Åkområde, ser ni potentialen?

akomrade3jj.jpg


Kartorna är i samma skala, är det någon som har information om klimatet / kulturen / livet i den här delen av vår skridskovärld?

Någon gång på året borde det väl ligga snöfri is på de där miljontals vattendragen. En vattenfyld krater i varje riktning du än vänder dig, bara att åka!

/Bo
 
Lenas delta

Min något överhettade skalle kan behöva lite is för nedkylning... Kul med lite snygga satellitbilder! Bilden måste vara från Lenas delta, jag har också lekt med tanken att skrinna där. Med mycket myggmedel är det nog ballt även ofruset, det är en av världens rikaste fågellokaler och ett unikt ekosystem.
lena.jpg


Yellowknife wetlands i Canada kanske?
yellowknife.jpg


Eller Yukonflodens delta?
yukon.jpg
 
Just det menade jag, men dina inlägg här gör ju att abstinensen når oanade höjder.
Jag har inte stått på grillerna på 5 år!
 
Finns roligt i Sverige också

Kul. Men man behöver inte åka utomlands för att hitta till synes roliga åkområden som lockar. Själv har jag haft ögonen på Rogenområdet. Följande lilla titthål (det finns mer!) från lantmateriet.se visar vad jag menar. Här skulle jag vilja vara när det är blankis på alla vatten!
rogen.jpg
 
En sommardiskussion (iofs inte ett inlägg på en månad) om ett av mina favoritämnen, nämligen spännande åkområden. Det ser ut att vara Kolyma och inte Lena som är floden som skymtar i bildens nederkant. Mikael Strandberg tog sig nerför denna flod förra vintern, se:

http://www.siberia.nu/

Det är i de här trakterna som köldvärldsrekordinnehavaren är belägen. Problemet som alltid i denna typ av trakter (mycket nordligt belägna, gäller även norra Kanada) är att även om nederbörden på vintern är måttlig så är vintertemperaturen så låga så att den snö som kommer ligger hela vintern. Skulle tro att det är störst chans till skridskoåkning i månadsskiftet september-oktober. Dygnsmedeltemperaturen verkar ligga strax över nollan i september och sticker ner mot -10 grader i oktober. Nederbörd kanske kring 10-20 mm dessa månader.

Kulturen/livet verkar bestå av fiske, renskötsel och jakt på vilda djur. Mikael Strandberg beskriver orten Kolymskaya i närheten av Bos utsedda område i lyriska ordalag, se:

http://kund.ordbild.se/sibirien/reports.php?lang=se&id=140

-Palle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ajn Sveriges bästa åkområde Långfärdskridsko 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.