Är det försent å nå Kebenekise

Vi är sent ute, jag och mina polare undrar om det det är försent för säsången att gå upp på Keb.
Är vädret så att det tillåter en tur över glasiären upp till toppen? Vintern börjar ju nalkas.
De som har erfarenhet av sena toppbesök får med glädje höra av sig.

Peter
 
Kebnekasie genomför inga guidad turer till toppen mer under den här säsongen...Fjällstationen stängde den 19/9. Hurvida man når toppen eller inte beror till största delen på vädret. Lyckas ni pricka in en dag med bra väder finns det säkert möjlighet...Så som väderläget ser ut för närvarande finns det inte allt för mycket hopp...
 
Jag har varit upp där i slutet på oktober, och då var det ca 30-40 cm snö vid toppstugan och ganska svårframkomligt. Det var doch en ovanligt sen och snöfattig höst, normalt kommer snön tidigare. Men innan snön kommer i alltför stor mängd ska det nog inte vara några problem, dock får man se upp mer med vädret ju senare på säsongen man kommer.
 
snö hör det väl snarare lättare att gå upp på Kebnekaise. (med stighudar) Lite tungt att släpa på fram till snögränsen dock. Vänta några veckor så är det säkert skidføre hela vägen. Jag var där i slutet av oktober før några år sedan. 50cm snø. Møtte två skåningar till fots som "glømt" kolla snøläget innan dom åkte... Under senhøsten är dock dagarna väldigt korta så det blir lång tid i tältet och mindre till fots. En bra pannlampa kan rekomenderas.
 
stoveman; sa:
Vi är sent ute, jag och mina polare undrar om det det är försent för säsången att gå upp på Keb.
Är vädret så att det tillåter en tur över glasiären upp till toppen? Vintern börjar ju nalkas.
De som har erfarenhet av sena toppbesök får med glädje höra av sig.

Peter


Hejsan Peter

Jag är just hemkommen från en tur till kebnekaise.
Var där förra veckan från onsdag till söndag.
Vi hade en makalös tur med vädret & således nådde vi toppen utan problem.
Snön ligger från ca 1000 m & uppåt. Inga stoa mängder dock. Inga problem att gå med kängor.
Men rätt va de är så kan snön vräka ner & då blir det inte så kul att gå upp.
Men som sagt... Har ni tur med vädret & det inte kommer så mycket snö innan ni åker så är det nog inga problem... Men det vet man ju aldrig i förväg.

// lars
 
Hur svårt är det och vilken utrustning krävs för att ta sig upp för keb vintertid, t ex i Januari. Planerar att bege oss ut på en skidtur i fjällen där vi bor i tält. Hur kallt får man räkna med att det kan bli? -30?
 
johre; sa:
Hur svårt är det och vilken utrustning krävs för att ta sig upp för keb vintertid, t ex i Januari. Planerar att bege oss ut på en skidtur i fjällen där vi bor i tält. Hur kallt får man räkna med att det kan bli? -30?

Det är svårare /jobbigare än andra tider på året men inte så att det borde avskräcka. Med stighudar under skidorna går det mkt lättare. En annan bra grej är "häl lyftare" (en grej man vrider upp på skidan så att hälen kommer en 10 cm upp, används vid branta stigningar och spar hälsenor).

Antagligen blir ni tvugna att spåra från fjällstationen och upp på toppen. Jobbigt men samtidigt lite mer äventyr än en tur vid påskveckan.

Jag har gått upp på toppen en 4-5 ggr på vintern via västra leden och det är oftast möjligt att behålla skidorna på hela vägen førutom över Vierravarri, (300 "förlorade" höjdmeter upp och sen ner) där snøn brukar vara bortblåst.

Att som rellativt oerfaren (?) utan adekvat utrustning (?) gå upp via östra leden (betydligt kortare) tror jag inte är att rekomendera. På sommaren kan man hålla sig i de fasta rep som hänger där men jag tror inte det är så lätt att hitta dem på vintern.

Om det är mkt snö kan ni åka från toppen ner genom "Durlings led" till Tjäktavagge (väster om Kebnekaise) då får ni ett åk på 1300 fallhöjdsmetrar. Inte mkt som slår det i Sverige. (Från toppen av Akka blir det 1500 m).

Det finns två toppstugor för övernattning varav den nyaste är den sunkigaste och otrevligaste. Det går en "fångstarm" mellan den "nya" västra och den äldre (mysigare) östra. I den nyare kan du iofs elda om du skulle orka släpa upp ved. Obs ingen av dem är det minsta mysig men det duger för en natt.

