Älskade Kebnekaises sydtopp - Vad är nästa steg?

Och dessutom på bekvämt avstånd till fjällstationer. Har man väl börjat vandra i Jotunheimen så är det svårt att återvända till svenska fjällen!

Opptur Jotunheimen av Finn Loftesnes rekommenderas. Finns på Adlibris.

"Jotunheimen er høyfjellsområdet over alle i Norge. Her ligger hele 255 av Norges 300 fjelltopper over 2000 meter.

I Jotunheimen finner vi Nord-Europas høyeste fjell, Galdhøpiggen (2469 m) og Glittertind (2466 m). Fjellområdet besitter ikke mindre enn de 20 høyeste toppene på Norges fastland."

http://www.aktivioslo.no/info/fjelltopper-i-jotunheimen/

Kan inte mer än att hålla med!
Om du är intresserad av de högsta topparna så är boken "Norge's fjelltopper over 2000 meter" en guldgruva också. Riktigt fin bok med turbeskrivningar, otroliga fotografier och kartor. När jag väl börjat läsa den boken så kan jag knappt sluta.

Opptur i Jotunheimen är också en riktigt bra bok :D

Men ja som sagt, har du en gång vandrat i Jotunheimen, då kommer du ha stora problem att återvända till svenska fjällen.
 
Jag knatade upp på Kebnekaises sydtopp via östra led nu i helgen och fullkomligt älskade det! Nu efter den långa tågresan ner har jag reflekterat och kommit fram till att jag skulle väldigt gärna vilja ta nästa steg i bergsbestigning. Min tanke var att bestiga ett lite högre berg (kanske runt 4000-5000 meter) eftersom jag tyckte Kebnekaise inte var så särskilt utmanande.

Mitt problem och anledningen varför jag vänder mig till det här forumet är att hitta ett berg som inte kostar för mycket. Jag har hört mycket om att Mt Blanc ska vara fantastiskt men eftersom jag är student har jag inte så mycket budget (som jag förstår det kostar det runt 14k exklusive resan dit).

För att summera och klargöra min fråga till er: Högt berg som är billigt och eftersom jag är nybörjare inte allt för svår.

Tack i förhand! :)

Finns mer utmaningar där du nyss varit. Kebnikaises Nordtopp från Tarfala är en helt annan sak en sydtoppen. Sen har du även Kaskasapakte. Alla fyra 2000 meters i Sarek. Allt gratis dessutom
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.