abisko - nikkaluokta med en pappa

Jag ska vandra Abisko - Nikkaluokta i slutet på aug början på sept. Jag har tänkt tälta men sover i stuga om vädret blir alltför dåligt. Min tanke är att gå sträckan på 6 dagar med 2 dagars stopp vid Kebnekaise för eventuell topptur i grupp (om vädret tillåter). Jag tänkte hålla de ungefärliga dagsetapperna som är mellan stugorna, men gå Alesjaure - Singi på 2 dagar istället för 3. Låter det vettigt för en med bra kondition som vandrat bara enstaka gånger tidigare. Gick Abisko-Alesjaure och runt lite, förra året. Var då ute i 5-6 dagar.

Den funderingen jag har är om jag ska låta min käre snart 60-årige far följa med på denna tur. Det kan ju inte ni riktigt svara på men jag lyssnar gärna till era tankar :) Han har ingen tidigare erfarenhet av vandring, men har velat göra det länge. Han har nog normal kondition, men tränar inte i nuläget. Det han gör är tungt fysisk arbete med husrenovering och tomt på sin fritid. Vet inte om det räcker. Har ni någon erfarenhet som ni kan dela med er av?

Ser fram emot en härlig tur med eller utan pappan :)
 
Självklart inte, är man 60 ska man inte ut på fjället, det är väl självklart;)

Nä allvarligt talat. Att vara 60 är i sig inget hinder. Att aldrig vandrat förut kan ju vara ett. Har han burit ryggsäck? Om inte så är en tältvandring kanske för stor chansning (detta oavsett ålder).

Friluftsvana? om man aldrig idkat friluftsliv kan de där 4 regndagarna i sträck vara ett oöverstigligt hinder, eller inte.

Nä kan nog inte ge ett rakt svar, men åldern i sig är inte hindret.
 
Varför inte

ta en testvandring med din pappa på 15 km med packning och ev en övernattning i tält. Är ni någorlunda jämnspelta på den testen så går nog fjällturen bra också.

Vill din pappa också bo i tält? I så fall kan han ha nytta av ett bra liggunderlag.

Thure
 
Jodå vi 60 plussare kan också!
Faktum är att "vi" är rätt många som fjällvandrar trots mogen ålder.
Det är liksom svårt att sluta!
Det hänger nog mer på viljan än åldern.
Att går en sväng på 1,5 mil med full packning är ingen dum idé.
Bra fotbeklädnad och som någon tidigare skrivit, bra liggunderlag
det är viktigt.
Möjligheten att sova inomhus om vädret är tjurigt finns ju alltid.
Uppmuntran i form av bastu finns ju i både
Alesjaure och Sälka. Kan kännas härligt om musklerna ömmar.
Sticker själv upp till Kvikkjokk och går mot Abisko alt. Björkliden
om några veckor.
Lycka till och skriv gärna och berätt hur det gick.
Vonsan..........64 årig morsa.
 
Eller så tar du helt enkelt med dig pappa och för att inte chocka den "gamle" mannen allt för mkt så börjar ni med att kör en stugtur.

Jag är på väg nästa vecka med min kära mor på 59 år på exakt samma sträcka. Räknar med att det kommer gå hur bra som helst. Ska även släpa med henne på västra leden upp på toppen om vädret inte ställer till det allt för mkt.
 
Min fru och jag gick mellan Saltoluokta til Kvikkjokk för några år sedan då var min far 70 år, men han är en ganska van vandrare har bl.a. Vandrat två varianter av pilgrimsleden till Santiago de Compstella (mer än 75 mil) när han var runt 70 och brukar normalt vandra mer än 100 mil per år...
 
Ja, 60 är väl ingen ålder. Men har han aldrig fjällvandrat så kan ni ju börja med nått lugnt, som just Kungsleden. Jag har vandrat en del med min pappa som är 60+ och då gått rätt tuffa turer. För att underlätta gjorde jag det mesta såsom laga mat, resa tält etc. Bar också de tyngre prylarna.
 
Jag tog med min mor (snart 60år) ut på fjället för två år sedan. Hon har inte tränat sedan hon var tonåring men fött och uppfostrat fyra barn samt jobat hela sitt liv på dagis (så inte har hon suttit orörlig inte). Hon går 2x1h promenader med jycken varje dag, annars inget mer. Hennes ryggsäckk vägde 11kg och hon bodde i stuga (tillsammans med mina syskon).

Det gick hur bra som helst!

Det som var viktigt för henne var just det där att kunna få sova i en stuga. Jag erbjöde henne tältet ett par gånger men hon valde stugan var gång. Jag bar dagsturspackningen och mutade henne med choklad då och då. En annan sak som var bra var att ta extra "fotopauser" (även om det inte fanns så mycket att fota) så att hon kunde vila utan att behöva be om det.

