Är jag köpgalen?

Onödiga prylar eller inte

Du avgör själv om du gjort ett bra köp eller inte. Sätt bara igång och använd grejorna. Saker som är välanvända ångrar man inte att man köpte! Däremot kan man reta sig på saker som skramlar i lådorna utan att användas.
Köp mycket fritidsprylar, använd dom mycket, så tror jag du blir nöjd.
/John

Det är klart det finns billigare grejer än det du köpt. En fleecejacka för 1800 kan ju aldrig försvaras logiskt men man köper ju ändå. Men det är väl den enda prylen som sticker ut och jag gissar att du använder den rätt mycket när du inte vandrar.

Flickvännen

Kan ju vara intressant för relationen att ha koll på sin partners utrustning också...

Bara för att man själv köpt ett superkitt som skulle funka på en långtur i vildmarken så kanske inte ens partner har gjort det.

då kan det bli lite surt/kallt/blött.

Så anpassa ert mål till den svagaste länken i era utrustningar så får ni nog den trevligaste upplevelsen.

/ATW

Hej alla fjällrävar!

Jag har tidigare varit uppe och fjällvandrat med mina föräldrar 2 gånger och fattat tycke för det. Jag var dock i ålderarna 12 vid första vistelsen 16 vid andra. (Är idag 20 år). Nu i Augusti tänkte jagåka upp tillsammans med min flickvän och vandra Abisko- Nikkaloukta inkl topptur till Sydtoppen keb. Inför min resa har jag sparat mycket pengar och köpt utrustning som jag tidigare inte har haft.

det jag köpt är:

En skaljacka Houdini 1900:- 30 % rea
En skalbyxa Houdini 1200:- 30 % rea
Ett par Lundhags forest 2400:- ( de näst billigast lundhagskängorna?)
Ett begagnat fjällräven abisko tält 2000:-, varav jag betalade 1000:-
Ett par vandringsbyxor Urberg 599:-
En Houdini power houdi 1800:- (Köpte egentligen inte till fjällvandringen)
En Haglöfs sovsäck 1500:-
Ett JR gear liggunderlag för 900:-
En begagnad Fjällräven Kajka ryggsäck 85l för 2000:-
Strumpor 3 liners och 3 tjocka för totalt 500:-

Summa: 13 800 KR

Är detta helt vansinnigt? Jag förstår att det egentligen inte krävs allt detta och att man kunde hittat billigare alternativ såklart. Men är ändå mån att bygga upp en frilufts-arsenal som jag kan ha mycket länge, då jag trivs väldigt bra ute i naturen...

Vad säger ni här på Utsidan?

Mvh,

Mr Muntz

Du behöver också:
Långfärdscykel: 30000
Terränglastbil som är ombyggd till husbil: 250000
Klätterutrustning, speleologiutrustning, skidutrusting, ja kanske lite dykargrejer: 100000
Sen ska du ha en bra kamera: 30000

Uppdatering

Hej!

Nu har denna tråd legat och gonat i ungefär ett halvår och jag har under den tiden kommit underfund med att:

1) Jag är överlag nöjd med mina köp.

2) Jag har fått stor användning av specefikt några av inköpen, bl.a. ryggsäck, jacka, skor, byxor, tält och sovsäck.

3) Jag har under denna tid hunnit konsumera fler utelivsartiklar som jag har haft nytta av.

4) Mitt intresse för friluftsliv och äventyr har ökat.

5) Vad jag kommit underfund med och som ingen i tråden har riktigt skrivit är att jag/vi dels betalar för vår egen komfortabilitet. Ju mer vattentät jacka/tält du har, desto trevligare tur kommer du att ha, objektivt sett. Men också dels betalar för din säkerhet. SKULLE du bli isolerad eller borttappad på fjället eller vildmarken, tjänar en vattentät jacka dig väl, utifrån ett säkerhets-och överlevnadsperspektiv.

6) Som en annan i denna tråd sa har jag endast " skrapat på ytan". Fortfarande finns det mycket outforskade aktiviteter i naturen som kräver utrustning som en inte har. Jag har till exempel börjat nosa på min första vintertur; skidor, 4-säsongstält, bensinkök osv...

För dessa framtida inköp kommer jag åter igen söka mig till utsidans forum i panik och söka positiv bekräftelse för mina inköp.

Hör gärna av er om ni söker en färdkamrat, oavsett om det är över dagen eller en längre tur!

Mvh,

Mr Muntz

Ett tips är att lägga ut vad du är intresserad av att köpa, vad du är villig att betala och andra relevanta fakta FÖRE inköp. Då kan du få tips på olika alternativ, var du finner en specifik pryl billigast eller på rea osv.
Det finns många här som gärna delar med sig av sin kunskap.
Då får du rätt prylar till rätt pris för din kunskaps/erfarenhetsnivå.
Ha det fortsatt gott i det gröna (och vita)! :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Johank987 Investeringar för första vandringen. Är jag rätt ute? Utrustning allmänt 20
niklaz Friluftspryl jag är väldigt nöjd med Utrustning allmänt 65
Elvah Vilken är den lättaste fungerande mobiltelefonen just nu? Utrustning allmänt 28
d-b Helly-Hansen vs Haglöfs - vad är er uppfattning om kvaliteten? Utrustning allmänt 15
Prylfantast Vad är detta för ryggsäckar? Utrustning allmänt 4
stenblock Vilken Lundhagsmodell är dessa pjäxor ? Utrustning allmänt 7
behedwin Söker termosmugg med skruvlock som är tät Utrustning allmänt 4
Sezziyanen Pytteliten termos? Som ändå är bra? Utrustning allmänt 49
martinkaraba Vad är detta för gammal Lundhagskänga? Utrustning allmänt 2
Elvah Optimering: packa/ersätta med något i fleece som inte är en tröja Utrustning allmänt 54
Stenröset Toaspade - behövs den? Om ja, vilken är bäst? Utrustning allmänt 57
pelig Vad är detta? Utrustning allmänt 13
seobserver Nyaste prylen varför är den inte anmäld? Utrustning allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Hur ska man tänka och vilka är alternativen Utrustning allmänt 7
greenfish Fjällräven kundservice, är detta ett skämt? Utrustning allmänt 56
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
antongrahn -Vad är era bästa knep? Utrustning allmänt 12
Tord Hoppe Vad är "household bleach"? Utrustning allmänt 10
bico Vilka bra-att-ha-prylar är verkligen bra att ha? Utrustning allmänt 14
skyking Vad är det för skillnad mellan Racer- och MTB-växlar? Utrustning allmänt 2
UffeB Drybag som är bredare Utrustning allmänt 0
eyck Sök, ni som är kvalificerade... Utrustning allmänt 1
JohnnyL Inte är väl detta Nordmarka 2 Utrustning allmänt 4
EmilN Vilken funktion är det som ramlar ut ur min jacka? Utrustning allmänt 8
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
fingret Extremities skalvantar - vad är det för snöre? Utrustning allmänt 3
poptos81 Förslag på app som visar sträckan man gått och som är batterisnål. Utrustning allmänt 13
patrikiden Stor Jacka och Byxor som är vattentät Utrustning allmänt 3
pernissila Bankline(vad är det?) vs paracord Utrustning allmänt 12
Almgren fått ner det en del, men inte är det Lättpackning inte Utrustning allmänt 40
Elvah Vilken termos är bäst? Utrustning allmänt 32
tompa_m Och bästa mjölkflaskan är... Utrustning allmänt 19
FruNalleman Är märkeskläder så mycket bättre? Utrustning allmänt 78
labbman varför är kniven så viktig? Utrustning allmänt 122
gerritholl Vad är skillnaden mellan walkie-talkie och jaktradio? Utrustning allmänt 21
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
Heisenberg Är på jakt efter en tålig vandringsstav. Utrustning allmänt 10
såg hur bra är kvalliten på Helsport Utrustning allmänt 50
Vintervilan Hur bra är kikare från Brunton? Utrustning allmänt 8
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
såg vilka prylar är det mest status på? Utrustning allmänt 37
FruNalleman Och bästa vattenflaskan är...? Utrustning allmänt 87
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
Gamens Vad är min tubkikare, Bausch & Lomb Elite värd? Utrustning allmänt 0
Survivalist_Junior vad använder ni mest när ni är ute ? Utrustning allmänt 14
vega2k Nybörjare: Vad är en bra ryggsäck? Utrustning allmänt 9
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
Gun-valld Är du skogsmulle el prylnörd? Utrustning allmänt 91
NordenJolt Är kardborrlåset på hestras handskar onödiga? Utrustning allmänt 9
molino_rose Hur viktigt är det att veta pulsen i procent under träning Utrustning allmänt 12

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg