Är det farligt att slå runt?

Jag är en nybörjare på detta med kajaker men jag har kikat runt en del här på forumet och andra ställen. Jag ska också bygga mig en egen Grönlands kajak i sommar på en byggarkurs hos Andi Röder och räknar med många blöta dagar innan jag lärt mig behärska kajaken. Det verkar vara så att de finns en viss rädda för att välta och slå runt med sina kajaker och att det kan innebära stora risker. På något sätt tycker jag att de borde höra till sporten att man då och då välter, medvetet eller ofrivilligt. Grönlandskajak gubbarna tillbringar ju nästan mer tid i och under vattnet än ovanför. Kanske är det så att en fullpackad långfärdskajak är svårare att rolla eller ta sig upp i efter det man vält?
Det jag menar är att det är ju en vatten nära syssla i en rank farkost så ett dopp då och då borde ju vara helt naturligt. Med rätta kläder och utrustning anpassade efter väder och temperatur borde väll det inte innebära någon större panik att ramla i spat.
Är det något som jag har missat? Är det farligt att slå runt med sin kajak?
 
Förmodligen inte...

Ingen fart, ingen fallhöjd, bara mjukt vatten. Du blir blöt om du nu skulle klara av att välta...Simkunskap och flytväst är bra.

Har inte själv gått runt i en kajak än på 4 turer, bara voltat med en motorbåt, men det är nåt annat.


peter
 
Senast ändrad:
Det beror förstås på omständigheterna...

Om man paddlar lättklädd i en kanot som man inte kan rolla och inte klarar av att ta sig upp i, och det är 4 grader i vattnet och 1 mil till land, och kanske ytterligare försvårande omständigheter så skulle jag i det längsta undvika att plurra. Att undvika att plurra brukar däremot vara betydligt enklare, än vad den som inte paddlat föreställer sig.

Att plurra när man kan rolla, eller när man kan ta sig upp, eller kan ta sig i land, och när vattentemperaturen inte är ett problem osv är förstås helt odramatiskt, om nu inte själva plurrningen beror på nåt dramatiskt som t ex att man blir påkörd av en större båt.

Väldigt få som paddlat ett tag bekymrar sig dock för plurrandet.
 
Jag har ju badat ofrivilligt ett antal gånger vid fikaraster när stövlarnas friktionskoefficient understigit stenarnas och jag har överlevt. Att välta i öppet vatten har jag bara gjort en gång och då för att testa simförmågan i kontrollerad form. Ett tips bara, glöm inte att ha handtaget på kapellet på utsidan för annars kan det bli lite jobbigt att dra av det med bara händer, och med våtdräktshandskar omöjligt och då drunknar man hängandes uppochner under kajaken när man inte kan göra wet exit.


Ps: Det går INTE att paddla utan att sitta i kajaken, inte ens med luftfylld torrdräkt.:)
 
Jag är en nybörjare på detta med kajaker men jag har kikat runt en del här på forumet och andra ställen. Jag ska också bygga mig en egen Grönlands kajak i sommar på en byggarkurs hos Andi Röder och räknar med många blöta dagar innan jag lärt mig behärska kajaken. Det verkar vara så att de finns en viss rädda för att välta och slå runt med sina kajaker och att det kan innebära stora risker. På något sätt tycker jag att de borde höra till sporten att man då och då välter, medvetet eller ofrivilligt. Grönlandskajak gubbarna tillbringar ju nästan mer tid i och under vattnet än ovanför. Kanske är det så att en fullpackad långfärdskajak är svårare att rolla eller ta sig upp i efter det man vält?
Det jag menar är att det är ju en vatten nära syssla i en rank farkost så ett dopp då och då borde ju vara helt naturligt. Med rätta kläder och utrustning anpassade efter väder och temperatur borde väll det inte innebära någon större panik att ramla i spat.
Är det något som jag har missat? Är det farligt att slå runt med sin kajak?

Om du ser till att dina första kapsejsningar sker frivilligt och under kontrollerade former så är det inget som generellt säger att det är farligt att slå runt med en kajak. Det man gärna vill träna på är att lära sig ta sig ur kajaken på ett lugnt och metodiskt sätt vilket man enklast lär sig i en varm och skön simbassäng. Denna övning kan vara särskilt relevant för dig med en grönlandskajak eftersom sittbrunnen ofta är rätt liten. Men de flesta med grönlandskajakpaddlare lär sig ju ändå att rolla så småningom och kommer troligtvis aldrig någonsin behöva lämna sin båt efter det. De riktiga fantasterna anser att rollen bara är ett av de många sätten som finns att manövrera sin farkost med.

Jag kan av egen erfarenhet intyga att det faktiskt kan vara farligt att slå runt om man inte som jag nämnde har testat det någon gång förrut. Första gången jag vippade med min havskajak så trodde jag i ärlighetens namn att jag skulle dö bokstavligen. Jag hade inte tränat på att få av mig kapellet, jag viftade och slog med paddeln för att få huvudet ovanför vattenytan vilket gjorde att jag kilade fast mig ännu mer i sittbrunnen och upp till ytan med huvudet kom jag inte. Jag kom loss till slut men blev riktigt omskakad. Har man provat en gång eller två på rätt sätt, så är det fullständigt odramatiskt.