Jobbar din far med att renovera huset så borde han ha styrkan för vandringen (om han inte har någon ryggskada eller så). Kolla gärna som de andra skriver om han har konditionen. Det som är lättast att påverka är motivationen. Läste nyss en tråd om att vandra med 3- och 5-åring - där gavs tipset om att alltid ha en överraskning i beredskap. Ett mycket bra tips! Alla, oavsett ålder, blir ju glada över en överraskning. Den får väl variera med ålder och smak. Russinask åt en 3-åring, smulpaj på nyplockade blåbär åt 57-årig mor, kanske whisky åt duktig far?

Klart far ska med upp till fjälls!

Lycka till!
 
Tack för svar!

Nej, som ni säger så är ju 60 i sig ingen ålder, men att ta det lugnt och att gå en testtur innan låter klokt, när det är första gången :)

Får fundera över tält/stuga. Tar nog med tält så bestämmer vi hur det känns väl på plats. Vill ha alternativet om det går snabbare eller långsammare än räknat. Stugorna ligger som sagt längst med så där är det bara att stanna till om man vill.

Hoppas ni alla får härliga turer till fjälls!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Valde Abisko-nikkaluokta Fjällvandring 12
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Joonaka Abisko-Nikkaluokta via trepassleden(?) Fjällvandring 5
Jollenisse Abisko-Nikkaluokta budget vandring Fjällvandring 15
nicko_ Abisko-Ballinvagge-Aliseatnu-Mårma-Vistas-Tarfala-Cevrraláhku-Nikkaluokta Fjällvandring 26
Vandrefalken1976 Abisko - Kebnekaisr/Nikkaluokta via Lapporten och Mårma i september? Fjällvandring 1
Thebigt Tips / väderläget Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 7
xoxoxo Nikkaluokta-Abisko <24 timmar Fjällvandring 38
sofiasahlen Katterjåkk–Nikkaluokta Fjällvandring 13
Niandertalaren Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 8
SugarGlider Food and train tickets for Kungsleden (Nikkaluokta-Abisko) hike Fjällvandring 10
Noceur Vandring abisko till nikkaluokta med funderingar. Fjällvandring 12
björsi Abisko -> Vistas -> Unna Räita -> Nikkaluokta Fjällvandring 15
sanoj89 Abisko till Nikkaluokta i juli Fjällvandring 2
spillevink vandring nikkaluokta- abisko i juni Fjällvandring 20
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
disgruntled Hur ser det ut mellan Abisko - Nikkaluokta nu? Fjällvandring 0
Vortexstar69 Turberättelse Abisko - Nikkaluokta (via Mårma & Vistas) Fjällvandring 4
shiloh Rimlig planering Abisko -> Nikkaluokta? Fjällvandring 1
dgustaf Abisko-Nikkaluokta över Mårma Fjällvandring 15
domkraft Från Abisko till Nikkaluokta i Keen Targhee II Low? Fjällvandring 2
Laufrakan Tips & Råd av erfarna - Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 24
hijk Abisko-Nikkaluokta i September 3-säsongs Fjällvandring 2
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
iscl Nikkaluokta-Abisko med hund (fjällräven classic) Fjällvandring 6
A.P. Abisko-Nikkaluokta midsommar? Fjällvandring 10
kahin.akram Fjällvandring abisko - nikkaluokta sommar -15 Fjällvandring 26
AnnaLund88 Vandra Kungsleden Abisko-Nikkaluokta Fjällvandring 1
personnvik Söker vandringssällskap från Abisko 2 eller 3 juli till Nikkaluokta via Mormapasset Fjällvandring 1
Fjäderklätt Abisko-Nikkaluokta vandringsbar juni 2014? Fjällvandring 19
southerner abisko till nikkaluokta Fjällvandring 5
fridaeus Vatten och snö Abisko Nikkaluokta Fjällvandring 14
SnowFlax Alpin ensamvandring Nikkaluokta-Abisko, via Mårma Fjällvandring 6
avslutad160426 Newbie till Abisko - Nikkaluokta sensommaren 2014 Fjällvandring 4
barkskog Nikkaluokta > Vistasdalen > Mårmas > Lapporten > Abisko Fjällvandring 2
Luth abisko <-> nikkaluokta Fjällvandring 0
Melhike Kungsleden, Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 38
ancaja Vandra Abisko - Nikkaluokta v37 Fjällvandring 7
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
markusbacka Någon som gått abisko-nikkaluokta nyligen? Fjällvandring 5
Gunnar81 Vandringsskildring Abisko - Nikkaluokta under vecka 26, 2012 Fjällvandring 0
AndSand Abisko-Nikkaluokta – var lämnar jag bilen smidigast? Fjällvandring 8
lina__85__hotmail.com Snöläget Abisko-Nikkaluokta? Fjällvandring 10
Blåbär55 Vandring abisko-Nikkaluokta med start på midsommar. Snöläget och tips? Fjällvandring 3
lunten Abisko - Nikkaluokta 11-18 september Fjällvandring 8
WalterBergman Abisko-Nikkaluokta Fjällvandring 6
ekaflnoren Abisko - Nikkaluokta 2011 - Läget just nu Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.