Abisko

Hejsan,

Sitter och planerar två veckor i fjällen varav den ena skall gå av stapeln på lofoten och den andra är öppen just nu. Skulle vilja gå på tur och/eller göra toppturer. Har inte så mycket vana vad det gäller skidbestigningen så det är inga extrema turer som skall göras utan får nog klassa mig som nybörjare i detta sammanhang.

Skulle vilja ha lite tips på hur det är i och kring Abisko.

Turer/Svårighets grad/etc.

Martin
 
Tjåmahus!

Om ni kan tänka er att tälta... börja turen med att gå in och få "dags"-tips på Abisko fjällstation.

Därifrån skidar ni på cirka en dag till berget Tjåmahus (1795) som erbjuder fin utförsåkning. Om detta berg är er för mäktigt (ganska brant norrsluttning) finns det flera fina alternativ i omgivningen.

Gjorde min första vintertur i området tillsammans med en polare som också var helt grön. I år blir det tredje turen i rad... men antagligen till Sarek istället (insteg Ritsem).

Viktigt är givetvis att alltid ha respekt för väder, vind, snö och berg! Tjåmahus är bra (men brant...)eftersom det ligger relativt när bebyggelsen!

Kolla min enklare hemsida för turdokumentation...


MVH
Jmlove
 
Nej... kolla på en karta! Närmaste berget kan jag ingenting om men här finns det ju en lift! En hel del Telisbummare håller till här...

Efter tidigare planeringar har vi kommit fram till att Tjåmahus och området i dess närhet är det som ligger närmast Abisko. Det finns också en mysig dal som ligger mellan Tjåmahus och Lapporten där fina, men något mindre, toppar kan bestigas. Själva gjorde vi en hyffsat vådlig "nedhasning" här... "winter tour 2000". Det var kul en kul erfarenhet för två deviser som oss:
http://w1.865.telia.com/~u86520535/Abisko_2000_1/image011.jpg

Ingen erfarenhet om bergen kring Björkliden...verkar vara typ "platt" tycker vi!

MVH
Jmlove
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.