Att det sedan är livsfarligt att bli kvar i vattnet om det är kallt är ju en annan femma, men just själva vippandet är inget att oroa sig för.

Och just det, ju mer last desto lättare att rolla. En kajak som ligger djupt är lätt att rolla. Faktum är att det är ett ganska vettigt sätt att lära sig rolla på att delvis vattenfylla sittbrunnen. Men det lär du inte behöva med din grönlandskajak. Den ligger så djupt ändå.

Lycka till
/Jonas
 
Fastnade också upponer första gången jag paddlade med neoprenkapell. Jag tyckte inte det var kul heller... Tog en stund att träna bort den blockeringen jag fick då.
 
Frågan är förstås ledande. Men som redan sagts beror de helt på omständigheterna.

Det är skillnad att slå runt på Atlanten eller ovanför Niagarafallet

I några kanot grenar ingår rollen som ett naturlig del

http://www.youtube.com/watch?v=MVBBYV1uT_U

Första gången man testar att gå ur kajaken ser man till att man har provat på land flera gånger. Har man ett nytt neoprenkapell ser man till att det är rejält blött.

testa på gruntvatten gärna inte allt för kallt se till att du har en kompis med dig. Ha också ett cyklop på dig.

Hans Friedel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjorr Är packraft värt det 2023? Paddling allmänt 11
andremorgan Varför är baksida lår alltid spända när man roddar? Paddling allmänt 1
Wibrån Är Turingeån paddelbar? Paddling allmänt 8
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
Wibrån Preben Mortensen, en inspiratör inom paddling, är död Paddling allmänt 4
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
RödNovember Melker och Aquilo, vad är skillnaden? Paddling allmänt 4
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
Hur är Aquilo Vinga(Evolve)? Paddling allmänt 7
kennet_arvidsson Är det någon som testat/köpt Havkajak Coast-Trip 495 Paddling allmänt 0
Chrille999 Vilken kanot är det här? Paddling allmänt 0
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
swimmer2 Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 4
RödNovember Vad är dessa remmar till för? (Boreal Inukshuk) Paddling allmänt 4
Adrianu Är denna kajak värd att laga och isf hur? Paddling allmänt 7
Silvaticus Vad är det här för en kajak? Paddling allmänt 9
MaritC Klepper - vad är bästa sättet att sälja faltkajak? Paddling allmänt 5
Örnsätrarn Vad är detta för kanot? Paddling allmänt 10
såg Vilka är återförsäljare av Packraft i Sverige Paddling allmänt 8
Aramidos Vad är det för kajak? Paddling allmänt 6
majjen Var i Fjällbacka är jag? Paddling allmänt 5
avslutad140107 Att snöra eller inte snöra, det är frågan... Paddling allmänt 83
puckelsnook Kapell med större midja. Är det måttbeställt som gäller? Paddling allmänt 6
puckelsnook Är Yak-grejer bra grejer? Paddling allmänt 0
Erik Barkefors Vad är en havskajak? Paddling allmänt 169
agadiver Kanot är samlingsnamn för smala vattenfarkoster Paddling allmänt 4
the_nice_dude Är du medlem i Sjöräddningssällskapet? Paddling allmänt 21
jazzmatsa prylar som man retar sej på/grejor som är skit Paddling allmänt 146
martallen Är däckslinor nödvändiga? Paddling allmänt 167
Silen Är en skumfylld paddel mer ömtålig jämfört med en homogen??? Paddling allmänt 2
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
521 Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 3
sumpa Nu är dom iväg från Shetland! Paddling allmänt 4
Alex_S23 Vad tusan är detta? Paddling allmänt 21
Niftigolebb Hur viktig är vikten? Paddling allmänt 114
orjanraberg Min kajak är lite sned, bör jag reklamera? Paddling allmänt 49
minus7 Vilket årtal är min kajak från? Paddling allmänt 4
Welsh Vad är detta för kajak?? Paddling allmänt 4
torger Surfskis - vad är de bra på, egentligen? Paddling allmänt 14
hannulan Paddeljacka - vad är PU? Paddling allmänt 5
Hajpojken Vad är detta för Kajak? Paddling allmänt 12
PetNor Åsnen, paddling. Hur är det? Paddling allmänt 12
emil. Vilka är de vackraste, längsta och mest paddelvänliga åarn i Sverige? Paddling allmänt 9
jpk Hur är Everest kajaker? Paddling allmänt 2
lleberg Hur tålig är Pakboats kajaker? Paddling allmänt 12
peter1959 Är aluminiumkanadensare mer... Paddling allmänt 10
kajaken_yahoo.com Livet är livsfarligt Paddling allmänt 4
torger Nelos glasfiberlaminat, är det nåt att ha? Paddling allmänt 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.