Addnatures kampanjer

Vaddå tycker du att en säljare skall bestämma vad du är villig att betala för något? Spelar det nån roll för dig vad priset var innan? Om det är avgörande om det är -10% rabatt eller -65% så är du lurad, förnekelse är första stadiet. (de andra stadierna brukar visa sig i kritiserande forumtrådar)
Om nåt är dumt är det väl att förlita sig på att andra vet ens bästa. Framförallt att andra VILL ens bästa :)

Det du glömmer och de som skrivit i samma anda före dig är att det inte finns någon anledning till vi, du jag eller någon annan ska acceptera att butiker säljer saker genom att ljuga antingen genom direkta lögner eller genom att t.ex. råka glömma saker i förhoppningen att om det funkar så funkar det.

Bara ett exempel.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=182625

Både Addnature och Outnorth listar ett rekommenderat och antytt ordinarie pris som enligt Prisjakt inte används på ganska länge, flera år... om det ens varit ett aktuellt pris.

Det är ganska enkelt att vara ärlig som säljare.

Här skapar båda butiken att detta köket är riktigt bra och till ett lågt pris, vi måste ju komma ihåg att vi får vad vi betalar för och detta kök skulle egentligen kostat minst det dubbla, 1800kr ett av de dyrare köken och jämför också med Primus kök i den prisklassen, eller t.ex. MSR.

Och det finns få sätt som är bättre än att faktiskt protestera, gnälla, det som funkar sämst att att bita ihop och skylla sig själv. För i slutändan så kan en göra undersäkningar in absurdum och jag kan komma fram till att det är mitt eget fel.

När det egentligen skulle vara så enkelt som att om butiken på det ena eller andra sättet säger att det är REA, specialerbjudande o.s.v., då ska det också vara så punkt.
 
Senast ändrad:
Läser du vad jag skrev? Sänker man en vara antar jag att det är från butikens ordinarie pris, till ett nytt reapris. Inte att man sänker en vara från ett höjt ordinarie. För det är att lura ordentligt.

Jag gör eftersök på alla mina köp, men handlar som sagt mest utomlands nu, cham3s, Barabes osv.

Inga motsättningar. Om procentsatsen är gjord utifrån ett rekomenderat pris är det helt i sin ordning, likaså om det är gjort från ett ordinariepris. Vad du personligen antar, tror eller drar för slutsatser är fullständigt ovidkommande. Någonstans; oavsett om det handlar om ett köp av vara eller en tjänst så bör man själv vara påläst, tänkande och inte vara beroende av att bli hållen i handen. Tycker du inte det?
Det finns givetvis textmassor som avhandlar och styr denna verksamhet. Det är upp till näringsidkaren att tillse dels att det framgår vad jämförelse priset är dels att detta pris är ett denne eller någon annan tillämpar. Eventuella frånsteg skall även de uttryckligen nämnas.
Klagomålen här är grundade på en missriktad naivitet (finare ord för****, jag försöker bättra mig) mot en eller flera aktörer när den istället borde riktas mot styrmedlen.


Men oavsett vad, i slutändan är det den med pengarna som beslutar om priset är eller var rätt. Den som känner sig lurad har förmodligen en fallenhet för det och borde för sin egen skull läsa på mer.
Naturligtvis är det fritt att tycka vad man vill om ramverken som styr oss men man måste spela efter dem.

Detta inlägg besvarar även personen efter dig som replikerade mig.
 
Senast ändrad:
På vilket sätt då?

Då din tes baseras på någon for av sunt förnuft och redighet skall gälla framför konsunentköplagen, motsv.

Ang. ord.priser (som sällan betyder något i rea-tider) har du en poäng -vad ska man lita på?- samtidigt är det spel enligt boken. Till sist har man endast sig själv och Gud att lägga sin förtröstan till.

Nu ä det jobb.
 
På vilket sätt då?

Såg precis ditt inlägg på föregående sida när du ondgör dig över konsumentköplagen samt marknadsföringslagen - bra rätt riktning på kritiken.

Självklart kan det kännas "bedragande" att aktörer agerar inom ytterområdet av reglementet, men det är inget argument för att envar inte skulle minska sin godtrogenhet, naivitet, etc. Snarare borde det öka en medvetenhet istället. Det tjänar vi alla på.
 
För någon vecka sedan hade XXL reklam om på duschtvål i sitt annonsblad. Rekommenderat pris 23 kronor. XXL pris22 kronor.

Per

Men det är ändå över 4 % billigare schampo även om 1% rabatt på tältkåtan som tidigare nämdes med pris på flera tusen är fler kronor i rabatt.
Snart är det nog även dax att förklara skillnaden på procent och procentenheter.

Lycka till med era köp och köp när köpepriset är lågt nog för dig och strunta i ev jämförelser.

/Patrik
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.