Är det farligt att slå runt?

Jag är en nybörjare på detta med kajaker men jag har kikat runt en del här på forumet och andra ställen. Jag ska också bygga mig en egen Grönlands kajak i sommar på en byggarkurs hos Andi Röder och räknar med många blöta dagar innan jag lärt mig behärska kajaken. Det verkar vara så att de finns en viss rädda för att välta och slå runt med sina kajaker och att det kan innebära stora risker. På något sätt tycker jag att de borde höra till sporten att man då och då välter, medvetet eller ofrivilligt. Grönlandskajak gubbarna tillbringar ju nästan mer tid i och under vattnet än ovanför. Kanske är det så att en fullpackad långfärdskajak är svårare att rolla eller ta sig upp i efter det man vält?
Det jag menar är att det är ju en vatten nära syssla i en rank farkost så ett dopp då och då borde ju vara helt naturligt. Med rätta kläder och utrustning anpassade efter väder och temperatur borde väll det inte innebära någon större panik att ramla i spat.
Är det något som jag har missat? Är det farligt att slå runt med sin kajak?
 
Förmodligen inte...

Ingen fart, ingen fallhöjd, bara mjukt vatten. Du blir blöt om du nu skulle klara av att välta...Simkunskap och flytväst är bra.

Har inte själv gått runt i en kajak än på 4 turer, bara voltat med en motorbåt, men det är nåt annat.


peter
 
Senast ändrad:
Det beror förstås på omständigheterna...

Om man paddlar lättklädd i en kanot som man inte kan rolla och inte klarar av att ta sig upp i, och det är 4 grader i vattnet och 1 mil till land, och kanske ytterligare försvårande omständigheter så skulle jag i det längsta undvika att plurra. Att undvika att plurra brukar däremot vara betydligt enklare, än vad den som inte paddlat föreställer sig.