• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

6000 m topp

hej!

21 ar gammal tjej, bor i Tirol, österrike, har som högst statt pa 4100m.

nu funderara ja pa att fara med pa en resa till Bolivia eller Peru med scandinavianascents.

är dock osäker pa om hur det är och sa. 6000m höjd är juh ända litegrann sa att säga...

min fraga: vart kan man läsa om folk, vanliga - sanna som jag - som varit uppe pa 6000m höjd? hur det är o sa? vad de tyckte/kände o förberedelser osv osv.?
har nagon akt med detta företag? isafall - vad tyckte ni!?

är löpare (halvmarathon/marathin), ok, bra kondition, men detta är juh nat annat...! heller inte sa stark i överkroppen. klättrar lite lite lite. gar mkt i berg här nere, oftast till 2100-2400m toppar.

alla svar är välkomna!

mfg
kristin
 
Klättring i Bolivia

Hej!
Var i Bolivia i sommras och gjorde ett försök på Huayna Potosi (6088m). Det var jag och en kompis som betalade 100$ var för 3 dagar med guide, utrustning och mat. Berget ligger nära La Paz och första dagen åker man dit samt får en grundkurs i isklättring. Andra dagen dar man sig upp till höjdlägret ~5200m. Nästa natt börjar man klättra mot toppen och tar sig (förhoppningsvis) ner nästa dag.

Jag tyckte att turen var jättebra, eller snarare sagt att den hade varit jättebra om det inte varit så att jag legat med magsjuka och knappt kunna äta på en vecka. Hade dock redan bokat/betalat så jag tänkte att jag försöker hänga med så gott det går. Hade ett ett riktigt helvete men jag svor att jag inte skulle vika ner mig(dum som man är:). Till slut blev det faktiskt min resekamrat som tvingade oss att vända på 5700m. Han hade haft höjdsjukekänningar tidigare och kunde nu knappt stå upp (och jag var inte helt ovillig att vända heller).

Om du är tveksam på din egen kondition så kan jag säga att det är väldigt individuellt. Alla kommer att känna av syrebristen men det är inte huvudproblemet. Höjdsjuka är som sagt mycket farligare och inget man kan träna bort på låg höjd. Mitt tips är att inte åka på en guidad resa utan att ta sig till tex La Paz (4000-3500m ö. havet). Stanna där och njuta av landet (samt passa på att tex cykla ner för "the death road" 3600 höjdmeters nerförsbacke!) så kommer du att aklimatiseras så att du bättre klarar högre höjder.
Lycka till!
Niklas
 
hej

tack för ditt svar!

jag betvivlar inte min kondition. den är alldeles prima.
men det är det med höjden, och kraften (i axlar o överkropp) för själva bärandet. man maste nämligen bära en hel del själv.
höjden är juh sa himla svart. upp till 4100m känner ja som sagt ingenting alls. men när det läggs pa 2000 m till kan det juh se helt annat ut!
ingen aning.

men finns det ingen som rest med detta företaget förut som har nat att säga?
hur det var och sa?

det är sa svart att aka privat - da jag inte har manga vänner som har tid, möjlighet o pengar att aka iväg.
dessutom maste man juh ha samma ambitioner o ungefär samma styrka o kondition.
därför tänkte jag att det kunde vara bra att aka med en san resa?

mfg
kristin
 
alpflickan; sa:
men finns det ingen som rest med detta företaget förut som har nat att säga?
hur det var och sa?
Jag har inte rest med dem själv men jag har träffat folk som gjort det och varit nöjda. Dessutom har jag träffat Jonn, som även är engagerad inom Friluftsfrämjandet, och han verkar vara en hyvens kille. :)
Jonn är f.ö. medlem här på Utsidan sedan länge så han kanske själv svarar i tråden snart... ;)
Jag misstänker dock att de kan vara i Sydamerika just nu...
 
Min lilla erfarenhet samt allt jag läst säger en sak: Ta det lungt med höjdstigningen under din resa. Surfa runt lite och gör anteckningar på hur folk mår jämfört med hur snabbt de stiger upp. Jag har aldrig hört talas om någon som har mått bra på tex. Kilimanjaro. Stigningen går för fort.

Rekomendationen i de flesta böcker jag har läst säger att man från 3000 möh. ska sova "max" 300 meter högre än natten innan, samt att var fjärde natt ska man inte öka höjden alls. På dagarna är det bara bra att gå upp högre. Det är bara mesar som följer rekomendationerna, men å andra sidan mår de flesta andra inte bra. Man får nog välja om man vill ha semester och njuta av upplevelserna eller om man vill imponera på andra.

Om ryggsäcksbärning är det enda som du inte är bra på så låter det ganska enkelt att lägga till ryggsäcksbärning i träningsschemat.

Lycka till!
 
höjdträning

tack för svaren! uppskattar verkligen att folk skriver!

jo. det är klart man kan träna pa det, styrkan alltsa...
med höjdträningen tänkte jag pa -
när jag pratar med folk här nere menar de pa att man ska höjdträna. men folk i Sverige kan juh knappast höjdträna innan de far iväg pa sanna resor (platta sverige sa att säga - far man ju va glad om man kommer upp pa 500 m höjd. Men svenskar verkar juh ocksa klara sej finfint pa de höga topparna?!

har du/ni nat tips pa vart ja kan läsa om hur folk kä´nt sej pa högre höjd?

kristin
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.