad är er åsikt om denna vimpel på kajaken?

Anders
 
Nationsflagga

Nationsflagga, eller en sådan orange vimpel som vissa barn har på cykeln för att lättare synas ?

Per Brune
 
Aktervimpel

Hej!

Att det skulle vara obligatoriskt tror jag inte, men jag är inte säker. Däremot har jag sett många som har en. Själv har jag både kajak och motorbåt, och min erfarenhet är att när man kommer i 30 knop så är det grymt svårt att se en kajak. Oftast brukar det dock vara reflexer från paddelblad, snarare än vimplar som skvallrar om att de finns där. Så mitt tips är att fladdra med paddeln. :)
 
Det finns inga krav på vimplar. På långt håll syns för övrigt kajak/paddlare bättre än en vimpel. Men det är helt rätt som Ogun säger att paddelbladens rörelser ofta är det som syns bäst på långt håll. Den som vill öka chansen att bli upptäckt av 30-knopsfolket kan därför med fördel klistra reflextejp på paddelbladen.
 
anteåhej; sa:
Det här med vimpel bak..... Är detta något obligatoriskt som sjösäkerhetsrådet ordinerat eller!
Vad är er åsikt om denna vimpel på kajaken?

Anders
Du är inte skylldig att ha någon vimpel/flagga på ett fartyg (kajak/kanot är också fartyg) annat än när ett militärfartyg är inom synhåll. Möjligtvis gäller denna regel också om du är inom synhåll för polis/tull/kustbevakning. Och när du enligt denna regel skall föra flagga på fartyget är det ägarens nationalitet som bestämmer flaggan.

Personligen skulle jag dock inte bry mig särskilt mycket om regeln, det känns som att den inte är anpassad för kajaker, öven om den formellt sett gäller.
 
Mycket bra tips att tejpa paddeln med neontape! Om man vill påkalla uppmärksamhet måste det ju vara överlägset en liten vimpel. Ibland blir man ju lite nervös när motorbåtarna kommer för fort/nära.....
 
Om jag minns rätt från lumpen och om det inte är ändrat är internationella reglerna följande om nationsflagga:

Örlogsfartyg: Alltid då det är rustat, dvs i tjänst och inte ligger på varv eller liknande.

Handelsfartyg och statsfartyg, ej militära: Alltid under gång eller ankrat till sjöss på eget territorialvatten. Utanför eget territorialvatten även vid kaj.

Fritidsbåtar: Alltid under gång på internationellt eller främmande territorialvatten. Rekommenderat under gång på eget territorialvatten.
 
Måla paddeln!

Jag har målat hela mina från början vita paddelblad med en fluorescerande röd färg. Nu syns min paddel betydligt bättre än vad den gjorde tidigare! Färgen finns både som flytande och sprayform, men spray var enklast att hantera. Hittade en färg tänkt för målning av detaljer på tävlingsbåtar, och den har hållit färgen mycket bra i flera år, även om den blivit mattare med tiden.

/ Niklas
 
Om flaggor och om att synas

anteåhej; sa:
Det här med vimpel bak..... Är detta något obligatoriskt som sjösäkerhetsrådet ordinerat eller!
Vad är er åsikt om denna vimpel på kajaken?

Nationsflagga är inte obligatorisk, så länge du befinner dig på svenskt vatten. I praktiken lär ingen kräva det av dig på annat vatten heller.

För örlogsfartyg finns tvingande regler, för andra gäller artighets- och sedvaneregler - vilka förstås kan vara viktiga, de också, men knappast för kajaker.

Om du vill synas är det, som flera redan påpekat, mest effektivt att göra paddeln mer synlig, med flouroscerande och/eller reflekterande markeringar. Jag har länge använt reflextejp på mina paddlar, och ofta fått positiva kommentarer från annat båtfolk. Se bilder i mitt fotoalbum i min profil här på Utsidan!

hälsningar
Jens
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.