Aconcagua...

Jag har Aconcagua som mitt drömmål här i världen...

Undrar om det är någon som vil dela med sig av tips som kan vara nyttiga...

Jag ser inte att jag ska dit inom en särskilt snar framtid och ser därför gärna tips om bra förberedelser, t. ex. bra berg att bestiga i syfte att lära sig saker...
Men självklart även konkreta tips som var man kan få tag på resa, karta eller vad för utrustning som behövs.

Har viss erfarenhet av både vandring/trekking och klättring, men anser mig inte vara så begåvad inom klättringens ädla värld så att jag ska ta någon svår led...

Tack på förhand!
Joakim
 
Några tips...

Hej, Joakim. Här kommer några generella tips:

1) Börja med att läsa här på utsidan, i både forum (din fråga om Aconcagua återkommer rätt ofta) och på expeditionssidorna (där flera tidigare expeditioner har länkar till sina websidor).

2) För ett par år sedan kom det ut en bok som heter just "Aconcagua" av en svensk kvinnlig författare (kommer inte ihåg vad hon heter just nu, men vi har skrivit om det ett par gånger i forumen, vet jag). Den finns möjligen att låna på ditt bibliotek. En bra bok, och på Svenska.

3) Hör av dig till klätterförbundets expeditionsgrupp. Jag antar att Rafael Jensen fortfarande är någon form av kontaktperson och han har i så fall säkert några idéer om både förberedelser, tips på hur du skall gå tillväga för att skaffa sponsorer etc.

I själva förberedelsefasen inför ditt mål tycker jag personligen att följande lilla "trappa" för att stegvis nå det ger vettiga erfarenheter och grundläggande kunskaper:

4) Gå SKFs högalpina kurs (keb-kursen). Det är förmodligen Mike Amlert som håller i den, så hör av dig till klätterförbundet, så får du hans nummer. Det är en bra kurs där saker som användande av stegjärn och isyxa, kamraträddning, glaciärarbete, etc. tas upp.

5) Läs SKFs höghöjdsmedicinska kompendium. Det ger rätt bra insikt i hur kroppen fungerar på de här höjderna.

6) Gör några fjäll, sedan alper, för att sedan göra någon annan trekking-peak på över 5000 meter innan du ger dig av. Det finns många som jag kan rekommendera. Maila mig gärna på "kotten@coyote.org", så kan jag komma med några förslag.

Det här är givetvis inte "den enda rätta formeln" för hur man gör aconcagua, men i det fall att du verkligen följer tipsen här ovan kommer du att få långt fler erfarenheter, långt fler upplevelser och långt mer information än många andra som gett sig iväg, och det i sin tur tror jag kan ge en mer "maxad" upplevelse, när du väl åker, eftersom inte "allt är nytt och man måste överleva", utan faktiskt kan koncentrera sig på hur vackert det kan vara på hög höjd.

Lycka till med ditt projekt. Det är onekligen värt "omvägen" för att nå dit.

MVH

/Kotten
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Emil_S Utrustning att hyra for Aconcagua Trekking 2
hamlin Aconcagua Trekking 2

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.