70-talsnostalgi

Som framgår av min brevväxling med Ulf så vill jag ge fler chansen att avnjuta en nostalgitripp till 70-talet, så orkar ni inte med mina tankar så hoppa till länken längst ned.

/Kåre

Hej Kåre!
Man kan se vissa kontraster mellan dagens funktionskläder och utrustning, inga mobiltelefoner med inbyggd GPS-mottagare, Internet och GPS. Vi hade ingen kontakt med de våra under de dagar vi var ute och paddlade.
Dina kommentarer är ”huvudet på spiken”.
Lennart har godkänt spridning av filmen så det är bara att länka på.
Tack för att du uppskattar vårt arbete, tycker att allmänheten gör det, det är väl de som bestämmer vår lön som inte uppskattar oss.

PS. Det fanns mellanöl i mataffärerna till och med sommaren 1977.

/Uffe

Tack ännu en gång för den fina förmiddagen och för filmen som jag njöt av likt nektar.
Jag vred mig i glädje över att få bevittna denna färd och framför allt musiken och kommentarerna var klockrena på vår underbara dialekt. Jag visade hustrun filmen och hon var totalt oförstående inför min reaktion. Hennes kommentar var ung “man måste nog hålla på att paddla för att begripa sig på denna film”.
Men det är ju kontrasterna som gör spänningen!
Tänk dig “utsidans” wannabees på SUP-bräder i tajta våtdräkter med Rayban-glasögon och zinkpasta på läpparna och gärna med några fjortisar i bakgrunden iförda string-bikini med putande läppar och styva bröstvårtor till tonerna av någon techno-rawe musik och andra assessorer typ sportbil etc. Lägg ytterligare märket till deras kyliga, känslokall, osäkra fasad som får dem att likna Barbie och Ken.
Sätt detta för vissas ideal i kontrast till grabbarna grus i kannadensare, blekfeta, yfront, folköl, 245, dialekt, hysterisk musik, super 8 etc. Men med värme, avspändhet, kamratskap, hjärtlighet och sist men inte minst Ingvars coola bee-bop keps. Så mycket värme och glädje så jag storknar i dubbel bemärkelse.
Som sagt det är kontrasterna som gör det och försöker man förneka den ena polen så kan man ju inte njuta av den andra.
Detta vill jag länka till på utsidan om jag får ett OK från dig helt klart en inre bergochdalbane resa värd att bevittnas av större publik.
/Kåre

Subject: Paddling 1976 i Emån
Hej och tack för en trevlig förmiddag!
Här har är länken på filmen som Lennart Svensson filmade när vi paddlade i Emån 1976.

http://www.youtube.com/watch?v=wBAhxjuycK8

Ulf Wallerius
 
Hmm, verkar vara en kul film. Ska kolla klart när jag lämnat på dagis. Jag väntar också spänt på alla stringbikinis och styva bröstvårtor som lär komma drällandes i tråden nära alla vanliga utsidanmedlemmar vaknat ...
 
Tack för pärlan!

Underbar film! Jag ger den 5 Tuborg. Gillar kepsarna och musiken.
Gjorde någon liknande tur i Göta kanal med min kusin. Mycket deja vu.

thomas
 
Fantastisk film, men var höll flytvästarna hus? Och såg jag inte ett toppmonterat gaskök vid 2:58?

Köket man ser är ett Primus 2241, själv har jag fortfarande mitt kvar. Det är inte toppmonterat,
utan det är en ställning runt gastuben så tuben hänger.
Att man var slarvigare med flytväst på 70-talet förtar inte dokumenterandet av den epoken.


Glenn

PS. Det är ingen 245 det är en 145. DS.
 
Senast ändrad:
På min Göta kanaltur som gjordes 1972, tror jag, så vet jag med bestämdhet att vi hade flytvästar med. Dessa användes konsekvent som ryggstöd. Så även på följande turer i Dalslands sjösystem. :)
 
***** för denna levande visit i 70-talets härliga livsstil!!!
Finns det inte några fina bilder på flickors förlustelse i kajak från samma tidsepok? Tycker mig minnas att jag sett klenoder bland bilderna på väggarna på varvet på Vitudden?
Kerstin
 
***** för denna levande visit i 70-talets härliga livsstil!!!
Finns det inte några fina bilder på flickors förlustelse i kajak från samma tidsepok? Tycker mig minnas att jag sett klenoder bland bilderna på väggarna på varvet på Vitudden?
Kerstin

Är det denna bild du far efter?

Även Eva förtjänar att K-märkas efter lång och trogen tjänst på VKV ;-)

I övrigt beklagar jag att jag inte har koll på bilmodeller och annat. Det var känslan jag var ute efter och inte detaljerna. Jag med skulle tycka det vore ballt med lite brudar på bild från tiden det begav sig.

K-Anka
 

Bilagor

  • IMGP0104.jpg
    IMGP0104.jpg
    53.7 KB · Visningar: 664
Härlig bild på många vis! Glädje för ögat med alla färger. Och inte minst; "FLICKAN", hon är så nära en sjöjungfru man kan komma.
Men i mitt minne finns en bild på en äldre dam i träkajak. - Kanske har jag istället sett detta fotografi bland Kanotförbundets samlingar?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.