Åka kortvasa 2011 som nybörjare?

Jag håller på att träna för Stockholm Halvmaran med Team Stockholm Marathon. Efter gårdagens träning började jag prata med en tjej ur min grupp som idag skulle simma Vansbro för att hon gör tjejklassikern. Oj, det låter ju jätteintressant, tänker jag som under våren har blivit rejält biten av att delta i lopp och tokträning.

Så idag kollade jag upp vad tjejklassikern egentligen innebär.
- Tjejmilen: inget problem när man ändå håller på att träna för maran
- Vansbro: nja, kan ju simma men är ganska vattenrädd, får väl övervinna rädslan!
- Tjejvättern: Hade ändå tänkt skaffa mig en bra cykel och delta i hela vätternrundan 2011, så det borde fungera.
- Tjejvasan/kortvasan: ja, här har vi problemet.

Det är nämligen så att jag aldrig har åkt långfärdsskidor (har inte några skidor heller). Vi har ju planerat att köpa skidor till hösten, har redan informerat mig förra vintern men hur ser ni på att klara av kortvasan i februari (är den väl?) 2011 om man aldrig har åkt förut och dessutom bor i Stockholmsområdet? Hur många mils träning bör man ha i benen (som nybörjare) innan man ger sig ut på loppet? Eller är den allmänna åsikten att jag bör skjyta upp mina ambitioner nåt år? Är jag för ivrig?

/Annette
 
Snötillgången...

är enda problemet för dig. Vi kan inte räkna med en lika förträfflig viter som sist. Räkna med att åka upp till Dalarna- Hälsingland-Gästrikland en eller 2 helger för att komplettera med skidmil. Kondis har du så det räcker. Du bör få ihop 20-25 kanske 30 mil i Januari-februari för att få en "skön" resa. Självklart att fler mil ger behagligare färd. Å andra sidan är inte kortvasan längre än att du kan åka med några få mil i benen.

Junioren
 
Det behövs ingen skidträning för att åka en kortvasa, Första gången jag åkte Öppet Spår som är tre gånger så långt, hade jag 200 m träning (från vägen och in till starten) och skidorna var helt nya.
Det enda som behövs är viljan att klara av det, och lite allmän grundkondition!
 
Det låter ju som om det finns hopp för mig.

Nej, det är klart... en lika bra vinter kan vi inte vänta oss. Några gånger till bättre skidområden får det bli i så fall.
 
Jag åkte kortvasan med min 12-åring i vintras. Det var en stor upplevelse!
Strax efter starten träffade jag på en kille som åkte lite illa. Jag frågade om han tränat mycket? Inte en meter, det är första gången jag åker, blev svaret.

Jag såg honom gå imål en stund efter oss. Då hade tekniken förbättrats!

I övrigt var det en fantastisk blandning av åkare.
*En och annan duktig åkare
*12-åringar och yngre tonåringar med föräldrar
*Urgamla åkare
*Arbetskamrater
*Välsminkade 17-åringar
*Par bestående av skidåkare med nybörjarpartner
*Tjockisar
*Nybörjare
*osv
 
absolut inga som helst problem med din attityd och kondition. du behöver nog inte åka en meter innan, du kan ju i princip "gå" runt kortvasan, på skidorna, utan att bli trött. om du sedan tar ett och annat stavtag och glider en bit, dvs åker skidor som man ska, får du ju en ren bonus.

vill du däremot göra det till en trevlig och angenäm upplevelse rekomenderar jag dig att i nämd ordning göra följande:

1. skaffa ett par skidor för din VIKT skit i om dom är begagnade, hittade på myrorna eller kostar fem tusen som nya, är inte spannet avsett för din vikt och åkteknik är dom absolut värdelösa. "rätt" 100-kronors skidor är bättre än "fel" 3000-kronorsskidor. på din nivå. var oerhört skeptisk och misstänksam mot den som säljer. lär dig och kolla själv!!

2. mät ut och märk upp spannet, lär dig basic vallatekniken, går på totalt en timme. visa att det är år2010 och att det inte behövs nån jönsig karl bara för att göra ngt så enkelt som att valla ett par skidor.
det ska skjutas älg, klättras i berg, bli VD, segla jorden runt, men att få se en tjej med en valla burk i näven tycks vara snudd på omöjligt...

3. få in dom specifika skidrörelserna, på gym, på rullskidor eller i bästa fall på snö. du använder muskler som inte är igång i dom andra grenar du nämnde, nu tror jag du klarar det ändå men det skadar ju inte att ha gett dom en liten dos med träning innan. dessutom kan det vara bra att ha kört in skorna lite, så du inte åker på skavsår vilket är oerhört lätt.

4 skaffa rätt kläder och framförallt lär dig hur mycket av dom som behövs, hälften av alla super-nybörjare gör det enkelt för sig genom att köra sin premiärtur iförda dunjacka, tjockmössa, thermobraller och slalomvantar.

5 spänn dig inte i nerförsbackarna, var inte rädd för att "åka med skidan" dvs stå på lite, tänk att du åker skateboard så löser det sig
 
Överkroppsstyrka

Visserligen är Tjevasan "bara" 3 mil, men här är några tips för att det ska bli roligare.
Lägg tid på att styrketräna i höst. Axlar, armar, mage och rygg tar mycket stryk när du åker skidor. Behöver inte vara några avancerade övningar. Köp ett gummiband och träna stakträning stående genom att med raka armar dra bandet nedåt-bakåt. Träna triceps med hantlar (eller gummiband). Gör situps och ryggresningar. 2-3 ggr/vecka.
Lycka till!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.