Älgjakten

Gick ut på Bergslagsleden i fredags

Vilken fart det blev i den här tråden :)

Jag kan iallafall berätta att i fredags gick jag på en dagstur. Jag satte ett orange band i hatten, och hade lite koll på älgtornen som passerades. Det var inte en jägare ute, och jag såg heller inga älgar.
 
Vilken fart det blev i den här tråden :)

Jag kan iallafall berätta att i fredags gick jag på en dagstur. Jag satte ett orange band i hatten, och hade lite koll på älgtornen som passerades. Det var inte en jägare ute, och jag såg heller inga älgar.

Som det funkar vid oss så jagar man av vissa såter olika dagar.
Det blir då att vi är i ett område bara en dag eller två.
Det mest störande är när älgen har en hund på sig, är att om älgen får vittring av en människa. Då
brukar den få panik och drar iväg ett par km.
Älgen kan hantera mötet med människor normalt med att gå åt sidan en bit. Då stöter säkert iväg älgar utan att du vet om det.
Hund + människa blir dock för mycket.
 
...Dock kan ett okänt föremål orsaka att man använder siktet.
Det finns ju andra saker som björn, varg räv fåglar mm, som åstakommer rörelser i skogen...

Är inte det livsfarligt ifall det okända föremålet skulle råka vara en människa?

Det är nog inte farligare än när du som gående möter en bilist.

Om jag får välja så möter jag hellre en bilist än blir siktad på med osäkrat vapen av en darrhänt älgjägare. Eller för att citera forumets mest konsekventa användare:

Om du inte vet var dom jagar så bör du inte gå ut.
Risken att bli förväxlad med en älg är liten, men prassel i buskarna brukar få en jägare att lägga an bössan. Du kommer då att hamna i hårkorset när du visar dig. Och den som håller i bössan har förmodligen hög puls...
 
Att lämna sängen är farligt, ändå avlider en massa i sängen.....
Håller man sig till leder brukar valet av dag spela mindre roll, men det är aldrig roligt att någon siktar på en.
Jagar helst som Patric, observerar med handkikaren inte siktet. Sittande passjakt är både trist och inte så säkert som en del tror. Hellre dålig jägare än att ha haft dåligt omdömme.
 
Var fick du osäkrat ifrån?

bortsett från att en 85-åring sköt på några bärplockare så har det väl inte hänt särskilt ofta.
Har några fotgängare blivit påkörd av bil idag?

Jag jagar inte så jag vet inte när en jägare osäkrar sitt vapen.

Jag bara reagerade på att du först avråder TS från att ge sig ut i skogen under jakten och riskera att hamna i hårkorset för en jägare med hög puls för att sedan bedyra hur säkert det är med jägare som sitter och siktar på orienterare för att bestämma om det är en älg eller en människa.

En allmän fråga: Finns riktlinjer från jägareförbundet om detta?
 
Jag jagar inte så jag vet inte när en jägare osäkrar sitt vapen.

Jag bara reagerade på att du först avråder TS från att ge sig ut i skogen under jakten och riskera att hamna i hårkorset för en jägare med hög puls för att sedan bedyra hur säkert det är med jägare som sitter och siktar på orienterare för att bestämma om det är en älg eller en människa.

En allmän fråga: Finns riktlinjer från jägareförbundet om detta?

Ja det det gör det troligen-använd inte kikarsiktet att kika med!
-men hur ska jag kunna garantera vad alla jägare gör?
Om man osäkrar har man beslutat sig för att skjuta, det är en stor skillnad.
 
-men hur ska jag kunna garantera vad alla jägare gör?

Det är väl det här som är problemet för "allmänheten". Att det finns jägare som gör rätt, hjälper ju inte den som blir skjuten av en som gör fel.
Att felaktiga saker händer går heller inte att borfförklara med hur det faktiskt SKA gå till. Sen är det ju uppenbart att uppfattningen även bland en hel del aktiva jägare är olika om vad som är tillfredsställande säkert.

Jag har aldrig oroat mig för jägare, och tycker ju också i grunden att den som håller i vapnet är den som MÅSTE ta ansvar för alla följder av ett avlossat skott.

Men, eftersom det nu rimligen finns en liten andel stollar (alltså såna som t o m Aktiv-jägare skulle kalla stollar) ute med klass 1-vapen, så är det nog klokt att hålla sig inne under älgjaktens första vecka. De som på olika sätt jagar älg längre, är mer sannolikt mindre ovana och mindre uppstressade. Det gör det åtminstone mindre farligt att vistas i skogen.
 
jag blir ju bara upphetsad i köket så jag är heelt ofarlig.. om vädret tillåter det så ska jag nog sova lite på passet på fredag. ;)

Sitta på älgpass är den ultimata kontrasten mellan tråkighet och spänning.
Jag förstår dom som somnar.
Flera av dom sista älgarna som jag skjutit knackade inte på dörren innan dom kom -dom bara kom ljudlöst.
Inte ens hunden sa något. Det är t o m riktigt enligt jaktprov att hunden ska va tyst när den förföljer älgar.

Då är frågan...varför skjuter vissa mer älgar än andra? är det bara tur? eller sover vissa?
-Konsten är att sitta still och vrida på huvudet hela tiden.
Jag hade en pryo med mig ett år och vi satt vändade mot varandra. Och faktiskt ...vi såg nästan dubbelt så många under veckan. (och fick skjuta..(pryon filmade!))
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Axe Muddus under älgjakten?? Vandringsleder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.