Äta lavar

Jag har läst i John Wisemans bok "Överlevnadshandboken" att man kan äta renlav efter blötläggning. Varför har inte svenska överlevnadshandböcker tagit upp denna vanliga lav? Finns det någon orsak bakom det? Den är trots allt mycket vanlig i vissa delar av landet. Kan det vara så att näringsinnehållet är lågt?
Wiseman skriver att man kan äta islandslav efter att man blötlagt den. Enligt de svenska böckerna måste man först lägga den i lut. Vem har rätt? Om Wiseman har rätt, räcker det att även att lägga skägglav i blöt?

Äta lavar utan att urlaka...

Det går alldeles utmärkt att äta skägglavar/islandslav/tuschlavar utan att först urlaka men smaken blir destå värre.
Jag kan dock inte heller hitta någon information om renlavar.

/Erik

I nån tidigare tråd här så tror jag nån tog upp en väsentlig skillnad mellan militära överlevnadsböcker och civila: För militärer gäller det att överleva och det spelar ingen roll om man blir sjuk. För civila böcker försöker man undvika att ge råd som kan göra folk sjuka.

Jämför t.ex. de svenska böckernas information om maskar med Wisemans. De svenska böckerna säger att maskar bär på en massa otrevliga parasiter och inte skall ätas, medans Wiseman säger att de går utmärkt att äta.

De svenska böckerna är också inriktade på ett fåtal lätt igenkännliga växter, medans Wiseman verkar räkna upp allt som GÅR att äta (även om det inte är helt nyttigt)

Och sist men inte minst så är de svenska böckerna nyare än Wisemans bok, forskningen går framåt. Mycket gamla överlevnadskunskaper bygger på myter som nyare forskning slår hål på (läs t.ex. vad de svenska böckerna säger om pemmican).

/Peter

Pemmikan?

vad säger de svenska överlevnadshandböckerna om pemmikan? Jag kan inte hitta något i mina fyra svenska böcker.

Överlev och bli sjuk eller Dö...

Det finns en poäng i det du säger, det är ju dumt och bli sjuk i onödan om man bara är ute i skogen och leker överlevnad.
Något som däremot är jättedumt är att dö i ett skarpt läge pga att man är rädd för att bli sjuk.
Personligen hade jag fortsatt äta lavarna även efter att allt bakpulver i överlevnadsasken var slut...

Guest

Gäst
Skägglavar

Frågan är om det går att äta skägglav utan att först urlaka den. Skägglaven lär om jag kommer ihåg rätt vara enormt besk. Risken är ju att man spyr och förlorar en massa vätska om det vill sig illa.

Armén om lavar.

Svenska arméns handbok överlevnad säger så här om lavar:
"De flesta lavar är ätliga men vissa är att föredra ur näringssynpunkt. Dessa är islandslav, skägglavar och tuschlavar. En giftig lav finns, varglav, men den är ovanlig."
Förmodligen betraktas alltså renlaven som alltför näringsfattig. Just Wiseman tar ju gärna upp allt som överhuvudtaget går att äta.
Angående att bli sjuk i en överlevnadssituation så är det ett utmärkt sätt att dö, även om förutsättningarna att överleva i övrigt är bra. Specielt viktigt är det att hålla sig frisk i en överlevnadssitation som riskerar att bli långvarig, tillexempel som militär på flykt under krig.

Re: Pemmikan?

MTB; sa:
vad säger de svenska överlevnadshandböckerna om pemmikan? Jag kan inte hitta något i mina fyra svenska böcker.

Jag har för mig att det var en blandning av fett och torkat kött som man tog fram som överlevnadsföda. Detta hade man kommit fram till efter att observerat eskimåer som levde på denna typ av föda. Eskimåerna klarade sig på denna föda eftersom deras kroppar hade anpassat sig. Men den vanliga människan som var van vid en kolhydratrik kost hade svårigheter att klara sig på denna typ av nödlivsmedel som kallades pemmikan.

Re: Re: Pemmikan?

Aragorn; sa:
Eskimåerna klarade sig på denna föda eftersom deras kroppar hade anpassat sig. Men den vanliga människan som var van vid en kolhydratrik kost hade svårigheter att klara sig på denna typ av nödlivsmedel som kallades pemmikan.

Precis, minns inte i vilken av böckerna det står, men det står i nåt av de "allmänna" kapitlen (inte direkt under mat alltså). Eskimåer har kraftigt förstorad lever just eftersom de lever på väldigt proteinrik kost. Jag har för mig att det står att amerikanska flygvapnet numera övergett pemmikan som nödmat för piloter som flyger över arktiska trakter.

(Sitter på jobbet nu så jag kan inte gå och kolla i boken.)

Lav

Hela meningen med att äta är för att få i sig de näringämnen som kroppen behöver. Innehåller en växt/lav lite eller ingen näring är det inte meningsfullt att använda den som föda. Angående renlav så bör den inte ätas eftersom vi människor inte kan bryta ner och tillgodogöra oss någon energi. Den har använts som nödföda förr men man har nog inte mått speciellt bra. Renen äter mycket renlav och över hela norra halvklotet har ursprungsbefolkningar ätit renlaven från renens första mage (vommen). Laven i vommen bryts ner av bakterier mm. Efter denna behandling kan vi människor tillgodogöra oss närimngsämnena bättre. Man har defenitivt inte råd att bli sjuk i en nödsituation (detta gäller även militärer). Att behandla lavar med lut (kaliumkarbonat, natriumkarbonat, bakpulver) görs för att få bort bittra ämnen s.k. lavsyror. Lavsyrorna är inte giftiga men kan i större mängd påverka slemhinnor och ge illamående. Efter eventuell behandling med lut ska lavarna koka 45-60 min i rent vatten detta för att näringsämnena (lavstärkelsen) ska bli mer lättilgänglig. Lakar man inte ur lavsyrorna blir det väldigt svårt att förtära laven. Lavar utan lavsysor som t.ex. tuschlav behöver inte behandlas med lut. John Wisemans bok är global och är bra att slå i han tar dock långtifrån upp allt som går att äta. Det finns betydligt bättre böcker i ämnet för Sveriges klimat.

mattias

Guest

Gäst
Re: Lav

norpan_; sa:
Hela meningen med att äta är för att få i sig de näringämnen som kroppen behöver.
mattias

...och förutom detta vid överlevnad för att bibehålla tarmfunktion. Är det inte så att skägglav innehåller ganska mycket fibrer som gör att tarmarnas aktivitet inte helt avstannar?

Hälsan vid överlevnadsövningar

Tyvärr försöker en del glada amatörer sig på att med citat från gamla instruktioner fixa till egna överlevnads recept.
Förgiftningar och magåkommor när kroppen redan innan ligger på svältnivå kan få mycket alvarliga konsekvenser.
Att genom att äta besk och svårsmältbar mat skaffa sig kräkningar och därmed öka energiförbrukningen samtidigt som man rejält torkar ut kroppen verkar vara mindre väl betänkt!
Målet med överlevnad är ju att komma åter till civilisationen snarast möjligt.
Att då syssla med att laka ut närningsmässigt svag mat i timmar verkar rent utav urbota dumt. Hade den tiden lagts på att ta sig mot bebodda trakter så förbättras ju oddsen betydligt snabbare.
Mycket av överlevnadsutbildningens grundtankar går lätt förlorade i mängden detaljer av hur man gör. Gör man inte rätt från början så minskar man effektivt sina egna odds.
Att efter en frossande överlevnadsövning på hjortron beslöt sig ett av teamen för att koka marmelad i konservburk på hjortronsylten. Tyvärr sommnade de från koket och blytennfogen smalt ner i sylten. Den förtärdes efter välbehövlig sömn. Sen blev snabbt alla sjuka pga blyförgiftning. Ettochhalft dygn senare fann vi dem i ett verkligt eländigt tillstånd. Då regnade det. Vi tvingade kokt vatten och träkol i dem, men han som var sämst däran måste bäras ut ur området. Slutsatsen är enkel ät bara det du mår bra av, oftast är munnen ett utmärkt verktyg, men ibland kan man förvärra en redan utsatt situation med den.
Kunskap och tidigt rätt fattade beslut kan inte överskattas.
Tyvärr är inte ett gott förstånd allom givet.

Go överlevnad

Johan K

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg