Är det någon som paddlar? Eller snackar ni bara?

kanonhelg i st:annas

var på min första kajakpaddlingstur i st:annas skärgård nu i helgen - helt underbart!!!

måste förstås paddla mer, men vill då slippa boka många månader innan som vi gjorde. jag paddlade en sisius med skedda som passade mig alldeles utmärkt. borde förstås prova andra modeller innan jag köper en men jag är redan nu tacksam för idéer på vad man ska tänka på inför ett köp, och gärna förslag på var man kan hitta prisvärda kajaker...
 
En av de första kajakerna min fru paddlade var just en Sirius i Tyrislöt. Hon tyckte den var kanon. Nu har hon testat många kajaker sedan dess. Men favoriten är nog ändå Siriusen. Frun har idag en Welhonpesä Pidaraq. Den passar oxå lite mindre paddlare och är snabb. Den är stadigare men inte inte lika lättmanövrerad som Sirius. Welhonpesä säljs bl a av Skärgårdsgumman på Utö.

Nu när du har fastnat för Sirius i glasfiber är det tveksamt om du blir nöjd med en plastkajak... De är annars något billigare. Det finns dock en del trevliga. P & H (som även gör Sirius) Capella, Prijon har bl a Seayak, Wildernesssystem har en ny kajak som ser jättefin ut som heter Tempest (har dock inte paddlat den), Necky Looksha osv.

Själv paddlar jag en Reval från Estland. Den köpte jag ny (privat) i Stockholm för 8000 kr (det finns dock skojare som vill ha ut 10-13000 kr). Den är lite längre än Sirius men väldigt trevlig och snabb att paddla. Den är lite lik Nordkapp från Valley (hmm,vilken slump). En mer prisvärd kajak går inte att hitta! Revalen är paddlingsmässigt helt i klass med dyra engelska kajaker. Finishen kanske inte är riktigt lika bra, men det bryr jag mig inte om när kajaken kostar en 1/3 av priset. Kolla på http://www.eastpole.ee.

Man får testa sig fram. Att köpa "fel" kajak är dock ingen katastrof. Jag har ännu inte förlorat några pengar på mina kajker (som förutom Revalen har varit begagnade)...
[Ändrat av ebba00 2004-08-10 kl 13:22]
 
Kanotklubb..

Hej Lotta
Jag tycker du ska försöka hitta en kanotklubb i närheten av där du bor och ta kontakt med dem.
Där kan du ofta få chansen att pröva olika kajaker och höra ägarnas åsikter om dem. Många klubbar har även gemensamma turer och teknikträningar för sina medlemmar.
Dessutom är det alltid kul att träffa lite likasinnade som man kan ut o paddla med..
/ Ulf
 
Lotschen, jag håller med Ulf. Det är väldigt svårt att ge bra råd, det är väldigt personligt vilken kajak som man trivs med. Visst det finns kvalitets skillnader, men flertalet kajaker som säljs är bra.

Just nu så håller vi i Blå Vågen på att testa en hel del olika kajaker, vilket vi kommer att skriva om senare i höst. Helt klart att olika paddlare inte tycker samma sak om en viss kajak.

Så slutsatsen är, låna, hyr och hör dig för bland andra paddlare.
 
Jag har paddlat

Kan ge "Olmar" en liten rapport från en som paddlat. Jag utgick från Bockholmen i Stockholm 18 juli på en femdagarstur i mestadels fint väder. Gick ut till Gillöga skärgård då det dock blåste så pass kraftigt och varnades för kuling på radion så jag avstod från Svenska Högarna och gick till Ut-Fredel istället.

Färden gick vidare norrut till min sommarstuga vid norra upplandskusten via Väddö kanal och Öregrund. En tur på 291 km blev det.

Ett par veckor senare när högsommarvärmen slog till åkte jag till västkusten och paddlade med en kamrat. Vi startade i Grebbestad och började med Väderöarna och sedan upp till Koster på ett ofta alldeles spegelblankt hav innan det var dags att återvända till Grebbestad och vidare färd hemåt där jobbet väntade efter fem veckors ledighet.

Ett års planering och funderande inför nästa sommars paddeläventyr vad det då kan bli.

Bilder från mina paddlingsutflykter finns snart på min hemsida http://www.ulams.nu.
 
