Innan Fjäderlättarna kommer och berättar hur det egentligen ligger till så kan jag ge mitt enkla svar: Ta den säck som är skönast, och som blir skönast med packning i. Vad är poängen med att bära lätt? Jo att det ska vara skönare att vandra, mindre slitigt för rygg och ben och lilla själen. Men om man bär i en aldrig så lätt säck som sitter fel, eller där vass packning sticker igenom och ger knölar i ryggen - välj den andra säcken.
Det ideala är förstås en säck som både är lätt och skön, men står du i valet och kvalet så råder jag dig att ta den skönaste. Lätthet är ett medel, inte ett självändamål. Jag har burit nog mycket i osköna säckar, både tunga och lätta, för att ha fog för den ståndpunkten. Tänk också på hur mycket du ska packa i den: en renodlad lättviktssäck klarar sällan över 12kg, och 15 brukar vara nåt slags smärtgräns. Om din utrustning i övrigt är tung, eller du bär åt andra (vän/partnet/barn/hund) så kanske du inte kommer under 15-kilosstrecket.
Själv tycker jag en 60-kilossäck aldrig ska väga mer än 2 kg. Och då menar jag en rejäl säck med styvt höftbälte och hela konkarongen. Tittar du på lättviktssäckar så finns det 60L för en bra bit under kilot, ned mot 700-800g. Jag har burit oekväma fyrakilossäckar men jag har också burit jäkligt bekväma fyrakilossäckar. Och jäkligt obekväma trettiliterssäckar som bara vägt ett par hekto.
Däremot har jag aldrig hittat nån bra anledning till det stora flertal 60-literssäckar kring tre kilo som kom för ett par år sen. I den vevan skulle säcken ha en massa onödiga tramsfunktioner, men idag verkar det som att flera tillverkare tagit avstånd från sånt.