Ahkka-Saltoluokta.

Sitter böjd över kartan och spånar lite över en fjällvandring jag planerar genomföra sommaren 2010 (början av augusti).
Hade tänk mig att utgå från Änonjalme och avsluta i Saltoluokta.
Änonjalme- Öster om Ahkka-Stour Stuodak-Alep Skalariehppe-Vuosskelvagge-Slugga-Västra sidan av Pietsaure-Saltoluokta. Undrar om någon vandrat hela eller delar av sträckan och vet hur terrängen är om man rundar Ahkka på Östra sidan, brant och stenigt? Ser också ut att vara ett flertal jokkar på sträckan, är de svårvadade? Ex Njavvejågåsj och området runt Gassalahko.Vore tacksam för eventuella tips och råd.

-Erik.
 
Senast ändrad:
Gick delar av sträckan i Augusti och kan bara säga att mellan stour-stuodak och Njavvejågåsj är det bara sten inget speciellt uppmuntrande.
Har du inte gått Guhkesvagge (östra sidan) så rekommenderar jag hellre den trevliga bekantskapen.
Njavvejågåsj Var inga problem att vada (Med stövlar) ca 850 - 900 möh.

Lycka till:)
 
Att välja färdväg öster om Áhkká innebär en vandring i stenig och oländig terräng. Ibland kan det vara fascinerande med det värsta tänkbara, men om det inte är det du är ute efter så finns det andra vägar.

Jag språkade lite med stugvärden Björn i Akkastugorna om detta vägval, och han berättade att en same han känner hade sagt att han inte ens ville lura sin värste ovän att gå där.

Strax efter detta samtal, sent på kvällen, kom två unga män vandrande till stugorna och de hade gått denna väg från Suorva. Det hade valt sin vandring genom att bara peka på kartan och hade ingen aning om vad som väntade dem. Nu var de inte särskilt vana fjällvandrare, och detta hade nästan blivit för mycket för dem. Stenskravel och raviner i all oändlighet, kryddat med svårvadade jokkar från Áhkkás sluttning här och var.

Nu kan ju besvärlig terräng vara intressant om man inte har bråttom och vill se något nytt. Gássaláhko kan nog ha sina intressanta sidor, trots all stenighet. Därifrån via Alep Skálariehppe till Vuosskelvágge och vidare går det säkert hyfsat bra att gå.

Däremot skulle jag hellre rekommendera att istället gå på Áhkkás västsida för att komma till Gássaláhko. Där finns en stig att följa (ej utritad på fjällkartan) och vandringen är otroligt vacker. Därefter går man väster och sedan söder om Várdotjåhkkå och till önskad plats på Gássaláhko. Ser ut som en omväg jämfört med Áhkkás östsida, men kompenseras av att det är mycket lättare och snabbare att vandra. Och jag är övertygad om att det är bra mycket vackrare hela vägen.

Lycka till med planeringen!
/Hans F
 
Tack för råd ock tips!

När jag började "skissa" på min tilltänka vandring, var tanken att besöka områden som inte så många färdas i. Men efter att ha läst blant annat "Samens" utlåtande om att runda Ahkka på östra sidan har jag tänk om lite. Det lutar nog åt att jag kommer välja att gå väster om. Gassalahko verkar vara ett intressant område, trots all sten, verkar vara de öde trakter jag söker. Kanske man sen senare kan följa Guhkasvaggeoch vika av mot Slugga ( mitt favoritfjäll, vars topp jag beslutade att gå upp på när jag var 9 år, gjorde det 13 år senare). Vi får se hur det blir, jag har ju tid att fundera ett tag till!

-Erik.
 
Hej!

För ett par år sedan rundade jag Ahkka på västsidan och tältade vid Vardojavvre, ungefär vid den lilla udden som sticker ut mitt på nordstranden. Jättefin lägerplats, och en bra utgångspunkt för en smidig bestigning av Ahkka, "bara" att knalla rakt upp.

Nästa lägerplats på vandringen låg på Sarektjåkkas nordsida, en bit rakt norr om Vardasdievva. Det kommer vara svårt att hitta en annan tältplats som kan toppa den här, för den var i det närmaste perfekt (se bilden). Underbar utsikt, och en bra utgångspunkt för att knalla upp på Sarektjåkkas nordtopp.

Men huvudanledningen till mitt inlägg är ett par upplysningar om den väg jag valde mellan dessa två tältplatser. Jag höll en ganska snål linje runt Vardojavvres strandlinje, men det tjänade jag inte på. Det var blött. Mycket sten också. Jag tror att det hade varit bättre att hålla iallafall 100 m upp från stranden. Vardojavvres utlopp (avrinning till sjön 914) var lite knixigt att komma över. Sedan höll jag söderut längs västra sidan av sjöarna 914 och 906, och rundade den senare på sydsidan. På hela detta partiet är det knepig och jobbig och tidskrävande stenig terräng. Ha inte för bråttom. På ostsidan av Suottasjjavvre blir det omedelbart mycket mer lättgånget. Jag gick mellan Suottasjvaratja och Alep Gassavarasj och förbi renvaktarstugan. Härifrån är det enkel terräng genom hela Gukkesvagge ända fram till Vuojnesjågåsj. Gukkesvagge rekommenderas starkt.

mvh Filiokus
 

Bilagor

  • S6300258.jpg
    S6300258.jpg
    45.6 KB · Visningar: 675
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
Alberto123 Climbing route to Ahkka Fjällvandring 5
skogsbaronen Ahkka-Rouhtesvagge-Alggavagge-Luohttolahko-Bårdde-Kvikkjokk Fjällvandring 4
Mange_S Ahkka - runt Gisuris - Ahkka Fjällvandring 3
Ringnes Ahkka Fjällvandring 11
tysk fjällentusiast Rykte och sanning om Ahkka nordliga sidan Fjällvandring 11
Onesport Plats för "basläger" Ahkka Fjällvandring 13
OscarT Lägerplats Rouhtesvagge - Ahkka Fjällvandring 12
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
Rapps Ahkka i juni Fjällvandring 5
majjen Tältplats på Ahkka? Fjällvandring 25
andy69 Ahkka-Såltatjåhkkå-Nordtoppen-Butchkammen-Vuojnestjåhkkå Fjällvandring 4
vactis Ahkka Stortoppen Fjällvandring 16
Chris78 Ahkka/Borgtoppen Fjällvandring 11
Niak65 Tälta på Ahkka? Fjällvandring 9
Niak65 Vattenmängd Suorva - Ahkka Fjällvandring 2
taggen Sarek in via norra sidan av Ahkka? Fjällvandring 0
plaskdaja Vägval till Ahkka om man kommer norrifrån? Fjällvandring 8
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Pappan Kukkesvaggebron - Saltoluokta, lämplig väg? Fjällvandring 2
MrsNHP Saltoluokta i början av september? Fjällvandring 3
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
labbman Enklaste vägen mellan Saltoluokta och Aktse via Rapadalen Fjällvandring 2
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
MartinVandrar Extra dagstur? Längs med Saltoluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 2
Tobias.H Saltoluokta - Kvikkjokk i september? Fjällvandring 5
t0mmy Dagsturer Saltoluokta/Abisko - hur brukar folk göra? Fjällvandring 10
BenderMania Från Mikkastugan till Saltoluokta Fjällvandring 2
Ulke Kvikkjokk - Saltoluokta, bil samt bussproblem Fjällvandring 2
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
BenderMania Sarek Kvikkjokk - Saltoluokta Fjällvandring 3
Pia73 Saltoluokta, tips efterfrågas! Fjällvandring 0
nicko_ Sarek, Ritsem-Ruothesvagge-Sjielmmagredde-Snarvvavagge-Rapa-Aktse-Saltoluokta Fjällvandring 10
leona1 Alternativ väg tillbaka Aktse - Saltoluokta? Fjällvandring 8
Chrillek Dricksvatten Kvikkjokk-Saltoluokta Fjällvandring 6
NaturBoel Nån som har koll på vattennivåer och snöläge i Saltoluokta, Abisko och Kebnekaiseomr? Fjällvandring 3
undersidan Lämpliga skor för sträckan Nikkaluokta-Saltoluokta? Fjällvandring 3
annaelisabeth Saltoluokta - Teusajaure utan väg Fjällvandring 8
Tagetes Trångt och trasigt på Saltoluokta Fjällvandring 3
-Malin- Vakkotavare - Saltoluokta Fjällvandring 1
sus_sky Saltoluokta till Suorva nästa vecka Fjällvandring 3
skogsavenyn Saltoluokta - Kvikkjokk, Kungsleden 8-18 auc Fjällvandring 8
Evajar Hur är vaden mellan Staloluokta och Saltoluokta? Fjällvandring 8
mbd3f Kvikkjokk-Saltoluokta 8-18 Juni Fjällvandring 8
Grahniskogen Saltoluokta–Kvikkjokk med avstickare i Sarek Fjällvandring 5
Aamuvirkku Andra flygvilliga från Kvikkjokk till Tarraluoppa/ Saltoluokta 6.-8.9.? Fjällvandring 0
Nettchen Vandra Ritsem - Saltoluokta: antal dagar? Fjällvandring 4
Musse Vidunder Basläger i Sarek Fjällvandring 29
osiriz Saltoluokta - Aktse (Total nybörjare) Fjällvandring 9
rockyduderino Sarek Augusti (Ritsem - Saltoluokta) Fjällvandring 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.