Förutom varma kläder, sovsäckar (tänk "komfort temperatur" ej "extremtemp."), dubbla tjocka liggunderlag, ett bra tält med stor absid osv, behøver ni ett bensin/diesel kök. Att smälta snö med t-sprits triangia tar väldigt lång tid i - 20c. Med ett bensin/ dieselkök kan ni även värma upp tältet/ torka upp rimfrost/kondens. Bra att ha lite erfarenhet av köket innan ni börjar elda inne i tältet. Läs norsk artikel om "eldning" inne i tältet:

http://www.villmarkssida.no/article.php?sid=561&mode=thread&order=0

Passa på att fylla vattenflaskor vid forsande bäckar, använd staven och spännband till att hämta upp vatten.

God tur! å berätta hur det var.
 
stoveman; sa:
Vi är sent ute, jag och mina polare undrar om det det är försent för säsången att gå upp på Keb.
Är vädret så att det tillåter en tur över glasiären upp till toppen? Vintern börjar ju nalkas.
De som har erfarenhet av sena toppbesök får med glädje höra av sig.

Peter

Hej Peter!

Östraleden (att gå över Björlingsglaciär och klättrng) rekomenderar jag INTE att du/ni ska gå vid denna tidpungt på året. Eftersom det nu både regnar/snöar och är minusgrader på höjd, vilket gör klättringen extremt hal och mycket farlig.
Men att gå Västraleden kan gå, men man får räkna med att det blir betydligt tyngre än om ni hade gått på sommaren.
Det gäller då bara att pricka in en fin dag med bra väder. Lyckas man med det får ni en underbar tur.
Men för närvarande har regnet vräkt ner nu i nästan en vecka.
 
Januarimörkret

Måst först bara säga att jag inte har någon som helst avsikt att ge mig ut på fjället norr om polcirkeln i januari. Men ni som nu gör det, snö och kyla i all ära, men vad är nöjet när det är mörkt 23,5 h/dygn?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vattenvargen Vad är som Rondane men ändå inte? Fjällvandring 13
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
Crimper Vilken modell är detta? Fjällvandring 10
Pappan Hur är dessa vadställen? Fjällvandring 15
Petter är jojoleden vandringsbar i september? Fjällvandring 7
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
mikael.johansson Helags - hur torrt är det i bäckarna? Fjällvandring 2
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
Consultra Ekorrdörren, från vilket håll är bäst? Fjällvandring 2
Picea När är hösten vackrast i Jämtland? Fjällvandring 18
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
såg Vilka fjälleder är det mest fjällnära skog. Fjällvandring 2
storerik Vad är detta för fjäll? Fjällvandring 1
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
avslutat 73229 Vilket är fjället? Fjällvandring 10
_tobbe_ Vart är detta? Fjällvandring 3
Kebabnekajse Nån som är sugen på Triangeln? Fjällvandring 2
stenblock Hur ofta är man med om att folk blir sura när de måste dela fjällstuga? Fjällvandring 32
Göran_ Hur tabu är det att använda STF stugornas "nödrum" off-season? Fjällvandring 44
Kogoyo Storulvån - Vålådalen: hur långt är det? Fjällvandring 2
DanielDanielsson Är hund I Sarek Nationalpark förbjudet? Fjällvandring 34
moa_k40 Är vandringsbyxorna (Lundhags) myggsäkra? Fjällvandring 1
Norris Är "ny-gamla" toppstugan på Kebnekaise riven? Fjällvandring 8
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
jffoto Vart är denna bild tagen? Nipfjället Fjällvandring 5
Norris Hur är stigen söder om Tuottar? Fjällvandring 5
Stallo Någon som är sugen på Kaskastjåkka Fjällvandring 0
jooose Blåmannsisen - hur säker är den? Fjällvandring 5
skogsmulle101 Någon som är detaljkunnig ang Kungsleden? Bilder. Fjällvandring 28
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
fremag Hur är snö/vattennivån i Sarek nu? Fjällvandring 4
JMel Vad är detta? Fjällvandring 8
roYal Hur är läget i Sylarna? Fjällvandring 2
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Evajar Hur är vaden mellan Staloluokta och Saltoluokta? Fjällvandring 8
bakti Hur är Hardangervidda? Fjällvandring 9
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
CarinaR OK, jeans är inte den optimala byxan... Fjällvandring 9
Revisch Hur stor är Skämmabákte-stenen? Fjällvandring 59
nemorosa Är jag knäpp? Om ryggsäcksstorlek Fjällvandring 96
camlun Vad är det och vad gör den här? Fjällvandring 2
såg Vilken väg är lättas att nå Låkkatjåkka Fjällvandring 3
aksello vad finns det för utbud på butikerna längs kungsleden och hur är priserna? Fjällvandring 5
knolpak Butiken i Kebnekaise fjällstation - Kan man lita på att det inte är slut på hyllorna? Fjällvandring 4
ique Hur mycket är mycket folk? Fjällvandring 6
Salmiak När är vackraste höstfärgerna i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 9
JMel Vad är detta på Sarvesjåkkås strand? Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.