Är risktagandet förändrat i friluftslivet?

Jag håller med. GPSen är inte lika pålitlig som kompassen.

Det är inte det jag säger:)

Jag säger att navigera med GPS är jättelätt att lära sig så man går miste om en massa information om friluftsliv som man annars hade fått sig till livs under tiden man lärt sig hantera karta och kompass.

Jag tror man t.ex. kan dra liknande paralleller med t.ex. mopeder. Skulle man köra moppe för 30 år sen så var man tvungen att lära sig hur koppling och växellåda fungerar, och därmed förstod man såna saker som att man behöver låg växel i uppförsbacke, hur man motorbromsar och att man behöver växla ner för att accelerera snabbt. Idag kör de flesta en "vespa" med centrifugalkoppling och "automatlåda" så de har ingen aning om vad ens en växellåda är, än mindre fattar de vad motorbroms är.

Eller vi kan för den delen ta kameror. Skulle man fotografera för 30 år sen måste man veta hur bländare, slutartid, filmkänslighet och skärpedjup interagerar med varandra. Idag vet folk inte ens vad bländare är, blir en bild dåligt exponerad så är det "dålig kamera"....

Ju enklare nåt är att lära sig desto mindre extra lär sig folk.
 
Att lita på de elektriska typ mobilen och GPS kan sluta att du helt gå vilse.
När jag själv är ute i en skog jag inte känner till brukar jag ha med mig tyg band som jag hänger upp mellan 20 m mellanrum och sedan plockar jag ner dom på vägen hem. Har du kunskap eller förmåga med uteliv så klarar man sig. Kan ju vara att vi människor litar mera på elektroniken än vad vi har för praktisk kunskap med oss.
 
Nermande närmar sig nog pudelns kärna. Idag går det mesta att börja fullt ut direkt via butiken.
När vi började, gjorde vi det i gäng, med scouter, kompisar. Expedition var något för andra som man läste om i böcker.

Min första moped var en skrothög som jag fick renovera. Ett sätt att lära sig funktion och begränsningar. Samt inte minst möjligheter.

go tur
 
De jag träffat på i spenaten som skadat sig hade alla överskattat sin förmåga.

Solo måste man ju se till att man kan komma hem för egen maskin.

Häromdagen såg jag en Monsen på vift, han hade en brant nerstigning att göra och han letade verkligen efter den möjliga vägen ner.

Mindre erfarna hade kunnat skada sig själva.

Bra utrustning och tränade metoder garanterar inte ett bra huvud.

Antalet tilltagande räddningsbehov tyder på att alla har inte planerat att komma hem.

go tur
 
Ok, jag valde att citera nermander men bara för att det verkade vara representativa uttalanden för hela tråden.

Jag säger att navigera med GPS är jättelätt att lära sig så man går miste om en massa information om friluftsliv som man annars hade fått sig till livs under tiden man lärt sig hantera karta och kompass.
Ja det känns korrekt. Men jag vill tillägga att bara för att man tar med sig en GPS är det ju inte säkert att man får den nytta av den som den faktiskt är kapabel att ge. Även en GPS kräver ju någon kunskap och vana.

Skulle man köra moppe för 30 år sen så var man tvungen att lära sig hur koppling och växellåda fungerar...
Nej dagen moppar kräver ju inte någon sådan kunskap. Därför saknas ju viss insikt om hur moppen funkar. Ungefär som med bilen, dagens körkort kräver ju inte någon tekniskt insikt om hur bilen fungerar liknande körkorten för 50 år sen. Men det är ju andra bilar idag.

Skulle man fotografera för 30 år sen måste man veta hur bländare, slutartid, filmkänslighet och skärpedjup interagerar med varandra.
Vill nog tillägga att idag går det att lära sig fotografera mycket fortare pga direkt feedback på inställningar. Minst lika djupa kunskaper om bländare, slutartid, filmkänslighet och skärpedjup går att förvärva betydligt fortare med digitala systemkameror.

Ju enklare nåt är att lära sig desto mindre extra lär sig folk.
Att "hoppa över" karta och kompass för gå direkt på GPS är nog ett misstag. Att GPS leder till någon sorts "bekvämlighetskorrumption" (tror uttrycket i detta sammanhang kommer från B Thomasson) köper jag direkt. Kan man inte navigera med karta och kompass kan man inte få ut allt ur en GPS heller. Man måste öva på karta och kompass för att säkra dessa kunskaper. Samma gäller för GPS, öva och skaffa vana. Gärna kombinera för att lära sig båda systemen fortare. Snabbare feedback gör all inlärning snabbare och säkrare.

Sen rent allmänt tror jag att vi kör mer på säkerhet idag än förr. Jag hade heller ingen cykelhjälm som barn. Inte så mycket kunskap och minimalt med erfarenhet, ett grumligt omdöme är väl alla egenskaper som utmärker barn. Även för vuxna som börjar med något nytt blir paralleller med barn relevant.
Att det sker olyckor med folk som brister i erfarenhet och förberedelser kan inte komma som någon överraskning. Att dra slutsatsen att det är elektroniken som bär skulden är nog förhastad. Om man förlitar sig på en ficklampa så måste man ta med tillräcklig med batterier. Eller?

Att mobiltelefoner kan ha dålig täckning kan väl knappast vara mobilens fel.
Hur många förlitar sig på en båtmotor (som man inte begriper sig på) när de ger sig ut på sjön?

Båtfolket och friluftsfolket växer i antal, klart det blir incidenter.
Jag brukar dubblera sånt jag anser mig behöva för att vara säker.
Så tänkte jag inte förr men att vara ute i naturen ensam fick mig att tänka mer på vad som kunde hända och att jag måste klara ut ev problem själv.

Många säkerhetsdebatter här på utsidan får mig också att tro att vi kör mer på säkerhet idag.

mvh thomas
 
Vill nog tillägga att idag går det att lära sig fotografera mycket fortare pga direkt feedback på inställningar. Minst lika djupa kunskaper om bländare, slutartid, filmkänslighet och skärpedjup går att förvärva betydligt fortare med digitala systemkameror.

Det är möjligt, men 90% av mina bekanta som har digital systemkamera har den alltid på Auto. Jag skulle en gång låna en kamera av en bekant, som jag räknar som ganska teknisk. Jag frågade hur man kommer åt exponeringskompensationen (eftersom jag skulle ta bilder på folk som satt i skuggan en solig dag och ville överexponera ett par steg). Han hade ingen aning, han hade aldrig använt annat än Auto under de två år han ägt kameran.
 
Det är möjligt, men 90% av mina bekanta som har digital systemkamera har den alltid på Auto. Jag skulle en gång låna en kamera av en bekant, som jag räknar som ganska teknisk. Jag frågade hur man kommer åt exponeringskompensationen (eftersom jag skulle ta bilder på folk som satt i skuggan en solig dag och ville överexponera ett par steg). Han hade ingen aning, han hade aldrig använt annat än Auto under de två år han ägt kameran.

Jo så är det nog. Men min första erfarenhet av en digital systemkamera var (vi talar om 2003 nu) att kameran i autoläge förutsatte att jag kunde hålla den still.
Det triggade min vilja att kunna ställa in den själv eftersom jag uppfattade att autoläget var ganska korkat (det har nog blivit bättre processorer idag men hundraprocentigt är autoläget fortfarande inte).
Men om viljan att lära sig ställa in kameran själv finns, så går det betydligt fortare att lära sig med en digital kamera.

Generellt så är inte elektronik bättre än användarens kunskaper om densamma hur man får ett bra (eller tillförlitligt) resultat.
mvh thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Picea Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller? Allmänt om friluftsliv 314
Elvah SJ - bara en resa är bokningsbar då jag tänkt åka Allmänt om friluftsliv 19
Livetiskuggan Vad är vanligast? Allmänt om friluftsliv 9
Anders Hermansson Debatt: Är allemansrätten hotad? - av ett uppluckrat strandskydd Allmänt om friluftsliv 74
Anders Hermansson Debatt: Är friluftsvärlden en manlig domän? Allmänt om friluftsliv 24
HasseQ Folk är klena nuförtiden ? Allmänt om friluftsliv 40
thureb Grå burk. Vad är det? Allmänt om friluftsliv 5
veni Hur nöjda är ni med organiserade gruppresor till avlägsna platser, ex. Kilimanjaro? Allmänt om friluftsliv 6
Ulke Vad är ett Akka 3 anno -92 värt? Allmänt om friluftsliv 5
fowwe Är friluftslivet i fjällen jämställt? Allmänt om friluftsliv 103
AndersSupertramp Jag är skitnödig - hur gör jag ... Allmänt om friluftsliv 9
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
Alexxx08 Hur farliga är myr? Allmänt om friluftsliv 5
daniellaa Solcell driven power bank är det nödvändigt? Allmänt om friluftsliv 40
Tundraman Vad är friluftsliv för dig.... Allmänt om friluftsliv 13
HannesB Vilken kniv är bäst? Allmänt om friluftsliv 33
stenblock Allemansrätten är jättebra Allmänt om friluftsliv 45
cc22 Kläder när det är kallt Allmänt om friluftsliv 29
veni Är det här en i iordninggjord tältplats? Allmänt om friluftsliv 4
saraabeiramar Säkerhetsutrustning på vinterfjället- när är vad nödvändig? Allmänt om friluftsliv 18
Det är då det stora vemodet rullar in Allmänt om friluftsliv 15
Jimsson Är detta en sik? Allmänt om friluftsliv 12
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
Schneeberger Gå iland där någon redan är? Allmänt om friluftsliv 41
tomhylsan Vandring är bra för hjärnan Allmänt om friluftsliv 3
Siol Köpa kängor, men står att dom bara är för korta turer? Allmänt om friluftsliv 4
Polarnatt Är vi skrockfulla? Allmänt om friluftsliv 14
Still Alive Hut vanligt är vandring utanför leder på låglandet? Allmänt om friluftsliv 24
stenblock Anser jägare/fiskare att vandring är meningslös hobby? Allmänt om friluftsliv 37
greendanger Fjällrävens grundare Åke Nordin är död Allmänt om friluftsliv 2
Kal-P-Dal Är elden ett MÅSTE? Allmänt om friluftsliv 156
SkogCarro Vad är "Dörn"? Allmänt om friluftsliv 5
bergtagen.skogstok Är det jantelagen som spökar? Allmänt om friluftsliv 36
johan.danforth Vilka blommor är detta? Allmänt om friluftsliv 18
Softboll Vilket är det största problemet vid längre vandringar/ camping? Allmänt om friluftsliv 13
GustavF. Att respektera naturen, vad är förnuftigt? Allmänt om friluftsliv 79
Piffy Vem är Friluftsmänniska ? Allmänt om friluftsliv 21
glenn o.c. Hur viktigt är friluftslivet för er Allmänt om friluftsliv 17
goldy_a Är det normalt att vara ensam? Allmänt om friluftsliv 180
Tvivlaren Bildfråga, Varifrån är bilden? Allmänt om friluftsliv 3
Mike C Vad är detta? (bifogad bild) Allmänt om friluftsliv 5
PetNor Tågpriser till fjällen är hutlösa, eller? Allmänt om friluftsliv 22
päeng Vad är detta? Allmänt om friluftsliv 4
jonnya När är det myggsäsong i Norrland/Lappland? Allmänt om friluftsliv 11
hassex Så kan det gå när inte Mamma är med Allmänt om friluftsliv 20
Akkajonte När är du i fjällen ? Allmänt om friluftsliv 5
seon Äventyr, vad är det? Allmänt om friluftsliv 21
asp Nu är det bevisat Allmänt om friluftsliv 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.