Ja, jag kan också rapportera och lugna Olmar att jag paddlade igår kväll igen. Körde paddling som rejäl uppvärming (15 km) innan jag klättrade lite klippa.
 
Härligt med alla paddlare

Det var kul att läsa att folk hinner paddla också.

Jag hade hoppats att jag skulle reta upp en del men alla är så snälla här.

Mitt nästa försök att få igång er kanske blir på temat havskajak och sex.
Kan det va nåt?
 
Jag har paddlat lite också! Men det är dock bara fjällpaddling.. Hittils i sommar har det blivit rogen runt + lite småsjöar i området, røa upp och ned, runtikring femunden, femunden-røros och åt andra hållet samt i glåma och lite andra småplaskande dagsturer. Hade varit kul och prova lite kustpaddling också, har aldrig gjort det men det verkar spännande! Nästa sommar kanske!! :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
kennet_arvidsson Är det någon som testat/köpt Havkajak Coast-Trip 495 Paddling allmänt 0
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
calypso63 Ribb och duk Ålands kajak är det någon som vet något. Paddling allmänt 2
Fjorr Är packraft värt det 2023? Paddling allmänt 11
andremorgan Varför är baksida lår alltid spända när man roddar? Paddling allmänt 1
Wibrån Är Turingeån paddelbar? Paddling allmänt 8
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
Wibrån Preben Mortensen, en inspiratör inom paddling, är död Paddling allmänt 4
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
RödNovember Melker och Aquilo, vad är skillnaden? Paddling allmänt 4
Hur är Aquilo Vinga(Evolve)? Paddling allmänt 7
Chrille999 Vilken kanot är det här? Paddling allmänt 0
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
swimmer2 Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 4
RödNovember Vad är dessa remmar till för? (Boreal Inukshuk) Paddling allmänt 4
Adrianu Är denna kajak värd att laga och isf hur? Paddling allmänt 7
Silvaticus Vad är det här för en kajak? Paddling allmänt 9
MaritC Klepper - vad är bästa sättet att sälja faltkajak? Paddling allmänt 5
Örnsätrarn Vad är detta för kanot? Paddling allmänt 10
såg Vilka är återförsäljare av Packraft i Sverige Paddling allmänt 8
Aramidos Vad är det för kajak? Paddling allmänt 6
majjen Var i Fjällbacka är jag? Paddling allmänt 5
avslutad140107 Att snöra eller inte snöra, det är frågan... Paddling allmänt 83
puckelsnook Kapell med större midja. Är det måttbeställt som gäller? Paddling allmänt 6
puckelsnook Är Yak-grejer bra grejer? Paddling allmänt 0
Erik Barkefors Vad är en havskajak? Paddling allmänt 169
agadiver Kanot är samlingsnamn för smala vattenfarkoster Paddling allmänt 4
the_nice_dude Är du medlem i Sjöräddningssällskapet? Paddling allmänt 21
jazzmatsa prylar som man retar sej på/grejor som är skit Paddling allmänt 146
martallen Är däckslinor nödvändiga? Paddling allmänt 167
Silen Är en skumfylld paddel mer ömtålig jämfört med en homogen??? Paddling allmänt 2
521 Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 3
sumpa Nu är dom iväg från Shetland! Paddling allmänt 4
Alex_S23 Vad tusan är detta? Paddling allmänt 21
Niftigolebb Hur viktig är vikten? Paddling allmänt 114
orjanraberg Min kajak är lite sned, bör jag reklamera? Paddling allmänt 49
minus7 Vilket årtal är min kajak från? Paddling allmänt 4
Welsh Vad är detta för kajak?? Paddling allmänt 4
torger Surfskis - vad är de bra på, egentligen? Paddling allmänt 14
hannulan Paddeljacka - vad är PU? Paddling allmänt 5
Hajpojken Vad är detta för Kajak? Paddling allmänt 12
PetNor Åsnen, paddling. Hur är det? Paddling allmänt 12
emil. Vilka är de vackraste, längsta och mest paddelvänliga åarn i Sverige? Paddling allmänt 9
jpk Hur är Everest kajaker? Paddling allmänt 2
lleberg Hur tålig är Pakboats kajaker? Paddling allmänt 12
peter1959 Är aluminiumkanadensare mer... Paddling allmänt 10
kajaken_yahoo.com Livet är livsfarligt Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.