Bisen75; sa:Man jobbar inte direkt med morrningen för det är vad som händer. Man jobbar istället med orsaken till det. Tex om hunden morrar av rädsla och ,som jag gissar att du menar att man skulle göra, slår till hunden så var det som hunden trodde något farligt och då blir det morrning nästa gång också. Kunskap ger resultat.
Jag vet inte om du läste mitt andra inlägg där jag klargjorde att morrningen skulle komma av fel orsaker för att tillrättavisningen skall komma.. Jag skrev oxå att avledning i många fall är bra men inte i alla..
Detta handlar om exempel, det går sällan att generalisera alla situationer till en svarshandling, det handlar som du säkert vet om fingertoppskänsla när de olika svarshandlingarna sätts in.
Det är ytterst få tillfällen där man kan motivera ett slag, varje slag är ett misslyckande i ledarskap, ibland kan det dock behövas. Som jag sa tidigare så skall ledarskapet befästas redan som valp, sitter ledarskapet då så skall det mycket till för att något mer än ett nyp i örat skall behövas..