åkbarhet och hembyggen/modifieringar

Har med stort intresse läst (många av) inläggen om hembyggda/modifierade bindningar och skridskor, samt de om olika fotplaceringar. Imponerande byggen och fina beskrivningar. Men vad jag ofta saknat är några ord om hur (ni tror att) en "vanlig" åkare skulle uppfatta era lösningar. Vilka lösningar som ni provat på tror ni är mer generellt gångbara, och vilka är väldigt hårt knutna till era egna förutsättningar? Jag tänker särskilt på förslaget om att flytta skenan inåt på foten för att få ett längre skär utan att skon tar i. Naturligtvis funkar det, men hur många är tillräckligt starka i fotlederna för att kunna åka någon längre sträcka på det viset? Vilka hempulade glapp-slapp-klappskridskobindningar kan verkligen konkurrera med köpebindningarnas självklara enkelhet och robusthet även i användandet? Hur bra åkare måste man vara för att kunna tillgodogöra sig en annan uppslipning och kurva?
 
Trafiken på listan går ner kraftigt när isarna ger sig så det verkar inte vara någon som svarar, därför gör jag ett försök trots att jag ännu inte byggt om några skridskor.

Det finns många syften med hembyggen, jag tror att de vanligaste är optimerad vikt, anpassa en skridsko till en speciell känga och bättre åkbarhet. Låt oss titta på desa syften för sig.

Optimerad vikt: Fördelen är att man får mindre att släpa runt på vilket borde vara positivt för alla, nackdelen är eventuellt att man tar bort stöd vilket kan upplevas som jobbigt för en "vanlig" åkare.

Skridsokanpassning till speciell känga:
Har varit uppe många gånger i detta forum. Klart är att en skridsko som ger dig möjlighet att välja bland alla på marknaden förekommande kängor borde vara bättre än en som tvingar dig att välja endast en delmängd. Det som talar emot en remlösning fram (antingen med eller utan låsning av hälen) skulle kunna vara att den tar lite längre tid att sätta på sig alternativt att skon sitter lite lösare i bindningen men det borde vara ytterst marginellt.

Ökad åkbarhet:
Att flytta foten sidledes på skridskon är inte primärt för att få ett längre skär utan för att få bättre balans på skridskon, detta skulle alltså göra att man behöver mindre styrka i fotlederna än tvärtom. Pröva att åka på ett ben med olika sidoinställningar och löst knuten sko så kan du märka skillnaden själv. Detta går bra att göra på de flesta skridskor, undantag vissa modeller med Rottefella/Salomon bindning.

Att flytta hälen i sidled för att lättare få till ytterskär kanske inte är lika självklart för en "vanlig" skridskoåkare. Vet inte hur svårt det är att lära sig eftersom jag inte experimenterat med det själv. Det borde dock vara så en korrekt hälplacering snabbar upp inlärningen för den som vill lära sig ytterskärsteknik, extrem placering borde vara mer krävande för fot/ben än normal placering.

Jag skulle vilja påstå att Lison/Bo Gustavsson-modellerna ganska enkelt kan produktifieras. Det som behöver lösas är en frambindning som går att justera för olika breda skor och det har jag en lösning på i huvudet, dessutom så vore det trevligt att hitta ett annat sätt än att skära en skåra i sulan för att hindra skon från att röra sig framåt/bakåt.

Att åka på en skridsko med ändrad uppslipning/kurva kräver nog ingen duktig åkare annat än när det är tråkig is (vrakis, överis etc) men då lämnar nog även en duktig åkare sina skarpt uppslipade skridskor hemma. Sedan är frågan hur mycket skillnad man märker.

-Palle
 
Löshäl passar alla!

dabac; sa:
Vilka lösningar som ni provat på tror ni är mer generellt gångbara, och vilka är väldigt hårt knutna till era egna förutsättningar? Jag tänker särskilt på förslaget om att flytta skenan inåt på foten för att få ett längre skär utan att skon tar i. Naturligtvis funkar det, men hur många är tillräckligt starka i fotlederna för att kunna åka någon längre sträcka på det viset?

En generell erfarenhet är att instälningen av klapp/glappskridskor i sidled både fram och bak inte är lika kritisk som inställningen av fasthälskridskor.

Optimal inställning skall man hur som helst sträva mot och jag upplever att många hembyggen åstadkommer just detta men naturligtvis i första hand för individen. Ännu finns ej färdigutvecklade löshälsskridskor och skor i handeln varför det blir mer eller mindre nödvändigt med hempulande. Jag håller med Palle om att optimal placering sidled ger större stabilitet inte mindre.

Jag menar att de hempulade löshälsskridskor med Salomons SNS-system som jag gjort till mig själv min fru och 8-åriga dotter är bättre än det som hittills finns på marknaden avseende inställning i sidled och uppslipning och då menar jag för nästan vem som helst som trivs med någon av skorna som har Salomonns SNS-system.

Marknaden kommer säkert ikapp speciellt om ännu bättre skor blir tillgängliga.

Bosse Gustavssons och Lasse Lison Almkvists skridskor och bindningar/skor ligger längre från marknaden bland annat då de är långsamma att ta av och på, förutsätter en speciell sko till varje par skridskor och därför att skridskorna inte sitter fast på skon i alla lägen. De är dock jättesköna att åka på och tillåter val bland ett stort antal skomodeller.

Thure
[Ändrat av thureb 2003-03-31 kl 14:52]
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.